Citroën DS3 Cabrio Racing

De Citroën DS3 Cabrio Racing zoals ie officieel heet, is in onze ogen natuurlijk geen cabrio én komt niet naar Nederland. Het eerste maakt niks uit – leuk blijft ie; het tweede is bijzonder jammer.

Citroën DS3 Cabrio Racing
Citroën DS3 Cabrio Racing
Citroën DS3 Cabrio Racing
Citroën DS3 Cabrio Racing
Citroën DS3 Cabrio Racing
Citroën DS3 Cabrio Racing
Citroën DS3 Cabrio Racing
Citroën DS3 Cabrio Racing

De definitie van een cabriolet laten we even links liggen, maar het plan van Citroën om hun uiterst giftige DS3 Racing met z’n 207 pk’s te voorzien van een groot schuifdak, klinkt ons als, eh, windgeruis in de oren. Daarnaast: hij blijft heel stijf ten opzichte van de dichte versie en weegt dan ook maar 25 kilo meer. Dat noemen we winst.

Zoals je weet, en wellicht ook op andere DS3’s hebt kunnen zien, is dit nog altijd hippe model van Citroën niet vies van wat kleurtjes, striping en gekkigheid met afwijkende velg-, dak- en spiegelkleuren. Dat mat-grijze van de DS3 Racing, met rode accenten, donkere wielen, grote dakspoiler en dubbele uitlaat staan ‘m bijzonder goed. Bedenk daarbij dat dit vrolijke heerschap flink in je kuiten kan bijten: van 0 naar 100 km/u doet ie in 6,5 seconden en bij 235 km/u vind je het vast wel genoeg met dat windje om je oren.

Nou ja, dat windje waait eigenlijk alleen door je kruin en dat is best lekker in deze tijd van het jaar. De sportstoelen zitten diep, hard en omvatten je dusdanig dat je niet anders kunt dan sturen en gas geven. En hier en daar schakelen. Waardoor je als een haas over kleine weggetjes kunt knallen als ware je een heuse WRC-rallyrijder. Af en toe tilt ie een achterwiel op, af en toe wil ie liever rechtdoor dan de bocht om als je het te bont maakt, en af en toe schater je van plezier.

Helaas…

We hadden gehoopt op iets meer herrie met het dak open, een paar kunstmatige knettertjes bij terugschakelen of zo, maar dat is dan ook het enige puntje van kritiek. Hoewel, nee, we hebben er nog een: hij is niet leverbaar in Nederland. De importeur berekende dat ie zo’n 40.000 euro zou moeten gaan kosten en bedacht dat daarvoor geen markt zou zijn. Jammer maar helaas. Voor Nederlanders dus geen gelimiteerde Citroën DS3 Cabrio Racing; Belgen kunnen ‘m wel kopen, al kost ie niet eens zo gek veel minder.

Ga nou niet in een hoekje zitten pruilen als je in Nederland woont en ‘m toch wilt, Citroën is de rotste niet en als je er echt op staat, valt er altijd wat te regelen. Alleen dat laatste woord al, regelen, tovert bij ons een glimlach om onze mond. Niet te koop, maar we kunnen ‘m voor je regelen. Waarmee dit gifkikkertje in Nederland een unieke verschijning zal worden.

We kijken ernaar uit en misschien wordt het voor Citroën een stimulans om met nog meer écht sportieve modellen te komen zodat hun investeringen in de autosport meer hout gaan snijden. Meedoen aan het WTCC schept zo z’n verplichtingen, vinden wij.

15
20
Specificaties

Specificaties Citroën DS3 Cabrio Racing 2

15/20

Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
207 pk / 275 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 in 6,5 s
top 235 km/u

Verbruik/milieu
6,4 l/100 km
149 g/km CO2

Afmetingen
3.962 x 1.717 x 1.443 mm (l x b x h)
2.464 mm (wielbasis)
1.165 kg

50 l (benzine)
geen opgaaf (bagage)

Prijzen
NL niet leverbaar
BE € 37.825

Het vonnis
Heerlijk gooi- en smijtautootje met een heel, heel groot schuifdak waardoor je heerlijk en supersnel kunt uitwaaien. Helaas is de markt in Nederland voor dit soort auto’s te klein, maar als je ‘m echt wilt...

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken