Hoe denk je dat een Audi A7 rijdt? Klopt. En hoe denk je dat ie rijdt met 420 pk? Klopt ook. En dat is nou net het probleem.
 
Je begint ‘m meer en meer te zien op onze wegen en dat is goed. De even fraaie als aparte Audi A7 begon z’n leven natuurlijk als antwoord op de Mercedes CLS, maar inmiddels lijken we ‘m (schijn kan natuurlijk altijd bedriegen) vaker te zien dan z’n voorbeeld. Begrijpelijk, want hij is in onze volstrekt niet objectieve ogen een stuk eleganter dan de wel erg nieuw geld-CLS, en daar koop je zo’n ding toch ook een beetje voor – om niet hetzelfde te rijden als iedereen, maar er ook weer niet mee te koop te lopen.
 
Audi lanceert nu de voorlopige topversie, uiteraard S7 geheten. Hij is voorzien van dezelfde dubbelbeturbode V8 van de S6, S6 Avant en S8, goed voor 420 pk, 550 Nm, een sprint naar 100 km/u in 4,7 seconden en een afgeregelde top van 250 km/u.
 
Serieus krachtig dus en serieus snel, maar tegelijkertijd ook relatief serieus zuinig: zo veel krachtige vierliter V8’s die onder de 1 op 10 blijven zijn er niet. Dat is vooral te danken aan een ingenieus foefje: cilinderuitschakeling. Omdat je nu eenmaal niet altijd het onderste uit de kan vraagt, kan de S7 de helft van z’n cilinders tijdelijk op non-actief zetten. Scheelt toch, als je maar twee liter motorinhoud van dure benzine hoeft te voorzien in plaats van het dubbele, terwijl je je door de trajectcontrole heen cruisecontrolt. Zodra je het gaspedaal vloert, worden de andere vier ook weer wakker en beschik je over full power. Merk je niets van. Echt. Niets.
 
Dat is des te knapper omdat het uitschakelen van de cilinders nogal wat onbalans in de motor oplevert. Wat hebben de slimmeriken daar op bedacht? Actieve motorsteunen. Simpel gezegd hebben ze in de motorsteunen een soort speakers aangebracht die met tegengestelde trillingen de onbalans opheffen. Vernuftig, wat heet: geniaal. Iets soortgelijks vindt ook in het interieur plaats: vier microfoontjes (één bij elke zitplaats) meten de bromgeluiden van de motor en sturen via de luidsprekers tegengeluid de cabine in. Inderdaad, het principe van die koptelefoons die vliegtuiggeluid opheffen. Iedereen die wel eens zo’n ding op heeft gehad, weet: het werkt verbluffend.
 
Uiteraard wordt niet al het geluid tegengegaan: bij stevig optrekken hoor je een werkelijk zalige V8-ronk. Toch geeft het precies aan wat Audi met de S7 beoogt: een supersnelle reisauto waarin je nooit het idee hebt hard te gaan. Daar zijn ze volledig in geslaagd – je bent al drie keer je rijbewijs kwijt voor je er ook maar het flauwste benul van hebt. Dat is razend knap, maar eerlijk gezegd ook een tikje saai. Wat ons betreft is er niets mis met merken dat je hard gaat. Aan de andere kant is klagen over perfectie ook weer zoiets.
 
Wordt een prachtige vrouw mooier door een puistje? Nee, wel menselijker. Wordt ze daar dan begeerlijker van? Misschien wel, maar níét van een puistje. Wat willen we nou eigenlijk? Zucht.

Audi S7 Sportback

 

14/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 4,7 s

Top: 250 km/u

Verbruik: 9,6 l/100 km

Motor: 3.993 cc, V8 twinturbo benzine

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 420 pk

Koppel: 550 Nm

Gewicht: 1.945 kg

CO2: 225 g/km

 

Prijs

NL n.n.b.

BE n.n.b.

 

Vonnis

Een geweldige, stijlvolle slager waarin je nauwelijks doorhebt wat ie voor je doet. Dat is een voordeel, maar ook een nadeel. Wij zitten in het midden

Reacties