Autotest: Infinity G35x

Audi, BMW, Mercedes en Lexus krijgen er volgend jaar een geduchte concurrent bij, concluderen we na een ritje in de Infiniti G35x.
 
Officieel is Infiniti, het luxemerk van Nissan, nog niet leverbaar in Nederland en omstreken, maar daar komt volgend jaar verandering in als het merk de grote oversteek naar Europa waagt.
 
Wie echter niet kan wachten tot 2008 – of de slurptaks voor wil zijn – kan een Infiniti aanschaffen bij US Carcenter Pietersen. Het Rotterdamse bedrijf levert namelijk twee modellen, waaronder de FX (een dikke SUV) en de door ons geteste G35x. Over niet al te lange tijd kan Pietersen zelfs de G37 leveren, een schitterende coupé op basis van de Nissan 350Z die de concurrentie aan moet gaan met onder meer de BMW 3-serie coupé, Audi A5 en de Mercedes CLK. Later volgt nog de EX, een 300-pk sterke crossover die Infiniti inzet tegen auto’s als de BMW X3 en de Audi A4 avant quattro. Lest best: vanaf 2010 levert Infiniti ook een V6-diesel voor de EX en de FX.
 
Of de andere modellen van het merk (de M en de QX) ook zullen worden geleverd in ons land, is niet bekend. Dat is misschien wel een goed idee, want Lexus – ons inziens de voornaamste concurrent van Infiniti – heeft ook een gevarieerd modellengamma.
 
Waarschijnlijk is het voor het merk belangrijker om eerst aan de naamsbekendheid te werken, want weinig mensen kennen Infiniti vooralsnog. Wij zijn dan wel op de hoogte van het bestaan van het merk; toch kropen we als Infiniti-maagden achter het stuur van de G35x om een onbevlekte indruk te krijgen van merk en auto.
 
Voordat we onze impressie van de Infiniti G35x uit de doeken doen, moet je weten dat de ‘x’ in de typeaanduiding niet staat voor iets pikants, maar gewoon voor de vierwielaandrijving waarmee deze uitvoering standaard is uitgerust. De ‘x’ geeft overigens ook aan dat je met een van de meest complete versies van de G35 te maken hebt, met onder meer een fantastisch audiosysteem dat niet zou misstaan in je huiskamer, verwarmde en multiverstelbare voorstoelen, automatische airconditioning en Bluetooth voor je mobieltje.
 
Nu we het toch hebben over de zaken die zich in de auto bevinden, kunnen we gelijk onze mening ventileren over het interieur. Welnu, het binnenste van de G35x is prima in orde en ziet er goed uit met de staande ventilatieroosters à la Cadillac. Het interieur heeft wel een Japanse sfeer door de look en feel van de materialen, maar de kwaliteit ervan is gelukkig op Europees niveau, of beter gezegd op Audi-peil.
 
Verder zitten alle belangrijke bedieningselementen van de auto binnen handbereik, alleen de knop voor het navigatiedisplay zit op een vreemde plek. Geeft niet, valt mee te leven. De sterkste punten van het interieur zijn de uitstekende stoelen die veel steun bieden en zodanig elektrisch verstelbaar zijn dat je eenvoudig de ideale zitpositie ten opzichte van het overigens bijzonder prettige stuur kunt creëren.
 
Het uiterlijk van de G35 is zakelijk, niet uitgesproken sportief, en ligt meer in lijn met de modellen van Lexus dan met de auto’s van de bekende Duitse merken. Alhoewel, we zien wel wat gelijkenissen met de Mercedes-Benz CLS als we de G35x schuin van voren bekijken. Toch heeft de auto – vooral en profil – nog het meeste weg van de Lexus GS. Die auto vinden we niet echt mooi, dus je begrijpt ook wel hoe we over de Infiniti denken. Anders gezegd; we spugen de Infiniti niet uit, maar onze smaak is het niet helemaal.
 
Lezers die de auto wel mooi vinden, willen vast wel weten hoe de G35x rijdt. Om hen meteen gerust te stellen: hij rijdt goed. Naar Europese maatstaven erg goed zelfs. Complimenten dus voor de Infiniti-boys, ze hebben zich niet door de Amerikanen laten verleiden om Nissans in deinende slagschepen te veranderen. Dat prettige rijgedrag is voor een deel te danken aan de vierwielaandrijving en natuurlijk aan het goed uitgedachte chassis, maar voor een deel ook aan de motor, een mechanisch juweel dat wel al kennen van de 350Z. Echter, voor de Infiniti werd-ie aangepast om een zogeheten acceleration swell te leveren.
 
Wat was dat? In fatsoenlijk Nederlands staat deze term voor een vermogensgolf die klein begint, maar bij het indrukken van het gaspedaal alleen maar groter wordt en niet meer afneemt in kracht. Dat klinkt helemaal geweldig – en ja geloof ons: dat is het ook. Want in de praktijk zorgt dit motorkarakter er voor dat de Infiniti in elke situatie bloedsnel is. Trap het gaspedaal in, de alerte automaat (komen we zo op terug) schakelt meteen terug en je schiet vooruit op een vloedgolf van vermogen die je binnen enkele tellen al op hoogst illegale snelheden brengt. En dan het geluid dat daarbij vrijkomt uit de dubbele uitlaten van de 3,5-liter zescilinder: alsof er een engeltje in je oor sast.
 
Dan nog even terug naar de automaat. Dat is er een uit de hogere klasse. Hij is namelijk uitermate alert en zo oplettend dat je het gaspedaal maar hoeft te strelen of je schiet al vooruit. In het begin heel irritant, want na een paar keer wegrijden, voel je toch een beetje het gevoel van een whiplash opkomen, maar na een korte oefen- en gewenningsperiode is het best fijn, want je bent iedereen overal te snel af.
 
Kortom, de motor – en het geluid, de automatische transmissie en het verrassend prettige weggedrag zijn wat ons betreft de hoogtepunten van de Infiniti G35x. Als de andere Infinity-modellen dit ook bieden, krijgen Audi, BMW, Mercedes-Benz en Lexus er in 2008 een geduchte concurrent bij.
 
Tot slot: in oktober 2008 staat de Infiniti G35x pas officieel in de showrooms. US Carcenter Pietersen is er dus vroeg bij en levert ‘m al met een voor Europa aangepast navigatiesysteem. De auto beschikt nog wel over een snelheidsmeter die de snelheid in mijl per uur aangeeft, maar de Infiniti’s die over een klein jaar leverbaar worden, zullen op dat soort details af fabriek zijn aangepast. Overigens, voor wie geen vierwielaandrijving nodig heeft, is er nog de G35 zonder ‘x’. Die versie kost wat minder en is naar keuze zelfs leverbaar met een handgeschakelde transmissie.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken