TopGear stapt net uit de nieuwe Mazda CX-30. In ons nieuwe nummer lees je het complete testverslag; hier alvast de highlights

Testobject: Mazda CX-30
Uitvoering: Mazda CX-30 Skyactiv-G 122
Locatie: Frankfurt en omgeving
Weersomstandigheden: Een aangename 25 graden

Maar jongens, die naam. Mazda CX-30?

Ja, sorry. Hopelijk zijn er geen Mazda-verzamelaars die alle CX-modellen in hun collectie hebben staan, want dan is deze benaming een doorn in het oog. Mazda had echter weinig keuze, want de CX-4 hadden ze al vergeven – aan China. Toen ze later bedachten dat ze graag nog een SUV voor Europa wilden bouwen, kwamen ze een cijfer tekort. En zo werd de CX-30 bedacht.

Groter dan een CX-3 en kleiner dan een CX-5 neem ik aan?

Juist. Sommige mensen vinden een CX-3 net te klein en een CX-5 net te groot of misschien zelfs te statig. Zie de Mazda CX-30 als een verhoogde Mazda 3 met een iets kortere wielbasis, maar meer been- en hoofdruimte achterin. Om de auto een eigen karakter mee te geven, gaf Mazda de CX-30 flinke kunststof beschermranden mee. Het interieur is vrijwel identiek aan dat van de 3, op wat details na.

Wat voor details?

De kleuren, bijvoorbeeld. Het interieur heeft altijd bruin of blauw bovenop het dashboard. Dat klinkt als een zeer uitgesproken, maar het is allemaal vrij subtiel gedaan en oogt netjes, met name het bruine interieur. Een zwarte hemelbekleding is nog niet leverbaar, maar dat verwachten we in de toekomst wel, aangezien de CX-5 en de Mazda 3 het wel hebben. Bij het bruine interieur kun je nog kiezen uit witte of zwarte leren stoelen, bij het blauwe dashboard krijg je zwarte stoffen stoelen. Het interieur is net als zijn hatchbackbroer prachtig uitgewerkt met mooie, zachte materialen (van het dashboard tot ongeveer kniehoogte, daarna plastic) en heel fijne stoelen.

Rijdt het als een Mazda 3?

Het weggedrag is herkenbaar, maar wel een stuk minder dynamisch. De koets helt vanzelfsprekend iets meer door het hoger liggende zwaartepunt en de auto nodigt in z’n geheel wat minder uit tot sportief rijgedrag. Je krijgt daar iets meer comfort voor terug. De benzinemotor met 122 pk mist wat pit, net als in de Mazda 3. Vind je dat een probleem, dan loont het om te wachten op de Skyactiv-X-motor met 180 pk, die we alvast testten in de Mazda 3. Al zorgt deze nieuwe motor niet voor een dag-en-nacht-verschil.

De Mazda CX-30 is in z’n geheel gewoon een erg fijne auto om in te rijden. We waren niet volledig overtuigd dat er plek was voor nóg een SUV van Mazda, maar de CX-30 overtuigt, en bewijst bestaansrecht te hebben. Bovendien kost hij ook slechts 2.330 euro meer dan een Mazda 3 en je krijgt ook daadwerkelijk extra ruimte, dus de hoge instap is niet direct een aanslag op je portemonnee.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)