Je moet het ze nageven bij Citroën, ze hebben dat saaie imago goed weten af te schudden. We moesten de hersenen even laten knarsen om na te denken wat nou de laatste saaie auto van het Franse merk was. Dat moet waarschijnlijk wel de C4 Picasso zijn, en zelfs die was best spannend te noemen voor zijn klasse. Misschien de Citroën C4 Aircross dan, die eigenlijk een Mitsubishi Outlander was. De allernieuwste Citroën C4 houdt het nieuwe spannende imago in ieder geval goed hoog.

De vreemde Citroën C4 Cactus gaat verdwijnen, en deze coupé-achtige crossover komt in zijn plek. Het Franse merk wil marktaandeel wegsnoepen van de Ford Focus en de Golf. Dat doen ze door deze auto’s te overstijgen, letterlijk. De nieuwe hatchback staat hoog op zijn poten, krijgt kunststoffen beschermdelen (maar géén airbumps!) en insectachtige koplampen. De Citroën C4 is het tegengif voor het slaapmiddel dat ze in Duitsland auto-ontwerp noemen.

Fijnproevers van Citroën herkennen de daklijn niet als een coupé-SUV, maar als een moderne interpretatie van de oude C6, of misschien zelfs de CX en GS. Hoewel hij op het platform van de Peugeot 208 staat, is hij een flinke slag groter. Technische details zijn niet bekend over de verbrandingsmotoren, maar verwacht een dieselmotortje en de 1,2-liter benzinemotoren met 75, 100 en 130 pk. Het grote nieuws is de Citroën e-C4, volgens het merk de vijfde EV, waarbij ze de Ami meetellen.

Specificaties Citroën e-C4

Ook hier zwijgt Citroën nog even over de specificaties, maar het zou logisch zijn als ze de 50-kWh batterij uit de e-208 gebruiken. De actieradius zou dan iets onder de 350 kilometer van de kleinere (en dus zuinigere) 208 liggen. Verder belooft Citroën onderstelcomfort van ongekend niveau en ‘interieur met wooncomfort’. Prijzen en verdere specificaties zullen snel volgen.

Reacties

  • Smit heeft op 18 juni 2021 geschreven:

    Kan niet wachten om huidige c4 Aircross om te ruilen voor het nieuwe model

    Reageer
  • RM Remijnse heeft op 23 juni 2020 geschreven:

    Kijk zo moet een Citroen eruit zien polariserend en onderscheidend met een lekkere hoeveelheid joie de vivre. De C4 ziet er imho geweldig uit en is technisch ook weer heerlijk avant-garde en tegenstrooms. Wordt een mooie opvolger van mijn C5 Aircross over een jaar of 2.

    Reageer
  • Joost heeft op 16 juni 2020 geschreven:

    Inderdaad doet de auto aan de lijnen van de DS/ID, CX, GS en XM denken. De koplampen zijn nog iets van de cactus, maar de achterlichten die aan de Toyota doen denken hebben wel de chevron er in zitten.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)