De Aston Martin ‘Bond’ DB5 is geveild. Maar TopGear ging er eerst even een rondje mee rijden, terwijl we zochten naar ‘vrienden’ om de gadgets op uit te proberen. Bij RM Auctions in Londen keken ze er toch even van op: bijna 3,5 miljoen euro voor een auto. Maar ho, wacht even, voordat het bieden begon, gingen wij er een blokje mee om.

Een Aston Martin DB5 is zonder twijfel een echte klassieker. Het is tegelijkertijd een prachtig object. We hebben al eerder in een DB5 gereden. Toen regende het en bij elke glibberige rotonde werden we eraan herinnerd hoe het voelt om echt bang te zijn.

Dit is dé DB5; de auto die waarmee Sean Connery reed toen hij de rol vertolkte van de beroemde fictieve spion bedacht door Ian Fleming (de naam is mij even ontschoten, het is iets met James, James Nogwat). Dit is de auto die volgepropt zit met slimme gadgets zoals de schietstoel, het kogelvrije schild en de machinegeweren. Corgi maakte deze auto onsterfelijk met het briljante schaalmodel dat wereldwijd zeer goed werd verkocht. Deze auto maakt van alle mannen, ongeacht hun leeftijd, ijlende, kwijlende sukkels. Dit is absoluut de beroemdste filmauto aller tijden en daarom ook überhaupt de beroemdste auto. Onze handen aaien het enorme houten stuur en we staan op het punt deze auto te gaan besturen.

Het verhaal van de DB5 van Bond heeft net zoveel lagen als de boeken van Fleming. De schrijver was meer een Bentley-man, dus reed Bond meestal in een Bentley in de verhalen. Toch kwam hij terecht in een Aston Martin DBII in het boek Goldfinger. Filmproducer Gobby Broccoli wilde dat Bond op het witte doek in een E-type zou rondrijden, maar Jaguar wilde niet meewerken. Beetje dom. Gelukkig zagen de mannen van Aston Martin wel een gouden kans op publiciteit en stelden twee auto’s ter beschikking aan Eon Producties van Broccoli.

De legendarische production designer Ken Adam bouwde één van de twee auto’s om tot een ingenieuze gadgetauto en de andere DB5 werd gebruikt voor de rijscènes. De gadgetauto werd na de film ontdaan van al z’n slimme snufjes en verkocht aan een Amerikaan die ze prompt weer liet installeren. Daarna wisselde de auto nog een paar keer van eigenaar totdat hij gekocht werd door een projectontwikkelaar uit Florida genaamd Anthony Pugliese, die de DB5 opsloeg in een hangar waar de auto uiteindelijk in 1997 gestolen werd. Daarna is er niets meer van vernomen.

De andere Aston was ondertussen voor promotionele doeleinden ook uitgerust met de gadgets, maar die werden om duistere redenen weer verwijderd door Aston Martin en in 1969 werd de auto voor 12.000 dollar verkocht aan een Amerikaanse DJ met de naam Jerry Lee. Lee heeft alle gadgets in de late jaren zeventig weer laten herstellen en na een laatste publieke verschijning is de auto uit de publiciteit gebleven, veilig onder een laken. Tot op heden.

Lee is nu in de zeventig en besloot de auto te verkopen om zo geld te kunnen stoppen in zijn liefdadigheidsinstelling. De Aston was de grote trekpleister op de veiling die RM Auctions in oktober in Londen organiseerde. RM verkoopt regelmatig auto’s van grote waarde.

De hoogste bieder heet Harry Yeaggy en is een Amerikaanse zakenman. ‘Deze auto heb ik altijd willen hebben’, zegt hij. ‘Het is tenslotte de beroemdste auto ter wereld. Ik ga ‘m tentoonstellen in mijn eigen automuseum in Ohio, precies zoals ie nu is.’

Maar Yeaggy kocht zeker geen museumstuk in topconditie. Deze beroemde auto is duidelijk veelgebruikt en eigenlijk is dat maar goed ook. Hij voelt nog steeds geweldig solide aan, de deuren vallen dicht met een prachtige dreun en de stoelen zijn gepatineerd zoals te verwachten in een 46 jaar oude auto. Draai het contact om en er is nauwelijks een vertraging te merken tot de 4,0-liter zescilinder in lijn tot leven komt en vervolgens rustig en regelmatig blijft lopen.

Deze Aston maakt, zodra de toerenteller boven de 3.000 toeren uitkomt, een geluid waar je kippenvel van krijgt. De versnellingsbak is geweldig en ondanks dat de auto een beetje helt in de bochten, voel je alles wat er gebeurt.

Dan realiseer je je opeens: Sean Connery reed in deze auto. Het is de Aston Martin die stopte in het bos nadat hij werd achtervolgd door een horde hielenlikkers in Benzen en de gedoemde schone werd gedood door de hoed van Oddjob. Deze DB5 heeft een van de eerste navigatiesystemen (alleen het thuisland op de kaart, uiteraard), een hendel waarmee je de achterlichten omhoog kunt klappen, een armsteun vol knopjes voor alle slimme uitvindingen van Q en een geheim klein rood knopje voor de schietstoel. Ja, dit is de enige echte. En wij hebben ermee gereden.

Reacties

Meer van TopGear