Autotest: Peugeot 308 1.6 e-HDi 112 Première

Peugeot facelift de 308 en pakt precies al onze ergernissen aan. Nou ja, bijna.
 
Goed, er zijn er 900.000 van verkocht, dus je kunt er gerust van uitgaan dat niet iedereen de snuit van de Peugeot 308 zo stom vond als wij. Die idioot grote, dommig grinnikende muil, die malle ‘op de Formule 1 geïnspireerde’ haakneus waar Eucalypta zich nog op een racebezem voor bij de plastisch chirurg zou melden – het verpestte alles.
 
Op zich was er heel weinig mis met de 308. Lekker ruim, uitstekend onderstel, mooi interieur, prima motoren – eigenlijk een prima alternatief voor die eeuwige Golf. Maar ja. Het is net als met een ongelooflijk lieve vrouw, die gevoel voor humor heeft, intelligent is, zorgzaam en ondernemend, lief voor dieren (vul gerust de rest van je eigen voorkeuren in, je begrijpt waar we heen willen), maar de pech heeft dat ze, doordat ze vooraan stond bij al die fijne eigenschappen, wat aan de erg late kant was toen de uiterlijkheden werden uitgedeeld. Zeg maar de BMW 5 GT onder de hatchbacks. Briljante auto, die je altijd een straat verder parkeert om onder de hoon van de buren uit te komen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
 
We roepen al sinds de invoering van die sneue neus en die grille van een gapend nijlpaard (we hebben uiterst succesvol verdrongen wanneer dat ook alweer was) dat Peugeot het over een andere boeg moest gooien. Maar je kent ze hè, de Fransen. Als jij zegt wit, dan zeggen zij grijs en maken iets pikzwarts. Eigenwijsheid is een eigenschap waar we wel iets mee hebben, maar je kunt het ook te ver doorvoeren. Peugeot ging, kont tegen de krib, nóg een paar tandjes verder en ontwierp grilles waar je met gemak een potvis, medium-sized flatgebouw én een vliegdekschip uit de Nimitz-klasse in kwijt kunt – tegelijkertijd, welteverstaan. Het trieste dieptepunt is de 3008, de enige auto ‘in the world’ waarvan de grille groter is dan z’n frontaal oppervlak.
 
Maar! Klaarblijkelijk, en daar zijn ze natuurlijk helemaal zelf, zonder hulp van buitenaf, achter gekomen, hebben ze bij Peugeot bedacht dat dit het maximale was. Meer kun je niet doen. Mission accomplished. En dus zijn ze de andere kant op gegaan.
 
De 5008 had al een véél kleinere grille, bij de RCZ moet je er bijkans naar zoeken. Toen werd het tijd, hij was inmiddels bijna vier jaar op de markt, om steen des aanstoots 308 aan te pakken. Het ontwerpteam kwam eerst met een onzichtbare grille die grilles van andere auto’s opat als hij ze tegenkwam, maar dat bleek onpraktisch. Daarbij, klanten zijn weerbarstig en dat waren er toch bijna een miljoen, dus dan maar de weg der geleidelijkheid gezocht.
 
Zo is het gekomen dat de grille van de gefacelifte 308 zo’n 20 procent kleiner is dan die van de vorige. Veel, maar niet te veel – je moet mensen niet aan het schrikken maken. Die gekke overbeet is ook verdwenen. Ervoor in de plaats zijn karrenvrachten mat-chroom gekomen. Om de grille, het logo, een streep op de achterkant, de nieuwe logo’s – geen blingbling, maar stijlvol. Uiteraard zijn meteen ook led-dagrijverlichting en -achterlichten gemonteerd, want dat moet tegenwoordig. Het mag gezegd: waar je bij andere fabrikanten bij een facelift diep moet speuren naar de verschillen, is dit een ware metamorfose. Die ‘m, eerlijk is eerlijk, vele malen beter staat. Bijkomend aerodynamisch voordeel: de Cx-waarde daalde naar 0,28 en dat schijnt geen concurrent in dit segment Peugeot na te doen.
 
Peugeot is daar niet gestopt. In het interieur werden enkele wijzigingen doorgevoerd. Niet te veel, maar dat hoefde ook niet. Belangrijker is het feit dat de onlangs geïntroduceerde (en ook door ons erg goed ontvangen) 508 voorzien was van stop-starttechnologie, die nu ook zijn weg naar de 308 heeft gevonden. Hij wordt gekoppeld aan de 112 pk sterke 1.6 HDi-motor, die je kunt krijgen met handmatige zesbak of met de semiautomatische bak die 2-Tronic heet.
 
Aardige gadget is het metertje dat elke rit bijhoudt hoe lang de motor op non-actief heeft gestaan. Niet nieuw (Toyota heeft ze ook al een tijdje), maar het werkt op de een of andere manier wel motiverend; het is leuk om te zien dat je op een ritje van dik een half uur zomaar vier minuten hebt stilgestaan zonder een druppel brandstof te verbruiken.
 
Ook aardig is het feit dat het systeem in zoverre intelligent is dat het de motor al kan uitschakelen terwijl je nog aan het rijden bent. Stel, je komt op een rood stoplicht aanrijden. Je zet de bak in neutraal, laat de boel uitrollen en onder de 20 km/u slaat de motor al af. Zodra je het koppelingspedaal weer beroert slaat de motor aan en weg ben je. Peugeot heeft zich naar eigen zeggen veel moeite getroost alle daaruit voortvloeiende trillingen tot een minimum te beperken en daar zijn ze glansrijk in geslaagd; af en toe moet je echt op de toerenteller checken of de motor draait of niet. Het resultaat: een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km (uitstoot 109 g/km) voor de handbak en 4,0 (uitstoot zelfs 98 g/km!) voor de 2-Tronic.
 
Daar moeten we wel een stevige kanttekening bij plaatsen. Die 2-Tronicbak is een van de meest verschrikkelijke beledigingen die ‘de auto’ in het algemeen en de Peugeot 308 in het bijzonder ten deel is gevallen. De gerobotiseerde handbak die je ook zelf kunt schakelen, doet dat in z’n automatische stand zó hemeltergend traag en bovenal met zó veel inhouden, dat elk schakelmoment een griezelige gelijkenis met kokhalzen vertoont. Het is op te vangen door het dan maar zelf te doen (gas los, schakelen, wachten, nog even wachten en dan heel voorzichtig weer het gas erop), maar daar koop je nou net geen automatische versnellingsbak voor. Het ding mag dan zuiniger zijn dan de handbak, dat boeit niet op het moment dat hij het rijplezier tot op het laatste sliertje uit de auto weet te sleuren.
 
Het is des te jammerder omdat de HDi-motor en de 308 samen een buitengewoon gelukkig koppel zijn; de motor is niet snel maar vlot zat, heeft veel trekkracht in elke denkbaar toerental en doet zijn werk ook nog eens erg stil en vibratievrij. Gelukkig kun je met een gepaste, enorme boog om die ellendebak heen en hem ook gewoon met een prima schakelende handbak krijgen. Altijd doen.
 
 
12
20
Specificaties

Specificaties: 1.6 e-HDi 112 Première

 
Leuk 
Meest geslaagde nosejobs van deze eeuw. En die daarvoor
 
Niet leuk 
Dat die 2-Tronicbak überhaupt bestaat
 
TopGear-vonnis
Prima rijdende, fijn gemotoriseerde auto, die niet langer zucht onder het juk van een snavel en een grote bek
 
Prestaties  
0-100 km/u 11,4 sec., top 190 km/u, 4,2 l/100 km
 
Techniek  
1.560 cc viercilinder diesel, voorwielaandrijving, 112 pk, 285 Nm, 1.318 kg, 109 g/km CO2
 
Doen!  
Je kunt natuurlijk ook de GTi kopen...
 
Niet doen   
Duidelijk: die 2-Tronic. Nóóit doen

Prijs NL € 27.990
Prijs BE € 23.300

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken