Opel heeft een verse scheur-Corsa die wat betreft precisie en plezier de oude Nürburgring Edition naar de kroon moet steken. Feest mee met de nieuwe OPC; en bereid je maar vast voor op de rekening.

Rijden met de Corsa OPC was altijd een genoegen, zeker zolang je rechtdoor ging. In de bochten ging het over het algemeen ook prima, maar nu en dan liep je nog wel eens tegen de grenzen van het autootje aan, die dankzij 192 pk op de arme voorwielen niet al te ver weg lagen. De veelgeprezen Nürburgring Edition legde de vinger op de zere plek en bracht een sperdifferentieel, een Bilstein-onderstel en Brembo-remmen mee om voor eens en altijd het OPC-stigma van onderstuur de kop in te drukken. Het ‘Ring-beestje bleek zo geslaagd met z’n vermogen om te gaan dat Opel ‘m ook nog eens een dosis extra pk’s meegaf.

Bedoeld of onbedoeld legde Opel de lat voor zichzelf wel erg hoog met deze editie. Het zou immers onvergeeflijk zijn om na zo’n fijne uitspatting met een inferieure opvolger aan te komen zetten. De nieuwe generatie Corsa OPC moest daarom niet zomaar een hete hatchback worden: het moest misschien wel het best rijdende kleintje worden dat Opel ooit op de wereld zette. We zoeken uit of dit gelukt is, en dat doen we graag.

Net als voorheen heeft de OPC-afdeling bijzonder veel werk gemaakt van het uiterlijk van Opels voetzoekertje. Het staat de Corsa goed, al die aangedikte elementen: van een lage en boze voorbumper met grote luchtinlaten tot scherp gesneden sideskirts en een pronte achterbumper met twee dikke uitlaatpijpen. Het type spoiler bovenop de achterklep mag je zelf kiezen – open of dicht – maar groot is ie altijd. De raamlijsten zijn zwart, de velgen zijn groot en de stoere sleuf in de motorkap is nep maar imposant. Op het oog is de OPC alvast een serieuze speler in het pk-gevecht onder de boodschappenwagentjes.

Over pk’s gesproken: 207 stuks heeft ie er, meer dan de (lichtere) Ford Fiesta ST en Peugeot 208 GTi, en slechts één minder dan diens gelimiteerde topversie, de 208 GTi 30th. Daarnaast strooit de OPC met 245 Nm aan koppel, opgekrikt tot 280 Nm tijdens overboost. Dit alles wordt opgewekt door een motor die Opel-adepten bekend zal voorkomen: de 1.6 turbo-viercilinder die al in de vorige Corsa dienstdeed en wiens wortels uit 2005 stammen. Wat dit voor Nederlandse kopers betekent, daar komen we zo op terug. Start de onheilspellende muziek maar vast in.

Eerst nog even dit: achter het klassieke werkpaardje vinden we nog altijd een transmissie met een pook en een derde pedaal. Geen flippergedoe zoals in de Renault Clio RS; Opel is van mening dat je in een klein scheurijzer zelf aan het werk moet om de complete beleving mee te krijgen, iets waarvoor we ze prijzen en bedanken. De zesbak werd aangepast met 13 procent kortere schakelwegen voor nog meer pret. Op de in leer gehulde pook prijkt trots het OPC-logo. Net als op de standaard Recaro-kuipstoeltjes, die er niet alleen uitzien alsof ze je in een wurggreep zullen nemen, maar dat ook nagenoeg doen.

Hoe compleet de Corsa OPC standaard ook is, een fanatiekeling mist de extra’s die de oude Nürburgring Edition zo goed maakten. Geen nood, Opel biedt een oplossing: het Performance Pack, beschikbaar voor 1.995 euro (2.400 euro in België), omvat naast een meerplaten-sperdifferentieel van Drexler ook 18 inch velgen (in plaats van 17 inch) met hardcore Michelins, joekels van Brembo-remmen en aangepaste – lees: hardere – demping.

Onze test-Corsa is met dit pakket uitgerust, dus het treft dat het nat en fris is als we ‘m door de Noord-Spaanse heuvels bij Bilbao sturen. Dit zijn omstandigheden waarmee de meeste auto’s met 200 voorwiel-pk’s niet goed overweg kunnen: onderstuur en verlies van vermogen bij het uit-accelereren door één doelloos spinnend wiel zijn meestal aan de orde van de dag. Precies dit wangedrag wordt met het Performance Pack de kop ingedrukt. Wat resteert, is een van de lekkerste hot hatches die we kennen.

De Corsa OPC gaat als een bezetene. Je merkt het zoeken en trekken van de voortrein als je rechtuit accelereert, in bochten voel je het differentieel zich vastbijten en de hele auto meesleuren als een kwade baas z’n hondje. Alles aan de OPC is kort en direct; hij reageert op een stuiterbal-achtige manier en is toch koersvast als een tanker. Opel verbeterde de besturing, verlaagde het onderstel met 10 millimeter en paste Koni-dempers toe met iets wat ze Frequency Selective Damping noemen: een mechanische oplossing om de demping zich aan het wegdek te laten aanpassen. Het werkt vast, maar wij voelen vooral hoe stevig en stoterig het geheel is. Gepast, zou je kunnen zeggen, net als de relatief zware koppeling en de knalhard vertragende remmen – al hadden die laatste van ons iets happiger gemogen.

We hebben twee echte nadelen aan de Corsa OPC kunnen ontdekken. Allereerst de navigatie, of eigenlijk het gebrek eraan. Opels gemankeerde IntelliLink-systeem verlangt dat je je telefoon aan een kabeltje door de middenconsole laat kletteren (met permanent geactiveerd scherm, leuk tijdens nachtelijke ritjes) om via de trage BringGo-app je weg te zoeken. Een regelrechte achteruitgang en een stommiteit van jewelste, maar wellicht voor jou geen reden om de auto te laten staan.

Dat is nadeel nummer twee mogelijk wel. Door de al eerder genoemde achterhaalde motor stoot de Corsa OPC 174 g/km aan CO2 uit. Nu is de auto toch al vrij duur – in België kost hij een paar duizend euro meer dan een Fiesta ST – maar dat de Nederlandse prijs op deze manier nogal pijnlijk wordt, kun je op je klompen aanvoelen. En inderdaad: Opel Nederland vraagt een forse 32.995 euro voor de Corsa OPC, evenveel als voor de oude Nürburgring Edition. Tel daar het (absoluut verplichte) Performance Pack à twee mille bij op, en je kunt voor hetzelfde geld ook een excellente Seat Leon Cupra met 280 pk aanschaffen. Kies jij dan nog voor de Corsa, hoe goed ie ook is?

Opel Corsa OPC 1.6 Turbo Performance Pack

14/20

Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
207 pk / 280 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 6,8 s
top 230 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,5 l/100 km
174 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.021 x 1.736 x 1.479 mm (l x b x h)
2.510 mm (wielbasis)
1.278 kg
45 l (benzine)
280 / 1.090 l (bagage)

Prijzen
NL € 34.990 (25%)
BE € 24.500

Het vonnis
Waanzinnig autootje dat je blij maakt als een kleuter in de ballenbak. Kostte ie met Performance Pack een mille of vijf minder, dan was het een potentieel nieuw koninkje; nu staat ie voor een zware opgave

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear