Nissan GT-R Nismo

Japanners zijn zo gek als een deur en Nismo spant met hun GT-R de absolute kroon. Acceleratietijden van een Veyron, de grip van een tank en toch al zes jaar oud. Dit is een meesterstuk. Hier kan niets tegen op.

nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo
nissan-gt-r-nismo

Nissan laat zien dat het nog sneller kan. De GT-R Nismo is het absolute toppunt van de doorontwikkeling van de toch al weer zes jaar oude GT-R. Van de pure cijfers lopen de rillingen over je rug. Met de juiste man achter het stuur (in dit geval coureur Michael Krumm) vliegt ie in 7:08,679 over de Nürburgring. Los van wat Radicals, de Porsche 918 en de McLaren P1 is er geen productieauto ooit sneller over het befaamde circuit gegaan.

Nog meer vermogen!

Om deze maniakale tijd te bereiken, is het vermogen opgeschroefd van 542 pk naar 591 pk, het koppel ging met 20 Nm omhoog, naar 652 Nm. Hoewel deze toename relatief gezien magertjes is, heeft het een onvoorstelbaar effect op de acceleratie. Van 0 naar 100 km/u ging in 3,0 seconden; we kwamen met een eigen meting op 2,4 seconden. Daarmee vernedert ie de meest begeerlijke sportauto’s. Alleen de Ariel Atom V8 en de Bugatti Veyron zitten in die buurt. Je kunt in slechter gezelschap zijn. Zelfs met elektronische liflafjes in de uit-stand is er bij het optrekken geen wielspin te bespeuren. Daarvoor zijn de speciaal ontwikkelde Dunlops verantwoordelijk. De tijd die de versnelling in beslag neemt, is zelfs voor een schietgebedje te kort.

Om dit acceleratiecijfer te kunnen bereiken, grabbelde Nismo gretig in de voorraadkamers van de raceafdeling. Net als bij de Nissan-competitieauto’s heeft elke cilinder van de 3,8-liter V6 een eigen managementsysteem dat de ontsteking optimaliseert. De grootste winst komt echter uit twee stukjes pure mechanica, namelijk de dikke vette turbo’s die ook op de GT3-circuitracers zitten.

Ondanks de grote drukvullers heb je niet het idee dat de motor bij lage toerentallen tekort schiet en op gang moet komen. Het is gewoon even wennen hoe snel het toerental stijgt. Pas na een tijdje heb je de juiste schakelmomenten te pakken. Als de toerentellernaald een derde van de schaal heeft afgelegd moet je je vinger al uitstrekken naar de schakelflipper, anders ben je gewoon te laat en knalt de toerenbegrenzer erin. Stap na een Nismo-ervaring in een doodnormale auto of zelfs een standaard GT-R en je hebt het idee dat er in plaats van olie Bison Kit als smeermiddel in is gegoten.

Stil

De GT-R Nismo doet z’n werk gek genoeg in stilte. Schreeuwen doet ie wel met zijn uiterlijk. De neus is een en al koolstofvezel; als je de achterspoiler over het hoofd ziet, moet je toch eens aan een rood-witte stok gaan denken. Los daarvan is de GT-R Nismo geen loze branieschopper en doet alleen waarvoor ie is bedoeld: hard gaan.

Dat karakter zie je ook in het weggedrag, maar niet op de manier die je zou verwachten bij zo’n fijn geslepen super-atleet. Een Japanse auto is per definitie volgestouwd met allerhande elektronica en daar kun je de natuurwetten flink mee bedotten ten einde een veilige wegligging te bereiken. Maar bij de GT-R hoor je het mechaniek van de differentiëlen rammelen en kraken, de besturing is zwaar, direct en zeer nauwkeurig. Je moet een paar kilometer slingeren als een dronken vent om de Dunlops op temperatuur te brengen, maar dan krijg je op de apex wel een onwrikbare grip.

Maar de manier waarop je in direct contact met deze auto staat, is het belangrijkste huzarenstukje. Waar het bij sportieve topmodellen vaak draait om de hardheid van het onderstel lag bij de Nissan de nadruk op de torsiestijfheid van de constructie. Bij de GT-R Nismo zijn de carrosseriedelen gelijmd én gelast. Elke trilling of ongewenste beweging in het koetswerk is daarmee uitgesloten. En omdat de wielophanging in de basis al is afgesteld op minimale beweging van de carrosserie konden de Bilstein DampTronics minder nier-vergruizend hard zijn. Dat bevordert de communicatie tussen wielen en bestuurder.

Intuïtie en achillishielen

Het gevolg is dat je rijfoutjes puur op intuïtie kunt corrigeren. Dus als je iets te vroeg op het gas gaat in de bocht of bij een te hoge snelheid instuurt voel je precies aan wat de wielen aan het doen zijn. Mocht er toch geen redden meer aan zijn, dan realiseer je je voordat je in de grindbak staat al wat er fout is gegaan. Wat feedback betreft kan hij zich meten met de Porsche 911 GT3.

Dan is er nog het Track Pack. Dit kwam er voor de hardcore-circuitgebruikers. In deze set-up haalde de GT-R ook z’n verpletterende rondetijden op de Ring. Het Track Pack omvat verstelbare Öhlins-dempers, een gewichtsafname van 64 kilo (al is dat natuurlijk een schijntje op de 1.720 kilo van de Nismo, die ook al 20 kilo lichter is dan de standaard GT-R) en nóg gretiger remmen. Ook op het lijstje staat een grotere achterspoiler, die bij 300 km/u liefst honderd kilo downforce méér geeft dan bij de standaard GT-R.

De technische achilleshiel van zowel de Nismo als de Track Pack-versie is dat ze het uiterste vergen van de GT-R. Hiroshi Tamura, die namens Nismo aan deze super-Nissan mocht sleutelen, wist ons te vertellen dat de betrouwbaarheid van de V6 ernstig in het geding zou komen als er nog meer power uit de motor was gepeuterd. Bij volgende modellen wordt dat opgelost met een aanvullende elektrische motor.

Achilleshiel nummer twee is de prijs. Hoe gaaf de GT-R Nismo ook is, het blijft een Nissan. Dat klinkt heel lullig, maar als je in de prijsregionen van een dikke Porsche 911 of een Aston Martin Vantage zit, maak je geen schijn van kans als het om imago of afwerking gaat.

Fijnproevers weten wel beter, natuurlijk, en zullen zich niet storen aan het feit dat het dashboard zich slechts door de snelheidsmeter en een randje koolstofvezel kan onderscheiden van de instrumentenplank van de Micra, maar de verwachte prijs van 147.500 euro maakt ‘m zeker in het door CO2-fundamentalisten geregeerde Nederland onbetaalbaar omdat er nog belastingen bij komen. Jammer, want zelfs zes jaar na de lancering van de Nissan GT-R is er geen andere auto die zoveel pure snelheidsbeleving geeft.

18
20
Specificaties

Nissan GT-R Nismo

18/20

Motor
3.799 cc
V6 twinturbo
591 pk / 652 Nm

Aandrijving
vierwiel
6v sequentieel

Prestaties
0-100 in 2,4 s (geschat)
top 315 km/u

Verbruik/milieu
12,8 l/100 km
278 g/km CO2

Afmetingen
4.670 x 1.895 x 1.370 mm (L x B x H)
2.780 mm (wielbasis)
1.720 kg

74 l (benzine)
315 l (bagage)

Prijzen
NL € 147.500 (excl. belastingen)
BE n.n.b.

Het vonnis
Een technisch hoogstandje dat ook in de praktijk goed uitpakt. Met deze GT-R zet Nissan de concurrentie weer op achterstand, maar of je ‘m voor een bedrag van pakweg 2 ton wilt kopen? Wij denken van niet

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken