De kleine Maserati met de roemruchte naam Ghibli – die in 2013 op de markt kwam om mensen uit hun saaie Duitse bakken te lokken – kende een veelbelovende start, maar lijkt reeds nu wat achterhaald.

Verkoopcijfers daalde namelijk gestaag

In de eerste vier maanden van dit jaar verkocht Maserati 24 Ghibli’s in Nederland. Een jaar eerder waren dat er in dezelfde periode nog 53: laten we niet hopen dat deze meer dan halvering een opmaat is voor de verkopen van de Ghibli.

De Maserati Ghibli S is onmiskenbaar als je ‘m ziet. Niet iedereen vindt z’n achterkant even geslaagd, toch is ie een welkom alternatief voor de gevestigde Duitse orde in het segment van luxueuze, compacte sedans. Maar waar moeten we ‘m plaatsen? Als je kijkt naar z’n maten dan kun je de Ghibli het beste vergelijken met een BMW 4-serie Gran Coupé of een Audi A5 Sportback, maar die zijn – al hebben ze pakweg 100 pk minder dan de Ghibli S – al snel 35.000 tot 45.000 euro goedkoper dan de Maserati. Terwijl ze bijna net zo snel zijn. Waarschijnlijk wringt daar ook meteen de schoen.

Hoe duur is de Maserati Ghibli S?

De snelste Ghibli, de S-uitvoering, die we nu rijden, heeft 410 pk bij een gewicht van dik 1.800 kilo tegen een prijs van 121.889 euro (83.652 euro in België). Hij is perfect gebalanceerd, stuurt snaarstrak, klinkt heerlijk met z’n mede door Ferrari ontwikkelde V6, maar hij is vooral binnenin gewoon al wat verouderd. Enerzijds omdat ie de perfectie van Duitse interieurs ontbeert, anderzijds omdat ie het hier en daar moet doen met spulletjes uit de stal van Chrysler – niet bepaald trendsetter als het gaat om hightech stuff. Het verstoort de pret een beetje.

Ook als we een flink stuk met ‘m over smalle Britse wegen jakkeren, komt ie niet helemaal uit de verf. Het lijkt wel of we pakweg 100 pk missen. Zou het gewicht ‘m hier parten spelen? Nou is het niet zo dat ie niet vooruit wil, snel is ie zeker. Maar niet op een manier die BMW met z’n M- of Audi met z’n RS-modellen laat voelen. Waar je verwacht dat de snelste Ghibli een 435i of S5 alle hoeken van een asfaltweg laat zien, daar heb je het gevoel dat ie maar net aan mee kan. Laat staan als er een M- of RS-badge achterop de kofferklep prijkt.

Waarom zou je een Ghibli kopen als je ook een M550i?

De vanaf-prijs van een Ghibli diesel (zo’n 80 mille in Nederland, 60 mille in België) is een heel nette. Het zal vooral zakelijke kopers aanspreken, ondanks het gedateerde interieur. Toch is de S simpelweg te duur voor wat ie biedt. Het enige dat ‘m echt uniek maakt, is z’n drietandige logo in de grille. Dat is niet voldoende.

Voor het bedrag van de snelste kleine koop je een BMW 550i met M Sport-pakket (448 pk). Dan houd je ook nog wat geld over. Of wat dacht je van een Audi S6 (450 pk)? En anders is er altijd nog een M3 voor iets minder geld.

Je snapt al; winkelen in het segment van compacte, ultrasnelle luxe-sedans leidt tot keuzestress. Alleen al het feit dat je een Maserati kunt rijden, zou je over de streep kunnen trekken. Toch verlangen kopers in dat segment meer. Dat biedt de Maserati Ghibli S niet.

Specificaties Maserati Ghibli S



Motor
2.927 cc
V6 biturbo
410 pk / 550 Nm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,0 s
top 285 km/u

Verbruik (gemiddeld)
10,4 l/100 km
242 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.971 x 1.945 x 1.461 mm (l x b x h)
2.998 mm (wielbasis)
1.810 kg
80 l (benzine)
500 l (bagage)

Prijzen
NL € 121.889
BE € 83.652

VONNIS
Helaas breekt de Ghibli S door z’n prijs geen potten in dit segment. Natuurlijk, de overheid drijft vooral in Nederland de prijs op, maar daar hebben z’n concurrenten ook last van. Spaar vooral door voor een Quattroporte of koop een BMW M3

Reacties