Autotest: Infiniti G37 Cabriolet

Om aan de bak te komen in Nederland moet Infiniti vooral Audi, Mercedes en BMW op de korrel nemen en verslaan. Dan moet het wel wat zijn.
 
Wanneer de eerste G37 Cabrio’s in Nederland leverbaar zijn, zingt Gerard Cox (wie?) alweer zijn liedje ‘Het is weer voorbij die mooie zomer’. Gelukkig heb je dan een vast dak boven je hoofd om je te beschermen tegen de herfstbuien. Zelfs met de kap erop is de G37 Cabrio een mooie auto. De ingenieurs hebben een kunststukje geleverd door de kapconstructie zo te construeren dat de achterkant van de auto er niet uitziet als de kont van een Big Mama. Het is helemaal knap als je je bedenkt dat de auto maar tweeënhalve centimeter langer is dan zijn dichte broer. Op alle fronten zit de Infiniti gewoon goed in elkaar. Hij is ook lekker stil.
 
Is dat genoeg om zijn aartsrivalen klop te geven? Ik ben bang van niet. Trouwe eigenaren van een Mercedes, BMW of Audi zullen hun Duitse cabrio niet gauw inruilen voor een Japanner die zich nog moet bewijzen. In deze klasse koop je een auto niet om wat-ie kan, maar om wat-ie uitstraalt. Elk nieuwe merk krijgt het dus per definitie moeilijk en bij Infiniti zal dat niet anders zijn.
 
Zouden ze de droomgeschiedenis van Audi kunnen evenaren? Versla BMW met betere auto’s, vraag er hetzelfde of net iets minder voor, excelleer op het gebied van service. Le Mans keer op keer winnen kan ook helpen bij het vergroten van je marktaandeel.
 
Zo’n marketingplan kost natuurlijk miljoenen en bovendien jaren om het uit te rollen. Nu is Infiniti niet zo gefortuneerd als Audi, dus er moest een andere strategie gevonden worden. Exclusiviteit in auto’s en distributienetwerk en extreem hoge service moeten het ‘m doen. Als je dan ook nog eens goedkoper bent dan BMW zou je het eventueel kunnen redden. Lexus deed zoiets eerder en heeft nu toch ook een aardige positie verworven.
 
Infiniti heeft grootse plannen. Op dit moment zijn er alleen in Rotterdam en Amsterdam dealerbedrijven, eh, Infiniti Centers. Als je in Groningen of Maastricht woont, moet je dus een flink eind tuffen. Gelukkig biedt de dealer de helpende hand. In het geval van onderhoud en service wordt de auto thuis opgehaald. Gratis. Met die paar auto’s die ze de eerste paar jaar zullen verkopen, is dat wel te behappen.
 
Je kunt pas van al dit fijns profiteren als je er een gekocht hebt, natuurlijk. Op zich is dat helemaal geen slecht plan. Hij is krachtiger en even prettig in de omgang als een BMW 335i Cabrio. Bovendien klinkt hij beter. Mocht je van andere muziek houden, weet dan dat de stereo erg goed is. Comfortabel reizen is geen probleem.
 
De minpunten zijn dat het chassis wat schudt op slechte wegen (maar welke cabrio doet dat niet?) en de kofferbak is onbruikbaar als de kap neergeklapt is. Ook dat is niet uniek.
 
Het interieur is in orde, zolang je het rozenhout op de optielijst maar niet aankruist. Dat is de G37 Cabrio in een notendop. Toch wint hij het niet van de BMW. Op alle fronten mag hij beter zijn, het is het logootje dat potentiële kopers (voorlopig) zal tegenhouden.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken