Logisch, in het geval van de dubbeltest, want de Porsche 911 Carrera T stond naast een 911 GT3 met Touring Pack. Die auto is zo goed en overdonderend dat onze tv-presentator Chris Harris er gelijk eentje kocht. Maar omdat de 911 T ook vrij briljant is, wilden we ‘m nog een keertje in z’n eentje voelen. En heus niet alleen omdat we op zoek waren naar een reden om ‘m nog eens te kunnen rijden.
Even een geschiedenislesje
De ‘T’, die staat voor ‘Touring’, gaat terug naar 1967 toen Porsche een geknepen versie van hun basis-911 aankondigde. Die kwam in 1968 op de markt. Deze 911T (zonder spatie) had maar 110 pk, 20 pk minder dan de standaard 911 in die tijd. Die werd op dat moment van 911 naar 911L omgedoopt. En hij was 10 procent goedkoper daardoor, maar kreeg wel gewoon de 2,0-liter zescilinder boxermotor.
Deze 901/03-motor, zoals ie genoemd werd, was de derde uitvoering die Porsche maakte van de 901-motor – een getal dat nog verwijst naar de oorspronkelijke benaming van de 911, namelijk Porsche 901. Zoals je wellicht weet, vond Peugeot de type-aanduiding met die nul in het midden te veel lijken op de benaming van hun modellen, waardoor Porsche besloot ‘m dan maar om te dopen tot 911. De eerste 901-motor ligt in de allereerste 901/911 en leverde 130 pk, de 901/02-motor werd gebruikt voor de 911S en kwam tot 160 pk. Tot zover de geschiedenisles.
Trouw blijven aan het concept van een soort basis-911 met de naam 911 T (nu met spatie) bleek best een opgave. Want hij heeft hetzelfde vermogen als een basis-911 (370 pk, net als de 911 Carrera) en hij is dik 20 mille duurder. Maar Porsche zou Porsche niet zijn als ze ‘m niet toch een ietwat ander karakter mee zouden geven.
Wat is er gedaan om de auto lichter te maken?
Als eerste werd de standaard Carrera ontdaan van zaken waaraan je niets hebt als je wilt genieten van puur rijplezier. Dus de achterbank ging eruit, gevolgd door de radio en het navigatiesysteem. De achterste zijruitjes en het achterraam werden vervangen door lichtgewicht glas, net als bij de GT3, waardoor je ook geen achterruitverwarming meer hebt. Daarnaast werd een deel van de isolatiematerialen verwijderd om gewicht te besparen en werden de deurhendels binnenin vervangen voor lusjes van stof.
Je zou dus denken dat het gewicht van de Porsche 911 Carrera T flink lager ligt dan dat van de 911 Carrera, maar dat valt mee. De auto die we nu testen, is de versie met handbak, en hoewel er in filerijdend Nederland en België wat te zeggen valt voor een automaat, zouden we bij deze auto altijd voor een handbak gaan. Die kost je in Nederland bijna zes mille meer (in België is ie juist ruim vier mille goedkoper), maar dat is het waard. Vooral vanwege het mechanische sperdifferentieel dat je daarmee krijgt.
Daarnaast heeft de Porsche 911 Carrera T standaard een sportuitlaat (lekker!), een sportonderstel dat 10 millimeter lager is dan normaal, het Sport Chrono-pakket (maar zonder chronograaf op het dashboard, scheelt weer gewicht) en 20-inch wielen in plaats van 19-inch. Het resultaat: 1.425 kilo schoon aan de haak ten opzichte van 1.570 kilo voor de Carrera. Waarmee de T met handbak een tiende sneller naar de 100 km/u schiet dan de Carrera met handbak. Tussen de PDK-versies van beide zit geen verschil. De manuele T heeft een top van 293 km/u, de manuele Carrera haalt 295.
In de Sport-stand komt hij echt tot zijn recht
Maar dan de rijbeleving. Een basis-Carrera rijdt top. Niet meer, niet minder. Wat de lichtere T daaraan toevoegt, is een vleug meer betrokkenheid, een vleug meer rauwheid en een vleug meer speelsheid. Laten dat nou net drie elementen zijn die het rijden in dit soort auto’s extra plezierig maken. In de normale stand – in te stellen met de nog steeds wat goedkoop aanvoelende draaiknop op het stuur – merk je niet zo veel; alleen de handbak met zeven versnellingen is voelbaar straffer, op een prettige manier, met een kortere eindoverbrenging. Maar zodra je de stand van rij-modi richting Sport of Sport Plus draait, begint het.
Klepjes in de uitlaat gaan open voor meer roffels en knetters. De dempers spannen zich aan en het feest kan beginnen. De achterwielen van onze testversie sturen licht mee (een optie). Dat versterkt het gevoel alleen maar dat je met elke snelheid haaks de bocht om kunt zonder dat de auto ook maar een krimp geeft. Allemachtig, wat stuurt ie strak. Wat plakt ie aan de weg en wat communiceert ie via het stuur en je stoel geweldig met jou als bestuurder. Het is allemaal niet op warp-speed, zoals bij de GT3. Maar het zit er niet zeker ver vanaf. Met recht kun je de 911 T een GT3 light noemen. De extra pk’s die een Carrera S biedt, de extra grip die alle 4-modellen van de 911 leveren. Je hebt het allemaal niet nodig.
Hoe je je Porsche 911 Carrera T dan moet bestellen
Wat je wel nodig zou kunnen hebben, of nou ja, toch ook wel zou willen, soms wellicht, is een muziekje voor de lange afstanden op cruisecontrol en een navigatiesysteem om je te gidsen. Oké, en een achterbankje. Voor die twee keer per jaar dat je met meer dan twee mensen in deze auto wilt zitten. Bestel ze maar gewoon. Denk er niet over na bij het afrekenen, en geloof ons: dat extra gewicht merk je niet.
We kunnen er simpelweg niet omheen dat deze versie de beste sportwagen van rond de anderhalve ton is. In Nederland. Onze mazzelende zuiderburen in België kunnen voor een kwart ton minder van ‘m genieten. Wil je een meer analoog aanvoelende, relatief betaalbare 911, dan moet je echt deze hebben.
Specificaties Porsche 911 Carrera T
Motor
2.981 cc
zescilinder boxer biturbo
370 pk @ 6.500 tpm
450 Nm @ 1.700 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 293 km/u
Verbruik (gemiddeld)
9,5 l/100 km
215 g/km CO2 G Label
Afmetingen
4.527 x 1.808 x 1.285 mm
(l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.425 kg
64 l (benzine)
145 l (bagage)
Prijzen
€ 149.016 (NL)
€ 111.054 (B)
VONNIS
Ja, vorige maand stond ie nog op 16/20, naast de GT3, maar we geven ‘m er gewoon een puntje bij. Vanwege de prijs-prestatie-combinatie. De 911 T is nog steeds niet goedkoop, maar hij is wel geniaal en dat mag wat kosten
Reacties