Op de website van Porsche tellen wij liefst 21 varianten van de 911 (waarvan er twee al uitverkocht zijn) en dan moeten er nog zeker drie nieuwe uitkomen. De liefhebber van Elfjes ziet door de bomen het bos niet meer. We hinken een beetje op twee gedachten. Van een Opel Insignia heb je ook keuze uit meer dan twintig varianten: verschillende motoren, optiepakketten, carrosserieën, en dan om de drie tot vier jaar een faceliftje.
Waarom zou je dat voor een 911 niet ook kunnen hebben?
Misschien omdat het een 911 is, die bepaald niet doorsnee zou moeten zijn (maar dat, kijkend naar de verkoopaantallen, bijna wel is)? Misschien omdat ze nóg meer dan een Insignia allemaal hetzelfde zijn, met dezelfde motor die telkens net even iets meer vermogen levert? Of misschien willen we niet dat een 911 zo doorsnee wordt aangeboden, met zoveel marketingsaus eroverheen en in zo ontiegelijk veel smaken? We willen dat de 911 liefst zo uniek mogelijk blijft, dat het die bijzondere Duitse oer-sportwagen blijft die tot op de dag van vandaag door geen enkele andere autofabrikant overtroffen is. En waarschijnlijk ook nooit overtroffen zal worden. We willen gewoon een basis-911, een plus-versie en een Turbo. Met of zonder open dak, en twee straatlegale GT’s voor verschillende raceklassen op het circuit.
Maar… de consument bepaalt – een goede zaak – en aangezien de een vierwielaandrijving wil en de ander niet, de een geen cabrio blieft, maar een targa uiterst geinig vindt en weer een ander de Turbo nog iets dikker wenst of de GT3 nog iets specialer, dacht Porsche: we leveren ze gewoon allemaal. Coupé, Cabriolet of Targa, dat zijn de drie basissmaken. Waarbij de carrosserie wat dikker is (wide body) als je vierwielaandrijving hebt: nog drie smaken erbij. En waarbij je vijf motorsmaken hebt: basis (370 pk), S (420 pk), GTS (450 pk), Turbo (540 pk) en Turbo S (580 pk). Specials als de R, de GT3, GT3 RS, GT2 en variaties die nog gaan komen rekenen we gemakshalve even niet mee. Nou, kies maar.
Voor onze neus staat een ultiem lekker uitziende Porsche 911 Targa 4 GTS. (Voor de volledigheid: de Targa is er alleen met vierwielaandrijving. En niet als Turbo leverbaar. De GTS is altijd een wide body, ook met alleen achterwielaandrijving. Dat je het even weet.) Veel zwarte details en stickers met ‘GTS’ op de flanken.
Leg eens uit waar de naam GTS vandaan komt…
In 1963 lanceerde Porsche de 904, later Carrera GTS genoemd, om deel te nemen aan diverse grote races, en om die ook te winnen. Slechts 120 stuks werden van die iconische racer gebouwd om de auto gehomologeerd te krijgen, waardoor ze vandaag de dag meer dan een miljoen waard zijn. De term GTS werd door die 904 legendarisch voor Porsche. In de jaren tachtig plakten ze de toevoeging GTS nog op de 924 en 928, daarna verdween ie in het archief. In 2010 haalde Porsche ‘GTS’ weer van stal als een soort ‘optiepakket met extra’s’ voor de 911 (997) en later ook voor de Panamera en Cayenne. Nu is de Porsche 911 Targa 4 GTS echt een apart model, onder de Turbo, en bedoeld als circuitauto én daily driver.
Nog even in het kort wat je krijgt op een GTS (en waarvoor je moet bijbetalen op de instapper en S-versie): zwarte wielen met centrale wielmoer, een wide body dus (4,4 centimeter bij z’n kont) en een sportonderstel met actieve dempers en kortere veren (waardoor ie 2 centimeter lager ligt). Daarnaast is het Sport Chrono-pakket standaard (de stopwatch die je nooit gebruikt en launch control die je wel wilt), net als een sportuitlaat met twee centrale zwarte pijpen, alcantara op de stoelen, interieurdelen en het stuur, zwarte stijlen van het targa-dak en 450 pk. Plus: de Porsche Track Precision App (klik maar). Heel cool voor op het circuit.
Hoe rijdt de Porsche 911 Targa 4 GTS dan?
Zoals gewoonlijk bij een 911: ook deze rijdt geweldig. Punt. Al moet je even wennen aan de steeds zuiniger afgestelde PDK-automaat: hoewel de 911 een sportwagen pur sang is, is de bak een tikkie lui in z’n normale stand. Dat scheelt benzine en daar haalt Porsche weer mooie overall-uitstootresultaten mee. Leuk voor de Panamera en die verhuisdozen van ze, maar in een 911 willen we zoiets niet. Porsche snapt dat ook en monteert daarom een power boost-knop op het stuur, die ineens 20 seconden vol vermogen en strakheid geeft en de 911 daarna weer slaperig maakt. Handig, voor als je niet de hele tijd in de Sport- of Sport Plus-stand wilt rijden, maar het is een gekunstelde oplossing waarvan je chagrijnig wordt. We willen instant actie bij een sportwagen van dit kaliber, geen Insignia-gedrag. Betaal dus zeven mille extra en neem de handbak. Probleem opgelost.
Zowel op de openbare weg als op het circuit is de wegligging fenomenaal. Balans, dynamiek, controle, je kent het allemaal wel van de 911, het is allemaal dik in orde. De banden (305/30 ZR 20 achter) helpen daar nog extra bij en bieden nog meer grip dan we gewend zijn bij een 911. Perfect voor op het circuit, waar we het idee krijgen dat de voorliggende Turbo van de begeleidende instructeur flink z’n best moet doen om ons voor te blijven.
Is de Porsche 911 Targa 4 GTS PDK de beste voor op het circuit?
Feitelijk is de GTS de beste 911 voor op het circuit, na de GT3 en GT3 RS. Volgens de geruchten komt er ook nog een 911 GT2. Al zouden wij er de GTS Coupé voor nemen, en niet de Targa. Het voordeel is dan ook dat je de nog net wat puurdere Carrera GTS kunt nemen, dus met alleen achterwielaandrijving. Vooral op het circuit zal dat je feestvreugde verhogen. Maar deze Targa 4 GTS als combinatie van circuitauto én dagelijkse racer is uitermate geslaagd. Het targadak zorgt voor extra vertier (en windgeruis) en ziet er waanzinnig goed uit. De extra pk’s zijn altijd welkom en het rijtje opties dat de GTS biedt, wens je eigenlijk allemaal wel.
Z’n vierwielaandrijving zorgt uiteraard voor extra grip en bied je de kans nog sneller bochten uit te komen dankzij Porsche’s elektronica – het komt je rondetijden vast ten goede. Helemaal als je de PDK-bak gewoon op manueel zet, mocht je toch geen handbak wensen. En wil je ‘m nog meer circuitgericht, dan haalt Porsche gratis en voor niks de achterste stoeltjes eruit. En het opbergnetje bij de voorpassagier.
Specificaties Porsche 911 Targa 4 GTS
2.981 cc
zescilinder boxer turbo
450 pk @ 6.500 tpm
550 Nm @ 2.150 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
0-100 km/u in 3,7 s
top 306 km/u
Verbruik en uitstoot
8,7 l/100 km
196 g/km CO2
G label
Afmetingen
4.528 x 1.852 x 1.291 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.605 kg
67 l (benzine)
125 l (bagage)
Porsche 911 Targa 4 GTS prijs
€ 181.400 (NL)
€ 153.476 (B)
Vonnis
Als de Turbo je te bruut is, de Turbo S te ‘marketing’ en de Carrera 4S te braaf, en je wilt geen cabriolet maar wel de wind in je haren en een übercool model, dan is deze GTS voor jou. Verder ben je natuurlijk helemaal niet kritisch...
Reacties