Open deur: wie een wat kleinere auto zoekt, heeft een hoeveelheid keus die al gauw associaties met bomen, een bos en ‘het niet meer zien’ oproept. Je kunt het werkelijk zo gek niet bedenken of het is er. Saai, kleurrijk, elektrisch of naar de pomp, relatief groot of écht piepklein: u roept maar, de fabrikanten hebben het al gedraaid. In dit soort omstandigheden is het fijn om te weten wat je aan een merk hebt. Een van de merken die daar heel goed in is, is Citroën. Het is altijd net even anders, er zit altijd wel een vrolijk tintje aan en ‘comfort’ dient met hoofdletters geschreven te worden (wat we hier niet zullen doen, want dat staat stom). Anders gezegd: als Duitse auto’s vaak zakelijk en degelijk zijn omdat dat de Duitse volksaard weerspiegelt, moeten die Fransen wel bijzonder gezellige lui zijn. Zo ook bij de Citroën C3.

De nieuwe Citroën C3 is bepaald geen uitzondering op die regel

Was de voor-vorige (die van 2013 tot 2016) nog een beetje het saaie broertje van de hysterisch vrolijke Cactus, in 2016 werden die rollen radicaal omgedraaid. De C3 kreeg die karakteristieke Airbumps aan z’n zijkanten, terwijl de Cactus ze later juist moest inleveren. Vonden wij ook zielig voor de Cactus, maar daar kan de C3 natuurlijk niet mee zitten. En die spinde er garen bij, want hij verkocht uitstekend: 780.000 stuks, dat is niet ieder ukkie gegeven. Om dat succes vooral vol te houden, heeft de C3 nu een facelift gekregen.

Het uiterlijk van de nieuwe Citroën C3

Daar hoort natuurlijk een nieuwe neus bij, die behoorlijk anders oogt. Hij heeft led-lampen en in lijn met bijvoorbeeld de C4 lopen de chroomstrips vanuit het logo nu als een soort snorharen naar de zijkanten. Aan de volwassen indruk die dat zou kunnen wekken, wordt vrij radicaal een eind gemaakt door zo’n beetje de hele rest van de auto. Hij barst haast uit zijn voegen van de bolletjes, kleuren en contrastkleuren. Het dak heeft een andere kleur, net als de spiegels, het voorste rondje van de airbumps en de omlijsting van de mistlampen. Je kunt behoorlijk los gaan: er zijn niet minder dan 97 manieren om kleurcombinaties aan te brengen op jouw C3, die je dan ook echt jóúw C3 kunt noemen: de kans dat er precies nog zo een rondrijdt, wordt redelijk klein op deze manier.

De binnenkant van de auto

Binnenin de Citroën C3 is het rustiger. De stoelen zijn groot en zacht en zitten comfortabel. Elke C3 heeft een 7-inch touchscreen dat prima werkt, al heeft het wel veel te doen, omdat er verder nauwelijks knoppen zijn. Een paar aparte knoppen voor de klimaatcontrole vinden wij pas écht comfort, maar goed. De rechterkant van het dashboard is afgewerkt met kunststof die lijkt op slangenhuid, maar dan van hout (de foto is helaas van een ander type…). Klinkt vreemd, en zo ziet het er wat ons betreft ook uit, maar wij hebben dan ook geen smaak. Een leuk detail zijn de leren lussen die als deurgrepen fungeren. Het enige jammere is dat de complete onderste helft van het dashboard is gemaakt van een keihard soort plastic dat eruitziet en aanvoelt alsof het 30 jaar geleden bij Lada is ingekocht. Dat doet afbreuk aan het lounge-gevoel.

De Citroën C3 PureTech 110 Shine is niet snel

Wie van opschieten houdt, moet niet bij de Citroën C3 zijn. Zijn 100 pk sterke driecilinder is niet de meest enthousiaste in zijn soort en laat dat bij op- en doortrekken luidruchtig weten. Eenmaal op snelheid hoor je nauwelijks nog iets van hem. Het onderstel is ook vooral op comfort gericht en zit, net als de niet overdreven gevoelige of communicatieve besturing, niet echt op stoere bochtendingen te wachten. Dat geeft niet: daar heb je genoeg andere auto’s voor. Dit is er eentje van: ga zitten, zet een muziekje op en laat je lekker meevoeren met de stroom – zo kom je er ook wel. En van dát soort auto’s zijn er nou weer niet zo veel.

Specificaties Citroën C3 PureTech 110 Shine (2021)


Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
110 pk @ 5.500 tpm
205 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,4 s
top 198 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
101 g/km CO2 C label
Afmetingen
3.996 x 1.749 x 1.474 mm (l x b x h)
2.540 mm (wielbasis)
1.065 kg
45 l (benzine)
300 l (bagage)
Prijzen
€ 23.890 (NL)
€ 19.895 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)