Hybrides – waar je ze ooit met een loep moest zoeken, is er nu keus te over. Dit is het nieuwste compacte fruit aan de benzine-elektrische boom: Honda Jazz eCVT vs Toyota Yaris Hybrid. Het aanbod van volledig elektrische stadsautootjes is het laatste jaar echt ontploft, nietwaar? Nog niet zo lang geleden was het zo dat als je een stekkerauto op zakformaat wilde, je was aangewezen op ofwel een Renault Zoe, ofwel de flink duurdere (maar ook een stuk coolere) BMW i3. Zijn we nu dan aanbeland op ‘het omslagpunt’? Je kunt inmiddels kiezen uit (onder meer) de Honda e, de Mini Cooper SE, de nieuwste generatie Zoe, de Peugeot e-208 en de Opel Corsa-e, waardoor je bij elke snellader wel een leuke discussie kunt aangaan over stijl versus substantie. We zijn erachter dat al deze auto’s heel effectief zijn, maar ook nog altijd een gewaagde keuze met een doorgaans beperkte actieradius – en in de winter zul je nog minder kilometers uit je accu persen. Dit roept een vraag op: wat als je wel een milieuvriendelijke hatchback wilt, maar nog niet klaar bent om op die vol-elektrische levensstijl over te stappen? Misschien heb je geen eigen oprit of garage en heb je geen zin om steeds je buurman voor te moeten zijn bij de lokale laadpaal. Of heb je bij voorbaat al een hekel aan wachten en koffiedrinken bij laadstations. Of vind je die laad-apps voor je telefoon maar ingewikkelde hocuspocus.

Imagoprobleem

Aha – wie had de derde alinea geraden in het grote ‘TopGear maakt grappen over bejaarde bestuurders’-spel? Tja, in een test van de Honda Jazz eCVT vs de Toyota Yaris Hybrid móésten we dat stootje wel een keer uitdelen. We willen niet suggereren dat deze auto’s door hun vorige generaties een imagoprobleem hebben, maar laten we stellen dat dit wel de modellen zijn die je altijd aan je op leeftijd rakende familieleden adviseerde. Daar komen we later nog even op terug.
Hier zie je de vierde generaties van zowel de Yaris als de Jazz, en ja, beide zijn al enige tijd beschikbaar als hybride. Maar ook deze nieuwe versies zijn wat we inmiddels zouden typeren als ‘old-school hybrides’: er wordt niet gerept over een 48-volt elektrisch systeem en er bestaat ook geen mogelijkheid om er een stekker in te steken en een nuttige elektrische actieradius op te bouwen. Met de Yaris is Toyota bij een bekend recept gebleven: een 1,5-liter driecilinder en een e-CVT-transmissie, gekoppeld aan een 0,8-kWh lithium-ion accu en twee elektromotoren. Motor 2 kan de auto op enkel elektriciteit voortbewegen (bij snelheden tot 130 km/u), terwijl motor 1 wordt ingezet om de auto te starten en om de 12-volt en hybride batterijen bij te laden. Toyota deelt geen vol-elektrische actieradius – die zal niet meer dan een paar kilometer bedragen – maar als de lading te laag is of de bestuurder om meer vermogen vraagt, komt de verbrandingsmotor erbij voor een totaal vermogen van 116 pk.

Honda doet het anders

Bij de Jazz, hier in de iets opgekrikte en vol plastic gehangen Crosstar-versie, werkt het net even anders. Ook hier staat de verbrandingsmotor centraal – een 1,5-liter viercilinder – en ook hier is deze verbonden met twee elektro-motoren en een accu van minder dan 1 kWh. Het verschil is dat er geen conventionele transmissie aan boord is; meestal gebruikt de benzinemotor zijn vermogen initieel om de elektrische generatormotor van energie te voorzien, die op zijn beurt de elektromotor aandrijft die de voorwielen laat draaien. Het is dus een soort range-extender die permanent zijn range aan het extenden is.
Twee Japanse autofabrikanten, twee zeer verschillende en complexe manieren om relatief goedkope kleine auto’s aan te drijven met maximale zuinigheid als doel. Natuurlijk kan de Jazz ook enkele kilometers de vol-EV uithangen als de batterij voldoende lading heeft. Hij heeft bovendien een koppeling en een vaste overbrenging om de benzinemotor de wielen te laten aandrijven bij snelwegsnelheden. Dat is efficiënter dan het elektromotortje op volle toeren te laten draaien.

Honda Jazz eCVT vs Toyota Yaris Hybrid: het verbruik

Honda claimt een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km voor de standaard-Jazz (4,8 l/100 km voor deze Crosstar) en een CO2-uitstoot van 102 of 110 g/km. Dat zijn indrukwekkende getallen, en we haalden tijdens deze test een keurig gemiddelde van 5,4 l/100 km. Maar de Toyota doet het beter: maximaal 4,3 l/100 km en 97 g/km gecombineerd, volgens WLTP-opgave. En in de echte wereld haal je zomaar 4,7 l/100 km.

‘Twee Japanse fabrikanten, twee zeer verschillende en complexe manieren om kleine auto’s aan te drijven’

De Yaris is ook nog eens het leukst om te rijden. Z’n lage gewicht van iets meer dan een ton betekent dat hij bij stoplichten net zo vlot wegtrekt als sommige EV’s. De besturing is scherp – wel wat licht zodra je buiten de stad komt – en de remmen geven je een goede dosis gevoel, ondanks hun regeneratieve werkzaamheden. Qua verfijning valt er het een en ander op de Yaris aan te merken. Het veercomfort op de 17-inch wielen houdt niet over en er worden aardig wat vibraties doorgegeven via de pedalen. Het CVT-geluid van opvliegende toeren vult de cabine zodra je het gaspedaal aanraakt, en het helpt ook niet dat de driecilinder nogal ongepolijst klinkt.

Relaxt karakter

De Jazz loopt juist te koop met zijn verfijning. De motor zelf is niet de allersoepelste en het toerental gaat op en neer wanneer je ’m op z’n staart trapt, maar hij spoort niet aan tot bevlogen rijgedrag, en dat blijkt een geslaagde benadering. Hoewel beide auto’s van 0 naar 100 km/u zoeven in 9-komma-nog-wat seconden voelt de Jazz langzamer aan. Dit is in lijn met zijn relaxte karakter, nog sterker aanwezig in de Crosstar-uitvoering. Het hele lifestyle-gedoe lijkt de mini-MPV op het eerste gezicht niet te passen, maar de hogere ophanging strijkt hobbels glad en rolt door bochten op een kussentjesachtige manier die je eerder zou associëren met iets als een Citroën C3.
Binnenin is het hetzelfde verhaal. In deze volgeladen Yaris Launch Edition zit je laag, word je omringd door goedkope zwarte plastics en kijk je uit op een 10-inch head-up display. De stoelen zijn bekleed met stof en nepleer en zitten comfortabel, maar het is bijna alsof Toyota zo hard probeert om nieuwe kopers te trekken dat ze het recept verloochenen dat hun grote-kleine auto zo succesvol maakte. In eerdere generaties zat je hoog in een licht en ruim interieur – nu is de achterbank haast claustrofobisch en blijft de bagageruimte achter bij die van de Jazz.

Prijsverschillen

De Honda biedt zachte en minimalistische oppervlakken en heeft het ‘glimlachende’ stuurtje uit de e. De a-stijlen zijn naar voren verplaatst voor beter zicht rondom en de bekende Magic Seats zijn terug. Ken je die niet? Omdat de brandstoftank onder de voorstoelen zit, kun je de zitting achterin opklappen als een soort bioscoopstoel, zodat je een hoge lading op de vloer kunt vervoeren – een paar -yucca’s uit het tuincentrum bijvoorbeeld. Wat moet je met een crossover als een hatchback al zo praktisch kan zijn?
Tussen de prijzen voor deze twee kleintjes zit in Nederland enig verschil – in België minder. Voor de Yaris Hybrid ben je minimaal 21.195 euro kwijt (21.300 euro in België) en de Jazz is er als niet-Crosstar vanaf 24.430 euro (21.800 euro in België). Ook qua privéleasetarieven lopen ze uiteen, in het nadeel van de Honda: die begint bij 399 euro per maand voor 60 maanden en 10.000 kilometer, terwijl je bij Toyota al 48 maanden kunt rijden voor 319 euro per maand. Zelfs deze luxe Yaris Launch Edition is nog altijd maandelijks een tientje goedkoper dan de instap-Honda, en dat dus voor een korter lopend contract. Toch is de voornaamste vraag welke van deze twee verschillende karaktertjes je het meest ziet zitten, nu Toyota met de Yaris losbreekt van het geijkte. De implementatie van stukjes Prius en Corolla in een knap uitziende kleine hatchback is indrukwekkend, maar uiteindelijk – misschien worden we oud – is de Jazz een prettiger auto om mee te leven. De Honda is waar wij ons pensioen zouden parkeren. En onze planten.

Honda Jazz eCVT vs Toyota Yaris Hybrid: het oordeel

01. Honda Jazz i-MMD eCVT Crosstar (14/20) Zacht, ruim en nu met een nieuw lief gezichtje. Jazz-adepten zullen ’m met open armen ontvangen 02. Toyota Yaris 1.5 Hybrid Launch Edition (12/20) De best rijdende van de twee, maar de CVT-bak en het donkere interieur maken ’m minder geslaagd

Specificaties Honda Jazz i-MMD eCVT Crosstar (2020)


Motor: 1.5 viercilinder + 2 e-motoren
Vermogen: 109 pk
Acceleratie: 0-100 in 9,9 s
Koppel: 253 Nm
Verbruik/uitstoot: 4,8 l/100 km, 110 g/km
Topsnelheid: 173 km/u
Gewicht: 1.325 kg
Aandrijving: voorwielen, traploos
Bagageruimte: 298 liter
Prijzen: € 30.120 (NL) / € 26.900 (B)

Specificaties Toyota Yaris 1.5 Hybrid Launch Edition (2020)


Motor: 1.5 driecilinder + 2 e-motoren
Vermogen: 116 pk
Acceleratie: 0-100 in 9,7 s
Koppel: n.b.
Verbruik/uitstoot: 4,3 l/100 km, 97 g/km
Topsnelheid: 175 km/u
Gewicht : 1.065 kg
Aandrijving: voorwielen, e-CVT
Bagageruimte: 286 liter
Prijzen: € 28.495 (NL) / € 28.890 (B) – Premiere

Reacties

  • Jazzik heeft op 30 augustus 2021 geschreven:

    “maar uiteindelijk – misschien worden we oud – is de Jazz een prettiger auto om mee te leven. De Honda is waar wij ons pensioen zouden parkeren. En onze planten.”

    Helemaal mee eens! Onze Toyota Yaris Hybrid (2017) ruimt vandaag het veld voor een Honda Jazz e:HEV Executive.
    De nieuwe Yaris was in eerste instantie de kandidaat voor opvolging, maar toch ook maar een uitgebreide proefrit in die Jazz gemaakt.
    Dat was een verrassende ervaring! Comfortabeler, stiller, beduidend ruimer, veel praktischer en de kwaliteitsindruk hoger dan de Yaris…
    Misschien verbruikt ‘ie wél een druppel meer, maar dat verschil is heel klein.

    O… en ik hoop inderdaad oud te worden en planten parkeer ik op het terras! 😃

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)