Mazda haalt graag de Japanse uitdrukking ‘Jinba Ittai’ aan om de eenheid tussen paard en ruiter (ja ja, een slimme metafoor voor auto en bestuurder) aan te geven. Wij zijn benieuwd of ze een even mooie vertaling hebben voor ‘van achteren kijk je de koe in de kont’.
Die uitdrukking hebben ze vaak nodig gehad bij het nieuwste model, dat tussen de CX-3 en de CX-5 gepositioneerd is. Want hoe noem je zo’n model? Juist: CX-4, zou je denken, maar die naam was al vergeven aan een coupé-SUV van Mazda voor de Chinese markt. Toen wisten ze nog niet dat ze voor Europa met extra crossovers zouden moeten komen. Juist: van achteren.
Dus is hier de Mazda CX-30. Blijkbaar is er genoeg behoefte aan een tussenmodel om de nomenclatuur flink te verstoren. Sommige -mensen vinden een CX-3 net te klein en een CX-5 net te groot, of misschien zelfs te statig. Zie de CX-30 als een verhoogde Mazda 3-achtige met een iets kortere wielbasis, maar meer been- en hoofdruimte achterin.
Om de auto een eigen karakter mee te geven, rustte Mazda de CX-30 uit met flinke kunststof beschermranden. De kortere wielbasis zegt iets over de werkwijze van Mazda. Ze hadden zich veel moeite kunnen besparen en letterlijk de 3 wat hoger kunnen zetten, maar Mazda gaat naar eigen zeggen voor het beste resultaat en niet voor de gemakkelijkste weg.
Een kijkje in de Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G 122
Het interieur is vrijwel identiek aan dat van de 3, op wat details na. Zo neemt de deur een hap uit het dashboard bij het openen en zijn het dashboard en deurpanelen altijd bedekt met bruin of blauw leer. Bij het bruine interieur kun je nog kiezen uit witte of zwarte leren stoelen, bij het blauwe dashboard krijg je zwarte stoffen stoelen.
Het interieur is net als bij de 3 prachtig uitgewerkt met mooie, zachte materialen (van het dashboard tot ongeveer kniehoogte, daarna wat harder plastic), heel fijne, goed instelbare stoelen en heerlijk zachte armsteunen. Alleen het zitvlak van de stoelen had iets langer gemogen. De navigatie zit in een vreemde kuil op het dashboard en het scherm had wel een tikkeltje groter gekund om de route overzichtelijker te maken.
Voelt hij ook als zijn broertjes?
Ook het weggedrag is herkenbaar van de 3, maar is wel een stuk minder dynamisch. De koets helt vanzelfsprekend iets meer door het hogere zwaartepunt en de auto nodigt minder uit tot sportief rijgedrag, omdat hij de bochtencombinaties minder bedaard pakt. De dempers zijn wat stevig, voornamelijk op kleine oneffenheden, maar de stoelen weten de weg goed te filteren.
Zou je hem wel of niet moeten kopen?
De handbak schakelt strak met korte slagen zoals je van Mazda, de bouwers van de MX-5, gewend bent. De benzinemotor zonder turbo met 122 pk houdt niet over, dus het loont om te wachten op de Skyactiv-X-motor met 180 pk.
Deze kost slechts marginaal meer vanwege de lagere BPM en is bovendien zuiniger. Een sportieve SUV zal de CX-30 qua motorisering nooit worden, daarvoor moet je shoppen bij andere merken of gewoon een Mazda 3 kopen. Wat hij wel kan, is je simpelweg rustig en in comfort naar je bestemming brengen.
We waren niet volledig overtuigd dat er plek was voor nóg een SUV van Mazda, maar de CX-30 bewijst bestaansrecht te hebben. Bovendien kost hij slechts 2.330 euro meer dan een Mazda 3. Dus de gebruikelijke afsluiter waarbij we adviseren een goedkopere, beter sturende en fijner uitgeruste sedan of hatchback te kopen, is hierbij niet van toepassing. En je krijgt ook daadwerkelijk extra ruimte in de CX-30, dus de hoge instap is niet direct een aanslag op je portemonnee.
Specificaties Mazda CX-30 SKyactiv-G 122
Motor
1.998 cc
viercilinder
122 pk @ 6.000 tpm
213 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 10,6 s
top 186 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,1 l/100 km
116 g/km CO2
Afmetingen
4.395 x 1.795 x
1.540 mm (l x b x h)
2.655 mm (wielbasis)
1.395 kg
51 l (benzine)
430/ 1.406 l (bagage)
Prijzen
€ 29.990 (NL)
€ 25.890 (B) – Skymove
Reacties