Meestal als we een nieuw model testen voor een van onze Drives, rijden we er een paar honderd kilometer mee – door steden en files, over b-wegen, een aantal rotondes rond. Maar af en toe dient zich een mogelijkheid aan om een auto echt te leren kennen. Toen we in maart naar de autosalon van Genève heen en weer zouden gaan rijden, kozen we daarom een model dat ons eerder op kortere afstanden al behoorlijk nieuwsgierig maakte, namelijk de Opel Astra Sports Tourer.

We reden de nieuwste generatie Opel Astra bij zijn introductie in de 1.4 Turbo- en biturbodieselversie. De overweldigende indruk was dat Opel z’n zaakjes nu echt voor elkaar had: de auto’s waren flink lichter dan hun voorgangers, voelden ook zo aan, leken slim ontworpen en zaten tjokvol praktische en nuttige technologie. Prima uitgangspunten voor een stevige roadtrip, als je het ons vraagt.

Welke Opel Astra Sports Tourer pak je dan?

We gaan op pad met een Opel Astra Sports Tourer met 136 pk sterke 1,6-liter dieselmotor en automaat, in de nogal complete Innovation-uitvoering: klimaatcontrole, navigatie, wifi, een knallend audiosysteem, stoelverwarming en –koeling – we komen niets tekort. Meteen zitten we uitstekend op de leren stoelen, die – zoals gebruikelijk bij Opel – zijn gekeurd en goed bevonden door een of andere Duitse organisatie ter behoud van ruggengraten, en ontdekken we zelfs een knopje dat een massagefunctie activeert. Deze heeft maar een nadeel: na ongeveer een kwartiertje schakelt hij zichzelf weer uit.

Autobahn proof?

Met dit vermogen zou je verwachten dat de Astra niet per se uitblinkt op de Autobahn, maar niets is minder waar. De 1.6, die zich na de wat rafelige koude start al snel stil en beschaafd toont, pakt enthousiast op en sleurt de Astra vlot en zonder moeite naar z’n top van 200 km/u. De auto blijft bij die snelheden bijzonder stabiel. Z’n besturing is direct maar niet zenuwachtig, z’n onderstel stevig geveerd maar vergeeflijk gedempt, zodat je hobbels en richels wel voelt, maar niet begint te stuiteren als je er met hoge snelheid overheen klapt. Remmen doet hij uitstekend, en de automaat mag dan een simpele zestraps zijn zonder sportstand, flippers of andere extra’s, we zijn dolblij met ‘m: hij doet exact wat je wilt of verwacht en handelt snel en behendig.

Zit er nog toffe tech in de Opel Astra Sports Tourer?

Het IntelliLink-systeem leidt ons behendig om druk verkeer heen, de spraakherkenning werkt voorbeeldig en de standaard onvolprezen Opel Eye – de camera achter de binnenspiegel – weet zelfs bij slecht zicht in de stromende regen feilloos de verkeersborden te herkennen. We waren nooit echt onder de indruk van de intelligente koplampen, die tegenliggers uit hun grootlichtbundel houden; bij de introductie schreven we dat het leek alsof we in een rijdende discobal zaten. Dit kunnen we nu iets bijstellen, al blijken de sensoren nog altijd niet altijd te corresponderen met ons eigen inschattingsvermogen. Maar ach: als een ietwat ongepolijst lampjessysteem de enige irritatie is die in duizenden kilometers de kop opsteekt – oké, en het feit dat de tank wellicht wat klein is – heb je het wat ons betreft uitstekend gedaan.

Dat de Astra een keurige, fijn sturende auto was, wisten we al. Nu ontpopt ie zich ook als zeer prettige kilometervreter. Opel heeft met de Opel Astra Sports Tourer een geslaagd geheel neergezet waar we rustig een langere monstertocht mee zouden maken

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136 pk Innovation

Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
136 pk @ 3.500 tpm
320 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 10,1 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,5 l/100 km
119 g/km CO2 E Label
Afmetingen
4.702 x 1.809 x
1.510 mm (l x b x h)
2.662 mm (wielbasis)
1.325 kg
48 l (diesel)
540 / 1.630 l (bagage)
Prijzen
€ 35.070 (NL)
€ 27.675 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)