Natuurlijk is Peugeot het aan zijn stand verplicht om van zo’n beetje elk model een GTi-versie te maken. Alleen, binnen het huidige gamma heeft alleen de 208 die badge. Tot nu toe. Want ook de Peugeot 308 krijgt dat predicaat nu mee.

Verdient de Peugeot 308 een GTi-badge??

De Peugeot 308 is een van de meest populaire auto’s in Nederland. Het gros daarvan is diesel, en stationwagen bovendien, maar voor het sportieve imago van een merk is het altijd goed een bliksemsnelle versie te kunnen leveren. Niet dat er daar dan veel van worden gekocht, maar het feit dat ie er is, is fijn.

De 308 is een prima auto. Voor doorsneewerk. Want hij is ruim. Maar ruim betekent groot. En groot betekent niet licht. En licht is wel wat je wilt bij een auto met echt sportieve aspiraties. Bij een GTi dus. Wellicht vind je het dan niet zo gek dat wij met enige huiver naar de Peugeot 308 GTi keken toen we de eerste foto’s zagen. Te plomp en te zwaar om er een echte knaller van te maken. Nou, hebben we dat even mis.

Met 1.205 kilo schoon aan de haak is ie bijna 50 kilo lichter dan een Volkswagen Golf GTI met vijf deuren. Dat is nog altijd het ijkpunt in dit segment. Waar de Golf GTI 220 pk heeft (230 met Performance-pack), levert Peugeot je naar keuze 250 of zelfs 270 pk. Dat zijn waarden waarmee je thuis kunt komen.

Hoe presteert ie?

Peugeot claimt met de GTi 270 het record in handen te hebben als het gaat om de verhouding tussen gewicht en vermogen. In dit segment welteverstaan: 4,46 kilo per pk. Leuk. Maar wat zeggen die getallen bij een gezinshatch? Eigenlijk niks. Z’n acceleratietijd van 0 naar 100 km/u – de opgaaf is zes seconden rond – en z’n elektronisch geregelde topsnelheid van 250 km/u zeggen wel wat. Met die waarden behoor je, in ieder geval rechtuit rijdend, tot de snelle jongens van de klas.

De Peugeot 308 GTi is – uiteraard zouden we haast zeggen – door de afdeling Peugeot Sport aangepakt. Het onderstel is met 11 millimeter verlaagd, de remmen zijn vergroot (naar 380 millimeter schijven voor en 268 achter), de elektronische hulpsystemen zijn aangescherpt, de voortrein is aangepast met versterkte McPherson-ophanging, de wielvlucht (de hoek waaronder de wielen onder de auto staan, ofwel camber) is veranderd en dan werd er nog gefrutseld met de stabilisatorstang, torsieas en de stugheid van vering en demping. Als klap op de vuurpijl heeft de versie met 270 pk die we hier testen ook standaard een limited-slip-differentieel van Torsen, lichtgewicht velgen en kuipstoelen met leer en Alcantara. Als je een beetje een scheurneus bent, weet je na het lezen van deze specificaties dat ie heel, heel serieuze bedoelingen heeft. Tijd om in te stappen.

Comfortabel is ie zeker

De kuipstoelen zitten bijzonder goed en zijn precies zo in te stellen dat je, ongeacht je lengte, de ideale zitpositie vindt om sportief te rijden. Alleen zijn de tellers achter het stuur nog altijd op een stompzinnige wijze gemonteerd. Normaal kijk je door je stuur heen naar je snelheidsmeter en toerenteller (die in deze auto niet met de klok meeloopt, maar ertegenin gaat – heel apart). Peugeot leek het een paar jaar geleden leuk om ze bovenop het dashboard te plaatsen. De hele wereld meldde al dat dat vreselijk onhandig is: met onze gemiddelde lengte van 1 meter 86 zien we, in de fijnste zithouding, de helft van de tellers niet.

Peugeot meldt dat het stuur daarom prettig klein is gehouden en dat je dat ook ‘lekker’ laag kunt zetten, maar als wij de tellers willen zien, ligt het stuur op schoot. Een beetje eigenwijs zijn kan nooit kwaad, in dit geval is het irritant en zou het voor ons zelfs een breekpunt zijn om er eentje te kopen. Mocht je voor de Peugeot 308 GTi in de markt zijn, test dit dan: misschien heb je er geen last van.

Is de Peugeot 308 GTi een beetje knap afgewerkt?

Afgezien van het oenige dashboard (en wat knettergoedkope plastics) is de afwerking strak. Het aantal knopjes op het dashboard is dusdanig beperkt dat ook hier een onhandigheid binnensluipt. Als je de temperatuur wilt wijzigen, kun je dat alleen via het aanraakscherm doen. Waardoor bijvoorbeeld je navigatiescherm verandert in een klimaatscherm dat je na wijzigen van temperatuur weer terug moet zetten op navigeren. Drie handelingen die ook in één handeling kunnen. En omdat wij nogal vaak met de verwarming prutsen, valt op hoe storend dit kan zijn. Zeker omdat het aanraakscherm niet echt snel reageert.

Onze knorrigheid om de Franse onhandigheden vervliegt binnen de minuut als we starten aan een flinke tocht door de heuvels rond het Portugese Porto. De 1,6-liter motor met turbo heeft een speciale intercooler en door verhoogde inspuitdruk (200 bar, mocht het je wat zeggen) kun je het maximale koppel van 330 Nm tussen de 1.900 en 5.000 toeren aanspreken en de motor met gemak doortrekken tot 6.500 tpm. Een boel getallen die eigenlijk zeggen: hij spuit er op elk moment vandoor. De versterkte, handgeschakelde zesbak heeft een kortere eindoverbrenging die de feestvreugde nog eens verhoogt.

Het meest opvallende is z’n wegligging. Door z’n vermogen zou je verwachten dat ie bij elke bocht over z’n voorwielen rechtdoor glijdt als je gas geeft. Maar niks hoor: op een of andere manier (lees: door z’n differentieel) vindt ie altijd grip. Ook als je vol rechtuit accelereert, wordt het stuur niet uit je handen gerukt door overmatig torque-steer. De achterkant van de auto gedraagt zich onder alle omstandigheden voorbeeldig. We zijn zeker niet roomser dan de Paus, maar we rijden op de openbare weg dus extreem ruig gaat het er niet aan toe. Wel gewoon ruig. Laat er nou net een circuit opdoemen.

Hoe is hij op het circuit?

Op het circuit is de verrassing zo mogelijk nog groter. Hij laat zich alle kanten op smijten zonder een krimp te geven of van z’n koers te wijzigen. Grip is er onder vrijwel alle omstandigheden. De accurate manier waarop je vlijmscherp van de ene bocht naar de andere kunt schieten is verbazingwekkend. Dit doet een Golf GTI ‘m niet na. Waarmee de Peugeot 308 GTi meteen onze favoriet zou zijn. ALS (!) z’n prijs niet vierenhalve mille boven die van de Golf zou liggen. Dat is toch een beetje een gemiste kans.

Specificaties Peugeot 308 GTi 270



Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
270 pk @ 6.000 tpm
330 Nm @ 1.900 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 6,0 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,0 l/100 km
139 g/km CO2
C-label

Afmetingen
4.253 x 1.804 x 1.446 mm (l x b x h)
2.620 mm (wielbasis)
1.295 kg
53 l (benzine)
420 / 1.228 l (bagage)

Prijzen
NL € 40.400 (25%)
BE € 36.900

VONNIS
Afgezien van die stupide tellers op het dashboard een bijzonder capabele GTi – misschien wel de beste die je op dit moment kunt kopen. Jammer dat ie een stuk duurder is dan de beter afgewerkte, maar minder uitgeruste Golf GTI

Reacties