Onder het motto ‘je moet wát om er tussenuit te springen’, gooit Ford het eens over een andere boeg. Aan de auto’s ligt het niet, daar zijn vriend en vijand het over eens. Die rijden bovengemiddeld, zien er goed uit en zijn sportief, zuinig en betrouwbaar. Misschien een tikje mainstream, maar als dat nou het ergste is. Hé. Wacht even. Natuurlijk is mainstream niet erg, maar wat nou als je je klanten dat bevoorrechte gevoel kunt geven dat ze iets vele malen duurders hebben gekocht? Met allerlei bijzondere privileges?
En aldus geschiedde. Er werd een heel plan ontwikkeld dat een behoorlijk stuk verder ging dan alleen een haal-en-brengservice voor als de auto een keer een beurt moest hebben. Zo werd voor een chic cachet de naam Vignale (afkomstig van een oude Italiaanse carrosseriebouwer die in 1973 samen met collega Ghia door Ford werd ingelijfd) opgepoetst. Nu was Vignale de Koning van de Honingraat, dus het is niet minder dan vanzelfsprekend dat de grille van de Mondeo Vignale daarmee werd opgesierd. Wat extra chroom doet het ook altijd goed voor een luxe uitstraling, dus daarvan werd een en ander op voor- en achterkant gemonteerd. Ook de velgen en de hazelnootbruine kleur zijn uniek voor de Vignale.
En hoe is het vanbinnen?
Verder associeert Ford (niet geheel ten onrechte) luxe met stilte. En dus kreeg de Mondeo niet alleen ramen van een dikte die doet vermoeden dat ze kogelvrij zijn. En er wordt middels noise cancellation ook van binnenuit hard aan het terugdringen van herrie gedaan. En dat werkt: wat
precies door welke maatregel geschiedt, geen idee, maar stil is het aan boord.
Andere verwennerijen zijn natuurlijk een riant uitrustingsniveau met zo’n beetje alles wat je je kunt wensen, inclusief fraaie leren bekleding waar de Vignale-zeshoekjes weer in terugkomen. Zelfs het dashboard is met leer bekleed, en dat zie je niet vaak in de Mondeo-klasse.
Oké, dat wassen is leuk. Wat krijg je bij de Ford Mondeo Vignale nog meer?
Maar het belangrijkste aan het hele Vignale-programma is natuurlijk de service. Dat begint al bij een select aantal dealers dat je met allerlei speciale digitale hulpmiddelen terzijde kan staan om jouw perfecte auto samen te stellen. Uiteraard wordt de auto gehaald en gebracht als ie een beurt nodig heeft, maar dus ook (levenslang, gratis) als je hem gewassen wilt hebben. Daarbij zijn er allerlei Vignale-accessoires en een app die je kunt gebruiken voor 24/7-contact met je dealer. Overigens heeft Ford kennelijk alle vertrouwen in dit systeem, want de Mondeo was de eerste, maar het wordt over meer en meer modellen (wel altijd de topversies, natuurlijk) uitgerold.
Oh, voor we het vergeten: hoe ie rijdt? Als een Mondeo – en dat was toch al een van de beter rijdende auto’s in zijn klasse, dus daar hoef je hem ook al niet voor te laten staan.
Motor
1.997 cc
viercilinder turbo
180 pk @ 3.500 tpm
400 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handgeschakeld
Prestaties
0-100 km/u in 8,3 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,5 l/100 km
117 g/km CO2
C-label
Afmetingen
4.867 x 1.852 x 1.501 mm (l x b x h)
2.850 mm (wielbasis)
1.464 kg
63 l (benzine)
550 l (bagage)
Prijzen
NL € 45.675 (25%)
B € 37.600
Het Vonnis
Hoe ie rijdt? Als een Mondeo – en dat was toch al een van de beter rijdende auto’s in zijn klasse, dus daar hoef je hem ook al niet voor te laten staan.
Reacties