Audi S8

Het knapste kunstje van de nieuwe Audi S8 is niet z'n snelheid

Foto('s): AudiAudi S8 2020
Foto('s): AudiAudi S8 2020
Foto('s): AudiAudi S8 2020
Foto('s): AudiAudi S8 2020
Foto('s): AudiAudi S8 2020
Foto('s): AudiAudi S8 2020
Foto('s): AudiAudi S8 2020
Foto('s): AudiAudi S8 2020 interieur
Foto('s): AudiAudi S8 2020 interieur
Foto('s): AudiAudi S8 2020 interieur
Audi S8 2020
Audi S8 2020
Audi S8 2020
Audi S8 2020
Audi S8 2020
Audi S8 2020
Audi S8 2020
Audi S8 2020 interieur
Audi S8 2020 interieur
Audi S8 2020 interieur

Iets heel snels’ en ‘iets waarmee je ook dwars kunt’, dat is wat acteur Skipp Sudduth (als Larry) wil hebben in de openingsminuten van de film Ronin, wanneer hij wordt geconfronteerd met het feit dat hij de plek van een duistere wapendeal zal moeten ontvluchten. Dan komt de eerste generatie Audi S8 op de proppen. Een donkergroene, uiteraard. Met een dikke 4,2-liter V8, quattro-aandrijving en relatief bescheiden looks, is het de archetypische sleeper: aan de buitenkant zie je niet af wat hij allemaal kan. Ontzettend cool, ook omdat hij meedoet in de film met wellicht de beste achtervolging ooit.

Cool is de Audi S8 nog steeds. Hij gebruikt dezelfde 4,0-liter twin-turbo V8 als de vorige generatie, de Bentley Bentayga en Continental GT, Lamborghini Urus en de RS 6 en RS 7. Die produceert in dit geval 571 pk en 800 Nm, waardoor de S8 van 0 naar 100 km/u rijdt in minder dan 4 seconden. Een 48-volt mild-hybride systeem helpt brandstof te besparen en levert kracht voor de nieuwe ophanging.

Als eerste van drie belangrijke (en standaard) systemen die zijn ontworpen om de inherente beperkingen van een 2,2 ton zware luxe limousine tegen te gaan, gebruikt de Predictive Active Suspension een camera om de weg voor de auto te scannen. Actuatoren op elke hoek van de auto zorgen er vervolgens voor dat 40 centimeter lange titanium stangen de individuele wielen in het gelid houden, zodat de carrosserie vlak blijft wanneer je, bijvoorbeeld, over een verkeersdrempel rijdt.

Minder duiken en hurken in de Audi S8

Het systeem gaat duiken tegen bij het remmen en hurken bij het gasgeven, en compenseert de rolneiging (Audi zegt dat de auto maximaal 2,5 graad helt – nauwelijks dus), en het kan de auto in bochten ook een beetje kantelen. Daarnaast zijn er nog de vierwielbesturing, voor meer stabiliteit en wendbaarheid, en het sportdifferentieel, dat het koppel verdeelt en naar achter stuurt zodat de S8 minder aanvoelt als een voorwielaangedreven auto.

Het resultaat is tamelijk indrukwekkend. De Audi S8 is op een prettige wijze neutraal, om precies te zijn. De vierwielbesturing voelt bewonderenswaardig natuurlijk aan. Het zet de S8 echt mooi in scherpe bochten, dan helpt de quattro ’m om z’n lijn te houden en vervolgens zorgt de V8 ervoor dat je de bocht uit kunt komen knallen op een manier die normaliter alleen is weggelegd voor de serieuzere sportauto’s.

De ophanging heeft het er ondertussen maar druk mee – het systeem houdt de Audi S8 verbluffend plat op de weg, hoe ruw je ook met ’m omgaat. Hij kantelt niet naar achter als je accelereert, graaft z’n neus niet in als je remt, en hij helt niet in de bochten. Let je goed op, dan voel je ’m dus zelfs ietwat de bocht in leunen. We zouden niet zo ver willen gaan om ’m meeslepend te noemen, maar dit is op z’n geheel eigen wijze wel een uiterst fijn rijdende auto. En uiteraard ontzettend rap.

De Audi S8 is ook comfortabel

Z’n knapste kunstje hebben we dan nog niet genoemd. Als je ’m niet rijdt alsof je net een tweedehands Lamborghini hebt gekocht om af te raggen (en laten we wel zijn: niemand koopt deze auto om er als een dolle mee te rijden), dan is de S8 ineens een normale A8. De toegevoegde sportiviteit heeft ’m niets minder comfortabel, kalm of vertroetelend gemaakt. En dat is bepaald niet iets dat je kunt zeggen over de AMG S 63. Het maakt niet uit in welke modus je ’m rijdt: de S8 is diep in z’n hart nog altijd een groot, luxe slagschip van absolute wereldklasse.

Een groot, luxe slagschip van absolute wereldklasse met een erg slimme ophanging, dus. De camera’s zien niet altijd alle verkeersdrempels op tijd – ze kunnen maar een paar meter naar voren kijken en houden er niet van als je harder dan 50 km/u rijdt – maar zijn ze er wel bijtijds bij. Dan voel en hoor je de auto omhoog komen voordat je bij de drempel bent. Vervolgens glijd je over het hoogste punt alsof de drempel er niet is, waarna de carrosserie weer wat zakt.

De Audi S8 is een goede auto. Hij is technologisch indrukwekkend en voelt heel erg vakkundig en solide gemaakt aan. De prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen niet mals zijn. Maar dat zijn die van de meeste snelle SUV’s ook niet. Resteert er nog maar een vraag: leveren ze ’m ook in donkergroen?

16
20
Specificaties

Specificaties Audi S8 TFSI (2020)

Motor
3.996 cc
V8 biturbo
571 pk @ 6.000 tpm
800 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,4 l/100 km
260 g/km CO2
Afmetingen
5.179 x 1.945 x 1.474 m (l x b x h)
2.998 mm (wielbasis)
2.230 kg
82 l (benzine)
505 l (bagage)
Prijzen
€ 193.850 (NL)
€ 138.000 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws