Elektrische crossovers. Bepaald niet de spannendste categorie auto’s, maar ze worden inmiddels behoorlijk relevant. Bijvoorbeeld als je een niet al te gestoord maandbedrag wilt uitgeven, maar wel plek voor vier volwassenen en een bruikbare kofferruimte wenst. Het klopt dat EV’s nog altijd erg prijzig zijn, en dat brengt ons bij deze drie gegadigden, die allemaal azen op een inval op de massamarkt. Als je even opzijzet wat je van de merken vindt, of van het concept crossover in het algemeen, wordt het zo best interessant. We gaan op pad met de Peugeot e-2008, MG ZS EV en Kia e-Soul. Kia’s kubistische Soul bestaat al sinds 2008, was een hit bij Amerikaanse hipsters en speelde een belangrijke rol in de succesvolle ontsnappingspoging van het merk uit de ordinaire autokoopjesbak. Later bleek de vol-elektrische Soul zoveel populairder dan de variant met brandstofmotor dat Kia al snel besloot om de nieuwe versie in Europa enkel nog als EV te leveren. Hij gebruikt dezelfde 64-kWh accu als de e-Niro en neefje Hyundai Kona Electric en z’n elektromotor levert 204 pk en 395 Nm. Hij is er – met kleinere accu en minder vermogen – vanaf 33.495 euro (37.490 euro in België). Over ontsnappingspogingen gesproken: weinig millennials zullen iets afweten van het grootse sportautoverleden van het Britse MG, of van de overname van het merk door het Chinese SAIC in de jaren nul nadat de Rover Groep instortte. Wie had kunnen voorzien dat de achthoekige badge in 2021 aan een elektrische quasi-SUV zou kleven? Toch is hier de MG ZS EV, compleet met 44,5-kWh accu, een vermogen van 145 pk en een koppel van 353 Nm, vanaf 30.985 euro in zowel Nederland als België. Ja, op papier heeft ie ongeveer evenveel allure als een middenklasse afwasmachine. Probeer MG anders eens te zien als een ambitieuze Chinese start-up en kijk of dat verschil voor je maakt.

Peugeot bestond al voordat de auto überhaupt was uitgevonden

Niks start-up dus, en toch durven we te beweren dat het Franse designteam momenteel de vloer aanveegt met alle anderen op Planeet Auto. De e-2008 omringt zich met de sci-fi-achtige vibes die ons vroeger werden beloofd voor het jaar 2021, maar nauwelijks werkelijkheid bleken. De GT Pack die we hier testen, heeft een 50-kWh accu, z’n elektromotor produceert 136 pk en 260 Nm en hij is er vanaf 36.930 euro (33.530 euro in België). Omdat hij Europees is, mag je verwachten dat zijn dynamische kwaliteiten zijn gebrek aan vermogen zullen compenseren. De grote vraag is: doet dat er eigenlijk nog toe in deze snel veranderende wereld?

‘Peugeots designteam veegt momenteel de vloer aan met alle anderen op Planeet Auto’

De grote Bitcoin is bij deze auto’s immers de actieradius. De e-Soul begint meteen goed met z’n grotere capaciteit van 64 kWh en z’n extra vermogen, goed voor een opgegeven WLTP-bereik van 452 kilometer. Om je een idee te geven: de Mini Electric kost ongeveer hetzelfde, maar slaat half zoveel energie op in zijn accu’s en komt, inderdaad, ongeveer de helft minder ver. Kia vindt waarschijnlijk dat de Soul zich qua stijl kan meten met die Mini, maar eigenlijk heeft de meest recente make-over ’m minder aantrekkelijk gemaakt om naar te kijken. De nieuwste lichttechnologie geeft ’m een gezichtsuitdrukking die het midden houdt tussen geïrriteerd en geconstipeerd. De clamshell-motorkap zorgt voor een opgeruimd aangezicht, maar elders kom je juist veel visuele ruis tegen. De rechtopstaande achterkant komt er wel beter uit, met z’n rondlopende achterlichten en inzetpaneel in de carrosseriekleur met Kia-logo.
Ook binnenin is het druk en loopt het over van de verschillende vormen en texturen. De Soul is een crossover die eigenlijk een SUV had willen zijn, dus je zit hoog en rechtop op elektrisch verstelbare, in leer gehulde en verwarmde stoelen. Het is -2 graden tijdens onze fotosessie, dus die zijn welkom, net als het verwarmde multifunctionele stuur. Het infotainment wordt geregeld via een 10,25-inch aanraakscherm met old-school graphics die wellicht ironisch lijken, maar waarschijnlijk niet zo bedoeld zijn. Erachter schuilt Kia’s UVO Connect-systeem met een geïntegreerde eSim om 24/7 het weer en verkeer voor je in de gaten te houden, en je advies te geven over de dichtstbijzijnde laadpunten en hun status. Ook kun je draadloos je telefoon opladen en krijg je een head-up display en een beukend Harman Kardon-audiosysteem.
De MG is een doos op wielen die is opgeleukt met een paar welvingen, een overbeet van formaat (te wijten aan de dwarsgeplaatste motor van de benzineversie) en een voorkomen dat je je doet afvragen of ie niet een set forsere banden had moeten krijgen. Maar kan dat je iets schelen? Hij ziet er groter uit en voelt groter aan dan de andere twee, omdat ie dat ook is: hij heeft de meeste beenruimte voor en achter, de grootste achterbak (470 liter, tegen 434 voor de Peug en 315 voor de Kia) en de hoogste zit. Het is binnenin een ratjetoe van materialen en de grafische benadering is lui, maar hoewel het infotainment van de MG traag werkt, is het gemakkelijk te gebruiken. Je krijgt een centraal scherm van 8,0 inch met gekleurde icoontjes voor de navigatie en Android Auto of Apple CarPlay, aangevuld met fysieke knoppen voor de klimaatcontrole. Net als in de Kia is er geen pook, maar een draaiknop met aardige haptische feedback. Het is een Aldi Audi, en daar is weinig mis mee.
De Peugeot gooit zowel vanbinnen als vanbuiten veel hogere ogen wat betreft designflair, zitpositie en algehele premiumheid. Maar het moet gezegd: niet op het vlak van ergonomie. Hij is visueel veel stimulerender dan de andere twee en hij heeft die coole, futuristische transmissiehendel die we kennen uit andere PSA-producten. Maar de kleine fysieke pianotoetsen onder het multimediascherm zijn lastig te bedienen als je rijdt. Je zult regelmatig gefrustreerd met je vinger in het rond prikken in de e-2008, maar het 3D-tellerscherm is briljant – als je dat rare stuur even negeert.

Geluidjes in de Peugeot

De Peugeot is daarnaast uitgerust met het meest verschrikkelijke waarschuwingsgeluid van alle auto’s ooit, zoals je zult ondervinden als je stom genoeg bent om de deur al te openen terwijl de auto nog aan staat. Andere willekeurige opmerkingen? De Peug heeft een centraal opbergvakje waarvan je het deksel omlaag kunt klappen om er je smartphone tegenaan te zetten, met twee USB-poorten aan weerszijden. Slim. De e-2008 is ook de makkelijkste auto om op te laden, met de aansluiting op een normale plek op het linkerachterspatbord. (Die van de MG zit in z’n neus achter het logo, waardoor je op je knieën moet – die van de Kia zit iets hoger.)

‘Je moet de Peugeot hebben als je ook maar iets geeft om hoe een auto rijdt en aanvoelt’

Zonder enige twijfel moet je de Peugeot hebben als je ook maar iets geeft om hoe een auto rijdt en aanvoelt, zelfs al heeft ie dan de minste pk’s. Z’n superieure zitpositie sluit aan op z’n honger naar bochten en het soort weggedrag dat zich laat rijmen met Peugeots fabelachtige verleden. Niet dat z’n besturing zo lineair is, of z’n onderstel prijswinnend soepel, maar het is een pakket dat qua dynamiek meer tevreden stemt dan de Kia of de MG. Aan de andere kant: als je echt rijplezier zoekt, kijk je misschien naar de verkeerde categorie auto’s. De Peugeot e-2008, MG ZS EV en Kia e-Soul cruisen comfortabel over de snelweg, en daarmee klaar. De MG gedraagt zich het best in de éénpedaalsmodus met stevige regeneratie (te activeren via de KERS-knop op de middenconsole). De Kia laat je de remwerking bijstellen via de flippers aan de stuurkolom en zet z’n radar in om het verkeer vóór je in de gaten te houden, zodat je kunt uitrollen tot stilstand zonder erbij na te hoeven denken. Ze geven je allemaal de keus om te wisselen tussen rij-modi, waarbij de respons op het stroompedaal scherper wordt voor een kortstondig maar nutteloos stukje extra spanning. Waarom zou je jezelf extra tergen met een lagere actieradius?

De wetenschap in deze test

Dit brengt ons bij het belangrijke, soort van wetenschappelijke gedeelte van deze test. Zoals we inmiddels weten, zit er een serieus verschil tussen de opgegeven WLTP-waarden en wat er in de echte wereld qua rijbereik te behalen valt. Doe er nog een flinke snelwegrit bij en de actieradiusgok op het dashboard – want veel meer dan een gok is het nooit – wordt plots heel snel heel veel kleiner. En omdat we deze test bij een temperatuur onder nul houden, is het resultaat nog nijpender.
Onze redactionele EV-expert reed zojuist 225 kilometer met de Kia, variërend van rustig voortkabbelen naar onze ontmoetingsplek tot wat levendiger rijgedrag op een mooie achterafweg en wat vlotte snelwegkilometers naar huis. Het resultaat? Een gemiddeld verbruik van 1 kWh op 4,3 kilometer, wat zich laat vertalen in een echte actieradius van ruim 300 kilometer tegen een opgegeven waarde van 452 kilometer. Oeps. Maar: het is een steenkoude dag, de Kia staat niet toe dat je de batterij van tevoren opwarmt en z’n slimme energieconsumptiemeter geeft aan dat het opstoken van de gehele cabine zomaar 5 kW trekt. Vermenigvuldig dat met een paar uur en het wordt duidelijk hoe slopend dit is voor je acculading en actieradius. Schakel dus gewoon je stoelverwarming in, kinderen – dat verbruikt een stuk minder energie.

De ervaring met de e-2008 is behoorlijk gelijkaardig

Peugeot claimt een bereik van 320 kilometer, maar met een volle lading geeft de boordcomputer nooit méér aan dan 273 kilometer. We rijden inmiddels een paar maanden in dit exemplaar, met een gemiddeld verbruik van 1 kWh op 4,7 kilometer, en zijn eraan gewend geraakt om eerder op het ladingspercentage te vertrouwen dan op het gokmetertje. Op de dag van deze test halen we 1 kWh op 4,2 kilometer, maar met beter weer verwachten we dat dat zomaar richting 6 kilometer zal gaan. Dat scheelt behoorlijk: zo kan het zijn dat je 50 kilometer extra bereik hebt als het buiten 15 graden of warmer is en je van de airco afblijft. Als we afgaan op z’n bruikbare capaciteit en alle variabelen in ogenschouw nemen, is de Peugeot doorgaans goed voor zo’n 290 kilometer. We schatten het bereik van de Kia bij goed weer op 370 kilometer. MG claimt een WLTP-bereik van 263 kilometer; de ZS heeft dan ook de kleinste accu. Qua verbruik scoorden we 1 kWh op 4,5 kilometer, en uiteraard zijn dezelfde kanttekeningen van toepassing.
Al zijn er nog een paar zaken die de moeite van het vermelden waard zijn. Met de Kia en Peugeot kun je terecht bij een 100-kW snellader (de MG gaat tot 50 kW), waardoor je na 20 minuten weer een theoretische 160 kilometer verder kunt rijden – of tot 80 procent bijlaadt in een half uur (daarna duikelt de laadsnelheid substantieel omlaag). Zoals bekend bij EV-rijders kan de laadtijd en -efficiëntie echter behoorlijk variëren; publieke laadpunten halen hun maximale snelheid niet altijd of communiceren simpelweg niet goed met de auto, of vice versa. Een voorbeeld: we plugden de e-2008 in bij een 100-kW lader en kregen er slechts 20 kWh bij in 47 minuten.

Hoe duur is stroom?

Ook geen nieuws voor wie elektrisch rijdt en snellaadt, maar belangrijk om te weten als je een overstap overweegt: de prijzen voor stroom lopen sterk uiteen. De laders van Ionity (tien stations in Nederland, zes in België) zijn bijvoorbeeld relatief duur met 0,79 euro per kWh. Bij Fastned betaal je 0,59 euro – toch een flink verschil. Hang je je e-2008 echter thuis aan een 7-kW wallbox, dan kost het je gemiddeld slechts 0,22 euro per kWh en laad je ’m in zo’n zevenenhalf uur vol. Onthoud ook dat hoewel een EV duurder in aanschaf is, je hem in de praktijk het vaakst thuis zult opladen, waardoor hij veel goedkoper te rijden is. Daarnaast vergt hij minder onderhoud en is ie natuurlijk schoner in gebruik.

‘Het pluspunt van de MG is z’n waar voor je geld: hij verschaft een nieuw publiek toegang tot EV’s’

Objectief bezien is de Peugeot in deze test van de Peugeot e-2008, MG ZS EV en Kia e-Soul de aangewezen winnaar. Z’n design is fantasierijk en hij is het leukst om te rijden, maar hij heeft (in Nederland) ook de hoogste vanafprijs van de drie. De Kia is een pakkend alternatief met een vergelijkbare prijsstelling en een grotere accu, maar z’n weggedrag is minder geraffineerd. Het grote pluspunt van de MG is z’n waar voor je geld: hij verschaft een nieuw publiek toegang tot de wereld van elektrisch rijden. Hiervoor verdient hij een veelbetekenend knikje, maar als het kan, zouden we je aanraden om iets meer uit te geven en voor het meer gepolijste product te gaan. Voor ons de Peugeot, graag.

Peugeot e-2008 vs MG ZS EV vs Kia e-Soul: het vonnis

01. Peugeot e-2008 Een EV die zich bruikbaar en fantasierijk opstelt, met scherp design vanbinnen en vanbuiten – 16/20 02. Kia e-Soul Vol van karakter en lollig om te rijden, maar minder praktisch en ziet er tegenwoordig wat raar uit – 14/20 03. MG ZS EV Rijdt een stuk beter en is ook praktischer dan je zou denken, maar echt spannend zal deze MG nooit worden – 12/20

Specificaties Peugeot e-2008 (2021)


Motor: 1 e-motor
Aandrijving: voorwielen, 1v
Vermogen: 136 pk
Koppel: 260 Nm
Acceleratie: 0-100 in 8,5 s
Topsnelheid: 150 km/u
Actieradius (opgave/test): 320 / 241 km
Gewicht: 1.548 kg
Bagageruimte: 434 l / 1.467 l (bank omlaag)
Prijzen: € 42.630 (NL) / € 39.548 (B)

Specificaties Kia e-Soul (2021)


Motor: 1 e-motor
Aandrijving: voorwielen, 1v
Vermogen: 204 pk
Koppel: 395 Nm
Acceleratie: 0-100 in 7,9 s
Topsnelheid: 167 km/u
Actieradius (opgave/test): 452 / 301 km
Gewicht: 1.757 kg
Bagageruimte: 315 l / 1.339 l (bank omlaag)
Prijzen: € 43.495 (NL) / € 45.030 (B) – More

Specificaties MG ZS EV (2021)


Motor: 1 e-motor
Aandrijving: voorwielen, 1v
Vermogen: 145 pk
Koppel: 353 Nm
Acceleratie: 0-100 in 8,2 s
Topsnelheid: 140 km/u
Actieradius (opgave/test): 263 / 193 km
Gewicht: 1.566 kg
Bagageruimte: 470 l / 1.375 l (bank omlaag)
Prijzen: € 32.985 (NL) / € 32.985 (B)

Reacties

  • Gerrit Vermeulen heeft op 3 augustus 2021 geschreven:

    De meeste mensen kunnen niet thuis laden, dus die vlieger gaat niet op.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)