Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic

De ultieme gewetenskwestie: is een van de mooiste auto’s die er bestaan voor ons nog steeds begeerlijk als er een ‘mindere’ motor in ligt?

Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic
Jaguar F-type Coupé 2.0 Turbo R-Dynamic

Sinds de Jaguar F-type onder ons is, zien we ‘m regelmatig in onze dromen voorbijkomen. Meestal plotseling, onverwacht, als een goddelijke, heldere verschijning tussen onverklaarbare gedachtenkronkels. Bel je aan bij je ouderlijk huis, doet je grijzende wiskundeleraar uit de tweede klas de deur open met een skateboard onder z’n arm, Hamka’s etend, en ja hoor: daar komt een F-type aangereden.

Knallende, klappende en ratelende herrie

Hij is vaak omgeven door blauwe en paarse mist, zijn wulpse vormen weerkaatsen het felle licht dat van nature op hem valt. Hij stopt even, alsof hij eventueel gedroomde omstanders de tijd gunt om zijn pracht en praal in zich op te nemen. En vervolgens draait ie dwarse donuts, met volle stuuruitslag en veel herrie. Knallende, klappende en ratelende herrie. Vaak zit er een gnoompje achter het stuur.

Dat laatste doet er niet toe, maar die herrie, die blijft hangen. Vanaf de eerste glimp die de wereld van de F-type opving, zijn supercharged V6- en V8-motoren een integraal onderdeel van zijn karakter. Ze zijn mede verantwoordelijk voor de winnende combinatie van pure schoonheid en luidruchtige tegendraadsheid. Ze zorgen in sterke mate voor die stijlvolle, onnavolgbare Jaguar-insteek die zo treffend werd verwoord in een reclamecampagne van het merk, enkele jaren geleden: ‘it’s good to be bad’. De brute motoren uit de F-type halen is als Cara Delevingne haar rebelse ziel ontnemen. Er zou een muurbloempje overblijven.

De viercilinder

Gelukkig gaan de veel-cilinderversies van de F-type nergens heen. Er komt alleen wel een nieuwe gegadigde bij, met de 2,0-liter turbomotor die we kennen uit auto’s als de XE, XF en verschillende Land Rovers. Een viercilinder, in een F-type? Madness!

Hoewel: wat is er mis mee om een begerenswaardige machine als de F-type bereikbaarder te maken? In België, waar de autoprijzen normaal zijn, kost de F-type 2.0 Turbo 57.530 euro, oftewel een comfortabele 9.000 euro minder dan de goedkoopste zescilinder. In Nederland scheelt het een flinke middenklasser: met een instapprijs van 71.620 euro kun je zo’n 28.000 euro in je zak houden als je voor de meest bescheiden F-type gaat. Dat zijn bedragen waarvoor je de prestige van een V6 misschien maar wat graag laat schieten.

Op het geluid, dat gevoelige punt, hebben de ingenieurs echt hun best gedaan. De door ons geteste R-Dynamic heeft standaard een actief uitlaatsysteem met een knop op de middenconsole, die we natuurlijk meteen omzetten. Vanbuiten klinkt het allemaal wat vlak, maar inzittenden beginnen rond de 3.000 tpm een stevige, aanzwellende dreun te ontwaren. Bij hogere toeren gaat deze over in een brulletje, en als je het gas plots loslaat, krijg je zowaar wat vermakelijk geknetter en geplof te horen. Nee, het komt niet in de buurt bij wat we van de F-type gewend zijn. Maar toch: een pluimpje voor Jaguar voor de moeite die er ongetwijfeld in is gaan zitten.

Feitjes

We hebben het hier dan ook niet over zomaar een viercilinder. Dit is de sterkste versie van Jaguars Ingenium-motor, goed voor 300 pk en 400 Nm. Hij heeft een twin-scroll turbo en een in de cilinderkop geïntegreerd uitlaatspruitstuk met vloeistofkoeling; gooi die feitjes maar eens op de bar als iemand je keuze voor de 2.0 Turbo in twijfel trekt. Jaguar geeft een 0-naar-100-tijd op van 5,7 seconden en dat is, hoe je het ook wendt of keert, niet langzaam.

Toch weet deze F-type ons niet echt voor zich te winnen. Wanneer we in een compacte viercilinder sportauto stappen, verwachten we namelijk een zekere gretigheid, een aanstekelijke drang naar voren, en die ontbreekt hier. De F-type voelt haast meer aan als een cruiser, met z’n wat gezapig handelende automaat en z’n nogal rechtlijnige manier van presteren. In de bovenste helft van het toerenbereik krijg je een klein extra zetje, maar dat mag nauwelijks een naam hebben. En bij wegrijden vanuit stilstand reageert de aandrijflijn zo traag dat de acceleratietijd, als je deze op je rechtervoet zou timen in plaats van op het moment dat je werkelijk op gang komt, eerder richting 7,5 seconden gaat.

Wil je stoeien?

Waar is het venijn? Waar is het bruisende, spannende en opzwepende? Bij auto’s als de Audi TTS en de Porsche 718 Cayman – die in Nederland (voor de optielijst eraan te pas komt) nagenoeg even duur zijn als de Jaguar, in België zelfs iets goedkoper – krijg je deze sensaties in vrachtladingen over je uitgestort. Dat zijn auto’s die je aansporen om met ze te gaan stoeien. Deze F-type doet dat niet. Sterker: hij lijkt haast verveeld in z’n handelingen, omdat hij in de basis op zoveel meer is berekend dan deze motor ertegenaan kan smijten.

Het is jammer, vooral ook omdat een aantal andere zaken juist dik in orde is. Jaguar gaf het onderstel precies de goede balans mee, met genoeg stugheid om de carrosserie met vertrouwen in bochten te kunnen zetten en genoeg toegeeflijkheid om op matig wegdek niet gek te worden. Door de lichte viercilinder leunt er 52 kilo minder op de vooras, wat te merken is in de besturing: die is helder en sprankelend en maakt de auto lichtvoetig. Hij zal bij normaal gebruik een stuk zuiniger zijn dan de V6, en we vinden z’n enkele, centrale uitlaat mooier bij z’n ontwerp aansluiten dan de uitbundige saluutschot-opstellingen van z’n snellere broers.

Gemengde gevoelens

Je merkt: de F-type 2.0 Turbo laat ons met gemengde gevoelens achter. Aan de ene kant staan we te juichen dat Jaguar zijn mooiste model toegankelijker heeft gemaakt. Maar aan de andere kant: de uitlaat kan nog zo hard ploppen, bij een auto als deze moeten er meerdere zintuigen worden geprikkeld. Het lijkt ons sterk dat deze F-type binnen afzienbare tijd in onze rare dromen zal verschijnen.

9
20
Specificaties

Specificaties Jaguar F-type 2.0 Turbo

Motor
viercilinder turbo
300 pk @ 5.500 tpm
400 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,7 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,2 l/100 km
163 g/km CO2
E-label
Afmetingen
4.482 x 1.923 x 1.311 mm (l x b x h)
2.622 mm (wielbasis)
1.525 kg
63 l (benzine)
310/408 l (bagage)
Prijzen
€ 76.520 (NL)
€ 62.400 (B)

Vonnis:
Onverminderd prachtig, heerlijk weggedrag, maar de F-type 2.0 Turbo laat ons bloed niet sneller stromen. Ben je een rustige rijder op zoek naar stijl en klasse, kijk dan niet verder. Wil je een auto die je uitdaagt, doe dat dan maar wel

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken