Het is een rare wereld op het moment, maar zó raar dat we hardop kunnen zeggen dat een Opel Corsa een pioniersrol vervult? Ja, zo raar dus. Dat heeft nog nooit iemand over Opels kleintje kunnen beweren. Maar deze Corsa-e behoort toch maar mooi tot de eerste lichting compacte, relatief betaalbare EV’s waarmee je meer dan 300 kilometer kunt rijden.
In feite is dit dezelfde auto als de Peugeot e-208. Die heeft een wat bozer uiterlijk en een snellere driefasenlader (optioneel op de Opel, later dit jaar). Dat laatste maakt hem in zijn kaalste versie meteen bijna vier mille duurder, waardoor Opel een interessante instapaanbieding heeft. De Corsa is qua design wat soberder uitgevoerd, wat meer doe-maar-gewoon. Al kun je hem aankleden met de nodige kleurtjes en hippe wielen. De versie die wij testen, de Elegance, is niet eens de hoogst beschikbare en ziet er toch al bijzonder goed uit.
Specificaties Opel Corsa-e
Opels vorige elektrische hatchback uit de GM-tijd, de Ampera-e, wordt momenteel met flinke kortingen aan de kant geschoven om ruimte te maken voor de nieuwe, frisse PSA-EV. De Opel Corsa-e heeft een elektromotor van 136 pk en 260 Nm, gekoppeld aan een accupakket van 50 kWh. Dat zorgt voor een opgegeven actieradius van 337 kilometer, maar brengt ook een sappige 345 extra kilo’s in de weegschaal. Gelukkig zit al dit gewicht in de bodem, zodat het zwaartepunt laag blijft. Je merkt er eigenlijk vooral iets van als je net even te enthousiast over een drempel hupst. De ophanging werd aangepast, onder andere met de stuurstangen van de Corsa GS Line, om met het hogere gewicht overweg te kunnen.
Ten opzichte van de benzine-Corsa verlengde Opel de wielbasis fractioneel – met 7 millimeter. Ook vergrootten ze de spoorbreedte voor en achter om plek aan de accu’s te bieden zonder dat het ten koste zou gaan van de interieurruimte. Niet dat de Corsa daar heel veel van biedt. Voorin zitten we uitstekend, maar achterin komen zowel onze knieën als hoofden in de knel. Dat kan echt beter, ook in dit segment.
Overzichtelijk en duidelijk
De Opel Corsa-e maakt deze tekortkoming goed met z’n toegankelijkheid en eenvoudige opzet. In een tijd waarin fabrikanten worden gedwongen om hun klanten in EV’s te krijgen, heeft het merk een sterke kaart in handen. De Corsa-e is namelijk gewoon een Corsa, maar dan zonder uitlaat en met een paar e-logootjes erop. Het tellerscherm toont overzichtelijke en duidelijke info: snelheid, verbruiksmeter, een grote balk met de acculading en geschatte reikwijdte. Je wordt niet overweldigd door knopjes, functies of omslachtige bediening. De elektromotor heeft een kruipneiging zoals je die van een automaat gewend bent, en er is een B-stand voor extra remwerking en regeneratie. De rij-modi zijn Eco, Normal en Sport – doodsimpel.
Het volle vermogen en koppel krijg je alleen in Sport, of als je het rechterpedaal helemaal intrapt. Sport geeft je ook zwaardere besturing en een vinniger respons. Eco schroeft de airco wat terug, maar rijdt verder nog steeds oké. De Corsa-e stuurt vrij indirect en het rempedaal (dat eerst op de motor vertraagt, dan pas remt) is even wennen. Maar van 0 naar 50 km/u – 2,8 seconden – is hij de baas en houdt hij zijn tractiecontrole, die eerder voorkomt dan corrigeert, druk bezig.
Standaard komt de Opel Corsa-e met rijstrookhulp, bordenherkenning en noodremfunctie. Zaken als matrixkoplampen en actieve stuurhulp staan op de optielijst. Je krijgt acht jaar garantie op de accu en zes jaar gratis onderhoud. Het starttarief voor privélease zal rond de 450 euro komen te liggen, en brandstofkosten heb je niet. Ben jij al om?
Specs Opel Corsa-e Elegance (2020)
Motor
1 elektromotor
136 pk
260 Nm
50 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 8,1 s
top 150 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,4 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
337 km (WLTP)
Laadtijd
5:00 uur bij 11 kW
0:30 uur bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.060 x 1.765 x 1.435 mm (l x b x h)
2.538 mm (wielbasis)
1.455 kg
267 l (bagage)
Prijzen
€ 32.299 (NL)
€ 30.795 (B)
Reacties