Een van de hoofdrolspelers in de online #savethemanuals-beweging is nu ook te krijgen met een flippertransmissie. En als de 911 GT3 een goede indicatie is, zal het gros van de Porsche Cayman GT4-kopers (718) die optie aanvinken. Aangezien de GT4-legende begon met moedwillige simpliciteit – compact formaat, power en grip in combinatie met achterwielaandrijving en een handbak – lijkt dit een flinke plottwist. Maar kijk naar de verkoopverhoudingen tussen de handgeschakelde en automatische versies van performance-auto’s die met beide transmissies beschikbaar zijn, en je kunt je afvragen waarom de cententelafdeling bij Porsche deze beslissing niet eerder forceerde.

Porsche Cayman GT4: PDK vs handgeschakeld

In de GT4 met PDK vind je een zeventraps automaat met dubbele koppeling, gepaard met de standaard 4,0-liter zescilinder boxer. Het piekvermogen (400 tpm vóór de rode lijn bij 8.000) is nog altijd 420 pk, maar het koppel ligt 10 Nm hoger, op 430 Nm. De PDK voegt 30 kilo toe aan het gewicht – dat is nu 1.450 kilo – maar weet desondanks veel snellere sprinttijden te noteren. Hij hakt een halve seconde van de 0-naar-100-tijd af en duikt zo voor het eerst onder de vier seconden (3,9 tegen 4,4), terwijl de topsnelheid van de PDK met 302 km/u slechts 2 km/u lager ligt.

We hopen dat deze cijfers niet de overtuigende factor zullen zijn om meteen maar voor de automaat te gaan. We hopen dat die transmissie vooral besteld zal worden door mensen die altijd een Cayman GT4 wilden hebben, maar misschien niet met een handbak kunnen rijden of meer bruikbaarheid zoeken om de auto voor hun dagelijkse kilometers te kunnen inzetten. Want als je ’m buiten de specificatielijst bekijkt, ontbreekt er iets.

Objectief bezien is ie behoorlijk briljant en herinnert hij je er levendig aan hoe speciaal deze auto eigenlijk is – al vanaf het moment dat je instapt. Nylon lusjes aan de deuren zijn een spannende gimmick en we zullen nooit uitgekeken raken op het zicht naar achteren, in tweeën gespleten door die vaste achterspoiler en plagerig omkaderd door stukjes rolkooi.

De PDK past niet helemaal

Misschien zijn het deze kleine hints naar het straatracekarakter van de GT4 waardoor de souplesse van de PDK-transmissie zo uit de toon valt. De kracht waarmee je het koppelingspedaal van de handbakversie moet intrappen, de stevige en nauwkeurige manier waarop je de pook in z’n één zet – ze bereiden je geest en je spieren voor op wat er staat te gebeuren. Een rempedaal indrukken terwijl je van P naar D schakelt brengt de zaken niet echt op dezelfde laserscherpe manier in focus. Door de zevende versnelling zijn de ratio’s wel wat korter dan die van de handbak, al zijn de voordelen daarvan niet enorm. In z’n twee tik je de rode lijn zo’n 11 km/u eerder aan, maar nog altijd aan de verkeerde kant van de Nederlandse limiet. Op de snelweg draait de motor zo’n 500 toeren minder, net boven de 2.000 tpm.

De geliktheid van de Porsche Cayman GT4 PDK – het gebrek aan enige onderbreking tussen de versnellingen – zorgt dat hij tastbaar sneller is. Dit gaat hand in hand met een simpele rekensom: er is meer van je denkvermogen beschikbaar en dus kom je bij de meeste bochten aan met een hoger getal op je dashboard. We vragen ons af of die extra snelheid de GT4 niet uit de sweet spot duwt die hij sinds z’n lancering in 2015 bezet – het idee dat z’n prestaties niet overdreven zijn, waardoor hij op bepaalde manieren zelfs meer tevreden stemt dan een 911 GT3.

Teleurstellende flippers

Dit is overigens geen tirade tegen flippertransmissies. Veel van de recente performance-grootheden hebben slechts twee pedalen. Misschien had het geholpen als de flippers zelf een upgrade hadden gekregen. De GT4 heeft nu dezelfde kleine palletjes achter het stuur als elke andere Porsche, terwijl onder andere Alpine, Alfa Romeo en Ferrari hier punten scoren met prachtig tactiele plakjes metaal die het gemis van een handbak draaglijker maken. Vreemd dat Porsche, dat gewoonlijk de toon zet op ergonomisch vlak, het hier laat afweten.

Waar sommige sportauto’s met twee pedalen je de kans geven om je meer op het onderstel te concentreren, gooit de handgeschakelde GT4 dit idee ondersteboven. Z’n weggedrag is zo doorzichtig dat je tijd en ruimte hebt om je schakelmomenten te perfectioneren. Het is hierom dat we het gevoel niet kunnen afschudden dat de oudere, gelere auto toch op een iets ander niveau opereert.

Spotify vs de langspeelplaat

Dit is typisch zoiets waar onvermoeibare fanatiekelingen als wijzelf graag over door blijven zeuren, een beetje zoals mensen die zweren bij lp’s zullen beweren ‘dat dit is hoe Dylan het écht bedoeld heeft’, terwijl ze het gemak van Spotify wegwuiven. Het is het gevoel van drie pedalen die net zo mooi zijn afgewogen als de besturing en de versnellingspook, waardoor het je missie wordt om alles te bedienen in één soepele opeenvolging van gesynchroniseerde bewegingen.

Het feit dat de GT4 berucht is om zijn lange versnellingen, wat maakt dat je de meeste bochten in z’n twee of drie zult nemen, zal de ervaring niet belemmeren. Het fijn-slijpen van je twee-naar-drie-en-terug met een nauwkeurige dot tussengas – of die nu van jou komt of van de auto zelf – is waar het bij sportauto’s vroeger altijd om draaide. Het zegt veel over Porsche dat zelfs hun automatische tussengasfunctie je armharen recht overeind kan zetten.

Bevredigender

Maar het succesvol uitvoeren van een heel & toe-gangwissel is oneindig veel bevredigender, en ook een stuk moreel verantwoordelijker dan de achterkant een stap opzij laten zetten bij het uitkomen van een bocht. Porsche heeft de plaatsing van de pedalen en de schakelactie van de pook decennialang geperfectioneerd om dit soort activiteiten onweerstaanbaar te maken. Denk je dat je er immuun voor bent? Laat de GT4-ervaring je absorberen en het wordt vanzelf uit je getrokken: het automatische tussengas fungeert als een pakkende trailer, zodat je het zult uitschakelen om van de volledige film te kunnen genieten.

Porsche Cayman GT4: PDK vs handgeschakeld – de conclusie

De 718-transitie zorgde dat de Cayman GT4 een beetje minder hard bruist, waarvoor de meeste schuld ligt bij de strengere emissieregels. De PDK schijnt misschien een helderder licht op de ietwat softe randjes van deze tweede generatie. Maar als je in de handbak één keer terugschakelt van drie naar twee, vergeet je dat die randjes er überhaupt zijn. We geven de Porsche Cayman GT4 met handbak 18 uit 20 punten. De versie met PDK krijgt er van ons 16 uit 20.

Specs Porsche Cayman GT4 handbak  (2021)


Motor
3.995 cc
zescilinder boxer
420 pk @ 7.600 tpm
420 Nm @ 5.000 tpm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 304 km/u

Verbruik (gemiddeld)
11,1 l/100 km
251 g/km CO2, G-label

Afmetingen
4.456 x 1.801 x 1.269 mm (l x b x h)
2.484 mm (wielbasis)
1.420 kg
64 l (benzine)
150 + 270 l (bagage)

Prijzen
€ 147.904 (NL)
€ 101.313 (B)

Specs Porsche Cayman GT4 PDK (2021)


Motor
3.995 cc
zescilinder boxer
420 pk @ 7.600 tpm
430 Nm @ 5.500 tpm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 302 km/u

Verbruik (gemiddeld)
10,7 l/100 km
242 g/km CO2, G-label

Afmetingen
4.456 x 1.801 x 1.269 mm (l x b x h)
2.484 mm (wielbasis)
1.450 kg
64 l (benzine)
150 + 270 l (bagage)

Prijzen
€ 147.001 (NL)
€ 104.399 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)