Autotest: Bugatti Veyron Super Sport

Foto('s): TopGear
De redactie van TopGear zit meestal niet om woorden verlegen. De Bugatti Veyron SS legt ons het zwijgen op.
 
Zoals je inmiddels wel gezien en gelezen hebt, vestigde Captain Slow zelf, James May, onlangs een wereldsnelheidsrecord. Met een kop alsof hij vastzat in zijn Sudoku-puzzeltje knalde hij naar 417 km/u. Pierre-Henri Raphanel, de testrijder van Bugatti, liet het er niet bij zitten en deed er vlak daarna met 431 km/u een flinke schep bovenop. Daarmee vestigde hij twee records. Ten eerste vermorzelde hij het snelheidsrecord van James en maakte hem tegelijkertijd tot de man-die-het-kortste-kon-genieten-van-zijn-wereldrecord. Het welgemeende ’lul’ leek dan ook uit James’ tenen te komen.
 
De auto die ze reden was een Veyron met 20 procent meer vermogen en sterk verbeterde aerodynamica. Klinkt niet echt spannend, totdat je je realiseert dat de basis, de Veyron, al een sensationele auto is. Elke stap verder betekent een gigantische sprong in prestaties. De cijfers die de Super Sport-versie neerzet kun je dan ook eigenlijk niet bevatten. 1.200 pk, 1.500 Nm, een acceleratie van 0-100 km/u in 2,5 seconden, 0-200 in 6,7 seconden en een top van 415 km/u. Een snelheidsbegrenzer was nodig, omdat de banden meer geweld niet aankonden. Een zinvolle vergelijking valt eigenlijk niet te bedenken.
 
Zoals bodybuilders niet kunnen hardlopen, kan de Super Sport de prestaties die hij op de rechte weg neerzet vast niet waarmaken als het wat bochtiger wordt. Wel dus. Waar je maar wilt, of het nu op een rechte weg is, in haarspeldbochten of zelfs in de stad, hij weet te imponeren. Hij rijdt net zo makkelijk als een Golf GTI. Zelfs op slechte wegen en in echt scherpe bochten op bergweggetjes kun je idioot snel rijden zonder dat je ook maar een moment het zweet onder je oksels voelt opzetten. Het is echt on-voor-stel-baar. Dit kun je niet opschrijven, dit moet je meemaken. Zelfs de verbruikscijfers zijn niet te bevatten. In stadsverkeer stoot de Super Sport 837 g/km CO2 uit en draait dan 1 op 2,5. Bij volgas is de tank van deze auto in acht minuten leeg. De standaard Veyron heeft daar twaalf minuten voor nodig.
 
Waar de Veyron, maakt niet uit welke uitvoering, het vooral van moet hebben is de indruk die hij achterlaat bij zijn bestuurder. Het is geen wonder van rijplezier. Er zijn auto’s op de markt waarmee je al bij veel lagere snelheden op de grens van hun kunnen rijdt. De Bugatti is de meest bijzondere auto die er te koop is, maar ook één die je absoluut niet moet aanschaffen als je puur wilt genieten van autorijden. Al was het alleen maar omdat elke andere auto die een beetje in de buurt van de SS komt zo mak als een lammetje lijkt.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken