Porsche Boxster S

De langverwachte, nieuwe Boxster is eindelijk te koop. Altijd blijft de vraag: spaar je door voor een 911 of neem je genoegen met deze kleine roadster?
 
Laat de foto’s even op je inwerken. Wat zie je? Een Boxster, overduidelijk. Maar je ziet ook dat ie echt veel volwassener is geworden, dikker ook, en beter gestileerd. Bij het vorige model was de achterkant bijna even lang als de voorkant zodat je je nogal eens kon vergissen wat nou welke kant was, bij de nieuwe Boxster maak je die fout zeker niet.
 
Porsche stelde zichzelf ten doel de beste en meest pure roadster te maken die je kopen kunt. Zoals je verderop kunt lezen, is Porsche daarin geslaagd, met vlag en wimpel zelfs. Maar laten we even het begrip roadster onder de loep nemen. Een roadster is een kleine, lichtgewicht auto waarvan je het dak kunt openen, geschikt voor maximaal twee personen en een beetje bagage. Tot zover geen verschil met een klein cabriootje. Maar een roadster kenmerkt zich vooral door de rijbeleving, de strakke wegligging in combinatie met scherp stuurgedrag en uiteraard een hoop vaart. Hij moet dus ook snel zijn.
 
Dat laatste is zeker het geval. Porsche peurde uit de zescilinder boxermotor in de S-versie – de snelste variant tot nog toe – 5 pk meer dan voorheen: van 310 naar 315 pk. Het koppel bleef ongewijzigd (360 Nm), maar het gewicht, het benzineverbruik en de CO2-uitstoot namen af. De prestaties namen toe. Hij accelereert nu in 5,1 seconden naar de 100 (daar deed ie voorheen 5,3 seconden over) en z’n topsnelheid ligt – met 279 km/u – 5 km/u hoger dan voorheen. Niet heel schokkend allemaal, maar het gaat om het geheel.
 
Erin rijden is namelijk simpelweg een feest. Die kleine verbeteringen in de cijfertjes zijn slechts een onderdeel van de capaciteiten van de nieuwe Boxster. Hij ligt zo strak en zo rotsvast op de weg, dat je je afvraagt of dat ooit nog verbeterd wordt. Het betekent overigens niet dat je er niet mee in de struiken kunt belanden, maar je kunt met de Boxster zo hard rijden als je gevoel je toestaat. Zolang je ervan bewust blijft wat je aan het doen bent, zolang je niet probeert boven je macht te rijden, is de Boxster de beste speelkameraad die je op vier wielen kunt wensen. Voor deze prijs dan.
 
Om ‘m nog even in een perspectief te plaatsen: deze nieuwe Boxster S reed een rondje Ring, ja, die onvermijdelijke Nürburgring, in dezelfde tijd als de 911 GT3 uit 1999 – de eerste productieauto ooit die dat rondje onder de acht minuten reed. 7 minuten en 58 seconden had ie nodig, en dat is twaalf seconden sneller dan de vorige Boxster S.
 
Wij reden de versie met handbak, die met automaat en dubbele koppeling – pdk, de uitvoering op de foto’s – is fractioneel sneller, maar die handbak geeft nèt dat beetje extra betrokkenheid bij het rijden. Je bent lekker aan het werk in een omgeving die je als een prettig maatpak omsluit. Die omgeving, laten we het de cockpit noemen, is buitengewoon fraai afgewerkt en vertoont in de goedkoopste versie zelfs sporen van een soort simplisme waar we dol op zijn. Niet te veel knoppen, geen ingewikkeld stuur met allerlei bedieningstoestanden: gewoon een beetje kaal, functioneel en strak.
 

 
Mede door het veel beter aanwezige motorgeluid schieten we met een grote grijns door de bergen boven St. Tropez. We halen de meest halsbrekende capriolen uit – zonder ons leven en de auto in gevaar te brengen natuurlijk – zodat we in korte tijd z’n nukken kunnen leren kennen. Die heeft ie niet.
 
Hij rijdt als een kart, maar dan eentje voor grote mensen, voor op de openbare weg. Gelukkig niet spijkerhard: zacht genoeg om oneffenheden op te vangen en gaten in de weg te verzachten, hard genoeg om ‘m met de precieze die een kart kan bieden door bochten te jagen, ‘m tot een driftje te verleiden. De werkelijk perfecte remmen zorgen ervoor dat we geen enkel moment het vertrouwen in de auto verliezen.
 
‘Vergeet alle stigma’s als poor man’s-911, kappersauto, net-niet Porsche’
 
Andere wetenswaardigheden? Elk model is uitgerust met een stop-startsysteem om brandstof te besparen om de opgegeven 8,8 liter per 100 kilometer te halen (en dat haal je natuurlijk nooit want de Boxster nodigt je altijd uit door te rijden). Het dak opent en sluit – tot snelheden van 50 km/u – in negen seconden, bijzonder vlot dus, en je kunt zowel voor- als achterin in totaal 280 liter bagage kwijt waarbij het niet uitmaakt of het dak open of dicht is. Daarmee is de Boxster lekker praktisch ook.
 
Natuurlijk, een flinke rij opties, waarvoor je in sommige gevallen fors moet bijbetalen, bieden je de mogelijkheid de auto bijna te personaliseren. Kleurtjes, biesjes, prima: de klant is koning. Om de gunstige vanafprijs te drukken, kun je een groot deel van die opties overslaan: slechts navigatie met telefoonvoorbereiding is echt noodzakelijk. Maar je kunt je ook verliezen in pakketten met actieve vering en systemen die zorgen dat je de Boxster nog harder en stabieler door bochten kunt jagen of de montage van keramische remmen. Doen als je geld over hebt, maar je zit zo aan de prijs van een kale 911. Tja…
 
De Cayman is het, de vorige Boxster was het al, maar z’n uiterlijk sputterde wat tegen, en deze Boxster is het helemaal: een betaalbaar alternatief voor een 911. In Nederland koop je al voor 64.000 euro een Boxster (ja, de Belg is met iets meer dan 50.000 euro aantrekkelijk veel goedkoper uit) en die is met 265 pk bij een gewicht van 1.310 kilo al niet echt een stakker te noemen. Sterker nog: we vermoeden dat die iets minder potente versie nog puurder en rauwer zou kunnen rijden dan de S-versie.
 
Vergeet alle stigma’s als poor man’s-911, kappersauto, net-niet Porsche: de Boxster bewijst als autonoom model, als instapper van het Porsche-gamma, al jaren dat ie een succes is. Met het nieuwe uiterlijk en het inmiddels sublieme kwaliteitsimago van Porsche is deze roadster simpelweg de beste die je op dit moment kunt kopen.
18
20
Specificaties
Porsche Boxster S
 
18/20
 
Cijfers
0-100 km/u: 5,1 s
Top: 279 km/u
Verbruik: 8,8 l/100 km
Motor: 3.436 cc, zescilinder boxer benzine
Aandrijving: achter
Vermogen: 315 pk
Koppel: 360 Nm
Gewicht: 1.320 kg
CO2: 206 g/km
 
Prijs
NL: € 77.500
BE: € 61.347
 
Vonnis
Vergeet de nonsens over het imago: dit is de beste roadster die je kunt kopen. In de basis nog heel betaalbaar ook, dus wat let je

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken