DS 3 Crossback E-Tense Grand Chic

Er is eigenlijk maar één reden om niet de DS 3 Crossback E-Tense te nemen

Foto('s): DSDS 3 Crossback
Foto('s): DSDS 3 CroDS 3 Crossback handgreepssback handgreep
Foto('s): DSDS 3 Crossback
Foto('s): DSDS 3 Crossback velgen
Foto('s): DSDS 3 Crossback interieur
Foto('s): DSDS 3 Crossback
DS 3 Crossback
DS 3 CroDS 3 Crossback handgreepssback handgreep
DS 3 Crossback
DS 3 Crossback velgen
DS 3 Crossback interieur
DS 3 Crossback

Wen er maar aan. SUV’s en hun soortgenoten, en dan vooral de soortgenootjes, zijn hot. Elektrische auto’s zijn ook hot; voor fabrikanten vooral vanwege Europese regels en voor hun klanten vooral vanwege fiscale voordelen. Dan wordt het zelfs voor personen met vormen van dyscalculie die zo hardnekkig zijn als de onze, wel een heel eenvoudig optelsommetje. En kun je dus binnenkort een hoop auto’s verwachten als deze: de nieuwe DS 3 Crossback E-Tense. Een vol-elektrische kleine SUV, dus.

Na een dagje met hem gereden te hebben, is de vraag die zich het meest opdringt: waarom ook niet? Goed, daar hebben we dan ook meteen wel weer een paar antwoorden op, maar daarover later meer. Eerst maar eens focussen op wat zo’n DS 3 Crossback E-Tense nou eigenlijk is en kan. E-Tense was ooit de naam van een tamelijk spectaculair, vol-elektrisch sportauto-concept uit 2016. Google hem maar eens en vergeet hem meteen weer, want helaas: het enige dat er van hem over zal blijven, is zijn naam. Elke elektrische DS (en daar komen er nog wel een paar van; het merk wil in 2025 alleen nog maar elektrische en hybride auto’s maken) zal die toevoeging krijgen.

DS 3 Crossback E-Tense is in ieder geval apart

De DS 3 Crossback zelf is natuurlijk de crossover/SUV-versie van DS’ kleinste, waar hij ook een fors aantal designtrekjes van meekrijgt. Vooral dat haaienvinnetje bij de b-stijl doet daar enorm zijn best voor. Het is, of je hem nou mooi vindt of lelijk, in ieder geval wel een apart ding, en wij blijven het zeggen: daar kun je er niet genoeg van hebben. Hij zit zo krankzinnig vol details dat het op zijn minst overdreven is. Werkelijk overal zitten logootjes, vierkantjes en nogal overbewerkt kunststof. Het ontwerpteam zat hier overduidelijk in de vrolijke, hyperactieve fase van haar manische depressiviteit. Het laat je in ieder geval nauwelijks een keuze: je haat het of je vindt het prachtig.

Er is uiterlijk niet heel veel dat de elektrische DS 3 Crossback E-Tense onderscheidt van zijn traditioneler gemotoriseerde familieleden. Ja, er zijn wat andere wielen beschikbaar en nee, de E-Tense heeft natuurlijk geen uitlaat en dus een iets andere achterbumper. Er is nog een speciale carrosseriekleur (Crystal) die exclusief is voor de E-Tense, maar verder kun je de verschillen alleen horen. Dat geldt evenzeer voor het binnenste; er zijn natuurlijk wat andere schermen in het multimediasysteem die je in staat stellen de energiestromen te volgen of tips te krijgen over laadstations en dergelijke.

binnenin de DS 3 Crossback E-Tense

Het interieur van de DS 3 Crossback E-Tense is trouwens, analoog aan het uiterlijk, eveneens nogal anders dan anders. Ook hier is het ontwerpteam op het hysterische af tekeergegaan met het thema ‘liggend vierkantje’, dat voor de gelegenheid de naam ‘diamant’ heeft gekregen. We weten niet wat we knapper vinden: het feit dat ze op zó veel plekken zó veel van die diamantjes -hebben weten te proppen, of het feit dat alles toch nog vrij eenvoudig te bedienen is. Voor de goede orde: wij vinden het een van de meest inventieve en smakelijke interieurs van de afgelopen jaren. Zeker omdat je het in een ongelooflijke hoop verschijningsvormen kunt krijgen, met bijvoorbeeld alcantara of (in, jawel, diamantvormpjes) gestikt leer op het dashboard. Als je het helemaal niks vindt: snappen we ook.

Voorin heb je voldoende ruimte, ook voor allerlei loslopende spulletjes. De stoelen zitten goed, al is het wel vreemd dat ze zelfs in onze afgeladen topversie niet elektrisch verstelbaar zijn. Goed, ook kniesoren moeten af en toe iets hebben om op te kunnen letten. Je hoeft echter geen mopperkont te zijn om te klagen over de ruimte achterin. Een hoofd mag je nog hebben, maar het bezit van benen wordt daar genadeloos afgestraft. Dat maakt de DS 3 Crossback E-Tense voor een vierpersoons gezin alleen aan te raden als de helft nog niet kan lopen. De bagageruimte is aardig, maar niet heel veel meer dan dat, en beschikt over een stevige tildrempel. Handig is een speciaal vak onder in de vloer waar je laadsnoer in past. Moet je daar natuurlijk niet net al je boodschappen op hebben gezet, maar goed…

Het belangrijkste is natuurlijk de aandrijving van deze Crossback. DS behoort tot dezelfde groep als Peugeot, Citroën en Opel, en dus zal het je niet verbazen dat het elektrische systeem van deze DS 3 Crossback E-Tense grote overeenkomsten vertoont met dat van de Peugeot e-208 en de Opel Corsa-e. Goed, de wielbasis van de DS 3 is iets groter en dus liggen de accu’s onderin de vloer iets anders gerangschikt, maar verder: één op één hetzelfde. En dus kunnen de batterijen 50 kWh aan energie opslaan en levert de elektromotor 136 pk en 260 Nm. Accelereren naar 100 km/u duurt 9 seconden, de topsnelheid ligt op een bescheiden maar afdoende 150 km/u.

Actieradius DS 3 Crossback E-Tense

Afgaand op de toch redelijk realistische WLTP-methode kom je met de E-Tense 320 kilometer ver. Volgens berekeningen van DS betekent dat dat de gemiddelde E-Tense-rijder aan één keer laden in de week genoeg zou moeten hebben om zich zorgeloos te verplaatsen. Over laden gesproken: dat kan ook bij een snellader – dan zit de auto in een half uur weer voor 80 procent vol. Via een wallbox kost volladen ongeveer 5 uur. Waarmee dit, vakanties wellicht uitgezonderd, een prima ding is om op dagelijkse voet mee door het leven te gaan.

En dat geldt ook voor het rijden zelf, want dat doet hij uitstekend. Hij is vlot zat, comfortabel geveerd en gedempt, en bijzonder stil. Extra isolatie rekent af met het meeste banden- en windgeruis dat anders extra zou opvallen. Er zijn nog drie rij-modi beschikbaar (Eco, Normal en Sport) waarvan de laatste de beste is: dan heb je altijd onmiddellijke respons van het ‘gaspedaal’ – de andere modi reageren aanzienlijk verdoofder. Het pedaal loslaten laat twee manieren van regenereren toe. Een gewone, die zou moeten lijken op afremmen op een benzinemotor (maar daar te licht voor is). Daarnaast is er een B-stand, die sterker afremt; had wat ons betreft nog sterker gemogen, want voor one-pedal driving is die stand te licht.

Hét nadeel: de prijs. De DS 3 Crossback E-Tense kost minimaal 43.190 euro (de So Chic-uitvoering, 37.700 euro in België) en de topversie, de Grand Chic, 47.690 euro (42.400 euro in België). Doe daar nog wat leuke dingen bij en de prijs kan dus zomaar oplopen tot boven de halve ton. En dat is, hoe modern, eigenzinnig, chic en goed rijdend de -E-Tense ook is, een enorme klap geld.

De DS 3 Crossback E-Tense komt met een app

Uiteraard komt de DS 3 Crossback E-Tense met een app voor je smartphone. Daarmee kun je op afstand in de gaten houden hoe ver je auto al is opgeladen en dergelijke, maar hij kan ook fungeren als pas voor de tolweg. Je kunt er ook je routes alvast mee plannen en naar de auto sturen, en er zowel het interieur als de accu’s mee voorverwarmen. Die routeplanner neemt trouwens ook de meest geschikte laadstations mee, hoe veel plekken daar nog beschikbaar zijn en hoe lang je er moet laden om je weg zo effi-ciënt mogelijk te vervolgen. Alles wordt real-time bijgehouden, dus mocht iemand eerder bij de lader zijn, dan krijg je onmiddellijk een alternatief voorgeschoteld. Het ziet er allemaal goed uit en is eigenlijk onontbeerlijk voor stressvrij elektrisch rijden. De app maakt deel uit van een scala aan services onder de noemer Free2Move, dat een abonnement à 5 euro per maand vereist. Het eerste jaar is gratis.

14
20
Specificaties

Specificaties DS 3 Crossback E-Tense Grand Chic (2020)

Motor
1 elektromotor
136 pk
260 Nm
50 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 150 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.n.b.  A label
Actieradius (opgave)
430 km (NEDC)
320 km (WLTP)
Laadtijd
5:00 uur bij 11 kW
0:30 uur bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.118 x 1.791 x 1.534 mm (l x b x h)
2.558 mm (wielbasis)
1.525 kg
350 / 1.050 l (bagage)
Prijzen
€ 47.690 (NL)
€ 42.400 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws