De meest succesvolle Land Rover ooit is bij de tijd gebracht met een opgefrist uiterlijk en nieuwe dieselmotoren. Vier jaar geleden verkozen we ‘m tot onze Auto van het Jaar – kan ie ons nu opnieuw voor zich winnen? In 2011 nam Land Rover een gok. Ze maakten een auto die eruitzag en ongeveer even groot was als een sneaker en plakten er hun meest geraffineerde typenaam op. Een naam die tot dan toe louter geassocieerd werd met gelakt hout, geruite petten en sigarengeur: Range Rover. Rij met ons mee in de Range Rover Evoque eD4.

De Evoque ging als warm broodjes

Met de Evoque werd abrupt een verjongingskuur ingezet die op allerlei manieren had kunnen uitpakken. Hij had een stijlvol nichespelertje kunnen zijn, een accessoire voor paarse-broekendragers en miljonairsdochters die verder niet bijzonder serieus genomen werd. Het liep net even anders: nog nooit had Land Rover een model dat zo snel de showrooms uit vloog.

De verplichte mid-life facelift begint bij z’n uiterlijk. Een frisse grille, led-koplampen en nieuwe bumpers (met nep-luchtinlaten). Ze bieden tal van verse velgen, kleuren en optiepakketten aan. Dat geeft de Evoque een aardig verjongde snoet. De materialen in het interieur werden aangepakt. De tellers vernieuwd en uiteraard kreeg ook het trage en lelijke infotainmentsysteem een upgrade. Het is nu een iets minder traag en lelijk infotainmentsysteem. Dat doet de Duitse concurrentie beter. Al bieden die misschien geen onboard-camerabeelden op smalle rotsige paden of een functie die je vertelt hoe diep het beekje is waar je doorheen waadt.

De grotere motor verdwijnt

Mocht je hopen dat er een dikke biturbo-zescilinder in de nieuwe Evoque werd gelepeld: helaas. Wel monteerde Land Rover de lichte en efficiënte Ingenium-dieselmotor die we al eerder in de Jaguar XE tegenkwamen. Zo’n 20 procent van de onderdelen is nieuw, aangezien hij dwarsgeplaatst moest worden en eerder genoemde beekjes moest kunnen overleven. We rijden allereerst een vrij heftig off-road-parcours met de vierwielaangedreven TD4 met 180 pk, maar wanneer we overstappen in de schone, brave eD4 met voorwielaandrijving (109 g/km CO2 als Coupé), worden we tot onze verbazing weer dezelfde route op gestuurd. Met subtiele esp-ingrepen op lastige obstakels houden we grip en komen we, in dit door Land Rover zelf opgezette terrein althans, even ver als met de 4WD-versie. Waarvan akte.

Ook op asfalt gedraagt de Range Rover Evoque eD4 zich voorbeeldig. Er is nauwelijks sprake van duiken of overhellen. De motor doet zijn werk vrij van trillingen en het gemis van 30 pk ten opzichte van de TD4 valt eigenlijk zelden op. De kort schakelende zesbak is prettig. Maar de negentraps automaat past beter bij het karakter van de auto en houdt de motor op z’n sweet spot. De banden met lage rolweerstand (speciaal voor de eD4) zijn niet onze favoriet. Maar de optionele instelbare rij-modi missen we niet op deze SE-versie. De Evoque stuurt licht en direct en veert stevig en solide.

Conclusie?

Een geslaagde update dus? Dat kun je wel zeggen: het verbeterde interieur en de nieuwe motor zijn een succes en de visuele wijzigingen versterken het lekkere design. Sommige concurrenten zijn misschien op details verfijnder, maar zeg eens eerlijk: word je net zo hebberig van een Q3 als van deze Range Rover Evoque eD4?

Land Rover Range Rover Evoque eD4 150 pk 2WD SE


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 4.000 tpm
380 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 11,2 s
top 182 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,3 l/100 km
113 g/km CO2
B-label

Afmetingen
4.371 x 1.895 x 1.660 mm (l x b x h)
2.660 mm (wielbasis)
1.608 kg
63 l (diesel)
575 / 1.445 l (bagage)

Prijzen
NL € 46.650 (25%)
BE € 39.400

VONNIS
De vorige Evoque oogde nog lang niet verouderd, maar begon wel zo aan te voelen. In deze aangepaste gedaante zal de kleinste Range Rover de komende jaren nog veel gegadigden trekken

Reacties