Citroën C1 VTi 82 Airscape

De meest geliefde drieling van de Lage Landen is vernieuwd, en Citroën heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de C1 wat speelser, joliger en brutaler te doen smoelen. Rijdt ie net zo geinig als ie er uitziet?

Citroën C1 VTi
Citroën C1 VTi (schuifdak)
Citroën C1 VTi (koplamp)
Citroën C1 VTi (interieur)
Citroën C1 VTi
Citroën C1 VTi
Citroën C1 VTi (schuifdak)
Citroën C1 VTi (koplamp)
Citroën C1 VTi (interieur)
Citroën C1 VTi

De verschillen tussen de Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo waren altijd zo ongeveer op twee vingers te tellen. Nu de succesvolle autootjes hun tweede generatie in gaan, hebben de merken blijkbaar besloten dat er best wat meer onderscheid in de afzonderlijke modellen gebakken mocht worden.

De concurrenten van de Citroën C1 VTi

Eerder kon je al lezen over de nieuwe 108, die het gooit op een moeilijk te duiden, soort van dure-handtas-achtige chic die we ook op andere Peugeots vinden. Citroën gaat de knuffelige kant op met de C1, die een paar bolle koplampen, eigenwijze contrasten en Pharrells Happy als introductieliedje meekrijgt.

De Aygo is qua styling totaal losgeslagen van de andere twee en maakte – onverwacht, gezien z’n merk – een wilde trip naar Funkytown en terug. Hij heeft wel een nadeel: als enige van de drie is ie niet met een sterker motortje te krijgen om z’n visuele grootspraak kracht bij te zetten.

Naast de bekende 1.0 met 68 pk (afkomstig van Toyota) lepelen Peugeot en Citroën namelijk ook hun eigen 1.2 VTi driecilinder met 82 pk in hun kleintjes. Niet dat het de gemiddelde lease-Hollander iets zal uitmaken, want alleen de 1.0 weet (tot eind 2014) de 14 procent bijtelling aan te tikken. Voor een 1.2 betaal je 20 procent en, tjonge jonge, dat tikt nogal aan bij dit soort aanschafprijzen.

Welke Citroën C1 VTi moet ik nemen?

Tegen Nederlandse particulieren en alle Belgen zeggen we: ga voor deze 1.2. De C1 wordt er nou niet direct snel van, maar bij van 0 naar 100 in 11 seconden in plaats van 14,3 mag je wel spreken van een voelbaar verschil, zeker op hellende snelwegopritten en zo.

Bij lage snelheden in z’n twee begint ie soms een beetje te hakkelen: vreemd voor een stadskarretje. Zuinig? Dat is ie – 4,3 l/100 km volgens opgave, tegen 3,8 l voor de 1.0 – en hij stoot nog altijd minder dan 100 g/km aan CO2 uit.

Citroën zegt verder dat ze het onderstel ten opzichte van de andere twee auto’s naar eigen inzicht (lees: iets zachter) hebben afgesteld, en uiteraard komen ze met hun eigen kleurtjes, stickers en streepjes.

Qua prijs zit de C1 goed: instappen doe je in Nederland voor 9.490 euro (9.590 euro in België) en dat is fractioneel goedkoper dan de andere twee zijn.

Hij is fijner…

De kleine Citroën is er immens op vooruit gegaan. Hij is comfortabeler, veiliger en stemt blij met z’n ontwerp en algehele aaibaarheid. Dat laatste zal dan ook vooral zijn waar ie het van moet hebben, want als het op de details aankomt, weet de C1 niet geheel aan te haken bij de Hyundai i10 en het Volkswagen-trio.

Die auto’s geven je de perceptie van een hogere klasse. Een keerzijde daarvan: ze zijn meteen ook een stuk serieuzer, en we kunnen ons heel goed voorstellen dat wie een guitig en compact autootje zoekt, lang niet altijd serieus wil zijn.

13
20
Specificaties

Citroën C1 VTi 82 5-deurs Airscape Shine

13/20

Motor
1.199 cc
driecilinder
82 pk / 116 Nm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 in 11,0 s
top 170 km/u

Verbruik/milieu
4,3 l/100 km
99 g/km CO2, B-label

Afmetingen
3.466 x 1.615 x 1.460 mm (l x b x h)
2.340 mm (wielbasis)
840 kg

35 l (benzine)
196/780 l (bagage)

Prijzen
NL € 15.340 (20%)
BE € 13.595

Het vonnis
Hij is geslaagd, deze C1. Niet grensverleggend, niet zo verfijnd als sommige andere kleintjes, maar wel met een eigen stijl en een vrolijke kijk op het leven – dat is ook wat waard. Tip, net als bij Peugeot: vergeet MirrorLink

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines