Autotest: Mercedes CLK 63 AMG

Kijk maar eens goed naar deze Mercedes. Hij mag er uitzien als een huis-, tuin-en- keuken-CLK, maar in werkelijkheid is het de AMG-uitvoering. En hij is best eng, brr…
 
Het komt niet vaak voor dat we bang worden van een auto, maar de CLK 63 AMG komt redelijk dicht in de buurt. Kennelijk beschikt Mercedes over duistere krachten.
Als je ‘m heel nuchter bekijkt, zou je het niet achter ‘m zoeken. Er zit geen enorme spoiler onder de voorbumper, hij staat op een paar ingetogen 18-inch velgen en ook de rest van de spoilers is niet echt opvallend te noemen. Daarbij komt dat onze testauto een cabriolet was, waardoor hij ondanks zijn potentie ineens iets vrouwelijks krijgt.
 
Het interieur is zoals we dat gewend zijn van de Benzen die al wat langer op de markt zijn. Een beetje smakeloos en fragiel. De CLK komt duidelijk op leeftijd, toch is zijn uitrusting en comfort nog prima voor elkaar. Het dikke AMG-stuur met schakelknoppen erop verwijzen fijntjes naar het ware karakter van deze auto, hetzelfde geldt voor de AMG-sportstoelen. Maar het is en blijft een doodnormale CLK met een klapdak en een automaat. Moet je daar nu van onder de indruk raken?
Draai de sleutel om of, als je graag hip uit de hoek wilt komen, druk de startknop op de keuzehendel van de versnellingsbak in en het word je gelijk duidelijk wat deze Mercedes voor je in petto heeft. De motor komt tot leven met een grauw als van een verkouden reus, waarna de acht zuigers in hun cilinders staan te dreunen met het geluid alsof er een stel paukenisten onder de kap zitten te trommelen.
 
De handgebouwde, aluminium V8 heeft een inhoud van 6,3 liter en komt zonder hulp van een turbo op een vermogen van 481 pk en een maximum koppel van 630 Nm. Let wel, het is een cabriolet. Je kunt de combinatie vergelijken met Jan Smit die de palingsound verruilt voor dead metal. De grip op het wegdek is fenomenaal. Druk je rechtervoet in het tapijt en je wordt in 4,6 seconden naar 100 km/u gekatapulteerd. En dat is nog maar het voorgerecht. De tussengang en het hoofdgerecht worden geserveerd als je de toerenteller van deze CLK 63 verder richting zijn eindpunt laat zwiepen, we hebben maar niet gewacht tot het toetje werd opgediend. Je hoofd wordt plat tegen de hoofdsteun gedrukt, de lucht wordt uit je longen geperst en je hart gaat tekeer als een bezetene. Zou het angst zijn of pure adrenaline? Het voelt net als vroeger, als het dikste jongetje uit de klas boven op je sprong.
 
En dan komt het: je hoeft er helemaal niets voor te doen. Je kunt gaan zitten, je maatje 43 naar beneden duwen en voor je het weet, sta je voor de rechter. En die zal je een boete opleggen die je maar met moeite kunt betalen. Je hebt immers net bijna 140 duizend euro uitgegeven aan een auto. Dat is heel veel geld voor een CLK, zeker omdat hij in open toestand behoorlijk tordeert, de bestuurder bar weinig laat voelen en de remmen niet zo goed te doseren zijn. Zijn brute kracht maakt hem supersnel, maar rationeel gezien kun je je geld beter aan iets anders spenderen.
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken