Fiat 500L 1.6 MultiJet II

Kinderen – zó leuk, zó bloed onder je nagels. Auto’s zijn net mensen, en sommige zijn (dus) net kinderen. Neem nou deze jongen.

Ooit een mooie baby gezien? Ja? Dan ben je vader (of moeder) of leugenaar, of beide. Baby’s zijn niet mooi. Volkomen uit proportie, rimpelig, spekkig, lawaaiig – we drukken ons voorzichtig uit. Schattig, vertederend; daar kunnen we inkomen, maar mooi: nee.

In haast al die opzichten is de Fiat 500L de perfecte baby. Hij lijkt als een paar druppels water op z’n vader (de wonderbaarlijk genoeg stukken kleinere Fiat 500), maar qua proporties is er iets heel erg misgegaan. Een waterhoofd, hazenlip, klompvoeten én een bochel: zeker op foto’s lijkt het wel alsof de arme 500L élke denkbare aangeboren aandoening heeft meegekregen.

Maar, oh wonder: als je hem eenmaal in het echt ziet, is hij opeens, tja, erg leuk. Op de een of andere manier klopt het plaatje live opeens wél. In die rare plofkip-carrosserie zit iets ontegenzeggelijk charmants. Hoe beter je ‘m bekijkt, hoe beter je ‘m begrijpt. Hij is bepaald niet groot, maar de binnenruimte is dat wel, op een haast onwerkelijke manier. Als je de beenruimte op de achterbank bekijkt, wéét je dat de bagageruimte nihil moet zijn. Totdat je die klep opentrekt en ook daar een stevige wijnkelder (inclusief dubbele bodem) aantreft. Voor de bestuurder is de 500L een feestje van (indien gewenst) vrolijke kleurtjes, uitstekend uit- en overzicht, makkelijke meters en bediening, en hippe en welkome gadgets als een Beats by Dr. Dre audiosysteem, enorm panoramadak of, jawel, een Lavazza-espressoapparaat.

Rijden doet de 500L ook prima, zeker met de nieuwe 1.6 MultiJet-diesel die nu wordt geïntroduceerd. Het is de eerste motor van de nieuwe generatie, die dan ook treffend MultiJet II heet. Het injectiesysteem is aangepast, evenals onder meer de dynamo en brandstofpomp, met als gevolg dat de motor lichter, efficiënter en schoner is, en meer trekkracht biedt (nu 320 Nm bij 1.750 toeren). Ofwel: van 0 naar 100 km/u in 11,3 telletjes, top 181 km/u – ruim voldoende om van de 500L een leuk smijtautootje te maken dat ondertussen met 4,5 l/100 km genoegen zou moeten nemen.

Toch vinden we de 500L een lastig kind. Omdat hij met deze MultiJet, zoals elk kind trouwens, een prijzige aangelegenheid is. Waar de benzine-instapper nog geen 19 mille kost, moet je voor deze meneer minimaal 26.495 euro neerleggen – zelfs 28 mille als je die leuke Lounge-versie wil. We gaan niet eens beginnen te noemen wat je daar nog meer voor aardigs voor kunt krijgen. We wisten dat kinderen duur zijn, maar dit zal veel ouders wat al te gortig zijn.

12
20
Specificaties

Fiat 500L 1.6 MultiJet II 105 Lounge

12/20

Cijfers
0-100 km/u: 11,3 s
Top: 181 km/u
Verbruik: 4,5 l/100 km
Motor: 1.598 cc, viercilinder turbodiesel
Aandrijving: voor
Vermogen: 105 pk
Koppel: 320 Nm
Gewicht: 1.340 kg
CO2: 117 g/km

Prijs
NL € 27.995
BE € 21.050

Vonnis
Als wij in Nederland moesten betalen wat onze Zuidervrienden voor deze 500L kwijt zijn, zeggen we: ja! Nu: lastig

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken