Citroën C4 Cactus krijgt geen vervolg

Het koddige SUV-antigif krijgt geen directe opvolger. Kak, dus

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business (2018)
Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business interieur (2018)
Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business (2018)
Citroën C4 Cactus
Citroën C4 Cactus e-THP 110 7
Citroën C4 Cactus e-THP 110 5
Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business (2018)
Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business interieur (2018)
Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business (2018)
Citroën C4 Cactus
Citroën C4 Cactus e-THP 110 7
Citroën C4 Cactus e-THP 110 5

Je kent de Citroën C4 Cactus als een pretentieloos en koddig alternatief voor de kleine SUV’s die net iets te veel hun best doen stoer te zijn. De zogenoemde airbumps op de deuren waren een geinige toevoeging. Tenminste, tot de facelift. Toen zwakten alle kenmerkende elementen af en werd het meer een doorsnee hatchback. En snel zal hij helemaal niet meer bestaan.

Na de eerste generatie krijgt de Citroën C4 Cactus geen vervolg. ‘Wat we probeerden met de mid-life update was de geest van de auto in leven te houden, maar hem meer binnen het gamma te mengen’, zegt Xavier Peugeot (ja, dat is z’n echte naam), de productbaas bij Citroën tegen TopGear.

‘Op dit moment is deze auto ons aanbod binnen het C-segment. Onze volgende C-segmenter gaat de C4 Cactus vervangen. Dat is het einde van de Cactus. Voor de naam, dat weet ik nog niet, maar voor de auto wel’, vult meneer Peugeot aan. Het ooit zo vrolijke gebakje verdwijnt dus, al kan Citroën dus nog besluiten de naam te behouden. Citroën hintte eerder naar nieuwe achtervoegsel voor crossovers die geen ‘Aircross’ zijn.

Peugeot de Citroën-medewerker verzekert ons dat het vervolg wederom een brutaal apparaat zal zijn. ‘We hebben wat keuzes gemaakt die rijmen met waar Citroën voor staat,’ zegt hij, ‘De capaciteit om te durven, de capaciteit om grenzen te verleggen. Om auto’s te maken die niet conservatief zijn.’

‘Je kunt ons voor gek verklaren, maar ik verwacht niet dat mensen uitsluitend verliefd worden op de auto. Ik wil dat het grootste deel van de mensen het niet helemaal zeker weet. Citroën volgt nooit de consensus. Als je dit niveau van polarisatie wilt bereiken, moet je dingen anders willen doen. Als mensen zeggen ‘wat hebben ze nu weer gemaakt?’ dan is een Citroën succesvol’, sluit Xavier af.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws