De klanten zaten erop te wachten, dus Land Rover komt met een tweewiel aangedreven Range Rover Evoque. Slim? Ja. Heiligschennis? Hmm…
 
Ergens in de Oostenrijkse Alpen ligt een gravelpad dat zich de bergen in slingert. Het hellingspercentage is zo’n twintig procent en er ligt een paar centimeter verse sneeuw op. En juist op dat pad rij ik met een Range Rover Evoque. Af en toe knippert het lichtje van de tractiecontrole, maar we klauteren stug door omhoog. Dat gaat lekker.
 
Een bijzonder moment. We zitten dan wel in een Range Rover, maar dit is de eD4-versie van de Evoque, waarbij de kracht van de 2,2-liter diesel alleen maar naar de voorwielen gaat. Het gewichtsvoordeel en de minder gecompliceerde aandrijflijn verlagen het brandstofverbruik. De gebruiksmogelijkheden blijken er echter niet op achteruit te gaan.
 
Er zijn drie versies van de genoemde 2.2 diesel. De eD4 is een 2wd-versie met een handbak en een vermogen van 150 pk. De TD4 heeft ook 150 pk, maar heeft vierwielaandrijving en (daarom) iets meer koppel in het middelste toerenbereik. Dan is er nog de 190 pk-sterke SD4. Daar reden we eerder al eens mee.
 
Als het niet zo snel gaat, voelt de eD4 net zo kwiek aan als de SD4 met automaat. Ik ben daar heel zeker van, want is heb ze naast elkaar getest. Daarbij komt dat de auto met het lagere vermogen ook minder massa hoeft mee te torsen. Door de achterwielaandrijving weg te laten hoef je géén aftakking van de transmissie te maken, géén cardanas, géén achterdifferentieel, géén aandrijfassen achter en géén wat-nog-meer te monteren. Al met al scheelt dat 75 kilo. Alleen boven de 130 km/u op hellingen in de snelweg en bij snelle inhaalacties merk je dat je meer vermogen zou kunnen gebruiken. Dan is de SD4 in het voordeel. Toch krijg je met de mindere broeder nog een leuk stuk autoplezier in handen voor niet al te veel geld. Het brandstofverbruik blijft door de handbak, het start-stopsysteem en een lagere massa acceptabel met een 129 g/km CO2-uitstoot tot gevolg. Kijk eens naar het ontwerp en de standaarduitrusting die de basisversie, de Pure, al meekrijgt. Dat kun je niet Spartaans noemen.
 
Oké, wat verlies je nog meer met het afzweren van de 4WD? De wegligging is nog steeds indrukwekkend en beheerst, het comfort is ook dik in orde. Het enige dat je moet ontberen is de MagneRide-optie. Zonder dat helt een Evoque wat meer over in bochten en ervaar je rechte wegen wat minder als een zijdezacht tapijt.
 
Mooi, als je je geld toch niet uitgeeft aan technische rimram, dan kun je het wel spenderen aan elektronische snufjes en luxe uitrusting. Behalve de aandrijving is er maar weinig verschil te bespeuren tussen de 2WD en de 4WD. In een Vinex-wijk zul je het zeker niet merken. Dat betekent dat je vijftig weken per jaar prima uit de voeten kunt met tweewielaandrijving. En ik heb zojuist ontdekt dat als je deze versie van de Evoque op winterbanden zet, je die twee andere weken tijdens je skivakantie ook wel doorkomt.

Range Rover Evoque Coupé eD4 Prestige

 

15/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 11,5 s

Top: 180 km/u

Verbruik: 5,0 l/100 km

Motor: 2.179 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 150 pk

Koppel: 380 Nm

Gewicht: 1.595 kg

CO2: 129 g/km

 

Prijs

NL: € 53.900

BE: € 43.700

 

Vonnis

Blijft niet zo ver achter bij de prestaties van de 4WD, zeker niet op winterbanden. Wel behoorlijk wat voordeliger in aanschaf en rijden

Reacties