Een SUV bouwen – sorry, een ‘automobiel met hoge zijkanten’ – is doorgaans voldoende om je klantenbestand aardig uit te breiden. Wat als je het ook meteen wilt verjongen? Rolls-Royce gooit het op deze duistere, extra krachtige Rolls-Royce Black Badge Cullinan.
Wij hebben nooit begrepen dat sommige mensen er zo op gebrand zijn om alle aandacht op zich te vestigen. Natuurlijk is het leuk om opgemerkt te worden, maar dan wel om wie je bent of wat je kunt, niet zozeer om wat je hebt gekocht. Dat een menigte jou en je auto bewonderend dan wel afgunstig aanstaart, naroept of fotografeert – voor ons hoeft het niet zo. Liever komen we vredig en ongestoord langsglijden.
Het spreekt voor zijn veelzijdigheid dat je met de Rolls-Royce Black Badge Cullinan beide tegelijk kunt doen: zowel schaamteloos opvallen als kalm voorbijsluipen. Het eerste omdat iedereen – en dan bedoelen we íédereen, van hupsende peuters tot schuifelende omaatjes – deze auto aangaapt alsof ze de wederkomst van het kinneke Jezus zelf aanschouwen. En het tweede omdat je daar als bestuurder helemaal niets van meekrijgt.
Voor het verkeerslicht
Als we met de Rolls-Royce Black Badge Cullinan staan te wachten voor een verkeerslicht, zien we vanuit onze ooghoek voetgangers wijzen en stamelen. We horen ze niet eens, terwijl ze praktisch naast ons raam staan. In onze spiegels zien we mensen tegen elkaar op lopen of bijna achterstevoren een heg in fietsen. We luisteren kabbelende jazz en stellen de gigantische, romig leren leunstoel nog een fractie bij. Een zorgeloos leven is het beste leven.
Sinds de overname door BMW in 2003 gooit Rolls-Royce hoge ogen met werkelijk schitterende modellen. Echter, de laatste tijd zagen ze een nieuwe groep vermogenden zich massaal storten op getunede Mercedessen, aangedikte Bentleys en Amerikaanse glimdingen. Nu moet je als automerk van stand natuurlijk ook niet per se willen dat dames in muziekvideo’s tegen je edele creaties aan staan te twerken. Maar het zou toch aardig zijn als ook de jongere rijken uiteindelijk, op zoek naar hun eigen automobiele summum, bij Rolls-Royce uitkwamen. Zodat het merk ook blijft voortbestaan wanneer de traditionele clientèle over een aantal jaren omvalt.
Het SUV-effect
De Cullinan was een stap in de goede richting. Want hoe fantastisch een Phantom ook mag zijn, het is en blijft een sedan, en sedans zijn nu eenmaal verdrongen uit het algemene ideaalbeeld. Het bekende SUV-effect was ook bij Rolls onmiddellijk merkbaar. In 2019 hadden ze hun beste verkoopjaar ooit, en de Cullinan liep voorop.
Met deze Rolls-Royce Black Badge Cullinan wil het merk de opwaartse beweging voortzetten. Nadat de Ghost, Wraith en Dawn al een dergelijke versie kregen, maakt de Cullinan volgens Rolls het gamma compleet (de Phantom ontspringt de duistere dans). Persfoto’s tonen de auto in de schaduw. ‘Cullinan Goes Black’, kopt de communicatie, gevolgd door een epistel over hoe jongere, meer avontuurlijke cliënten ernaar verlangen om ‘risico’s te nemen en regels te breken’. Volgens ons breek je in 2020 juist de regels door in plaats van een SUV doodleuk een Phantom in two-tone zilver en auberginepaars te kopen – maar dat kan aan ons liggen.
Zoals het een Rolls-Royce betaamt, beneemt de Black Badge Cullinan je haast de adem met z’n kwaliteit, afwerking en details. Hij mag dan ‘gewoon’ zwart zijn (wat overigens niet verplicht is bij een Black Badge – alles is mogelijk), de lak werd in de fabriek tien keer met de hand gepolijst en wordt bijgestaan door donkerchromen accenten, tot aan de trotse grille en de Spirit of Ecstasy aan toe. Ook wij hadden bij zijn onthulling in 2018 kritiek op het uiterlijk van de Cullinan. Maar in deze sinistere, anti-bling kleurstelling, met de unieke 22-inch Black Badge-wielen en de allereerste in kleur uitgevoerde remklauwen ooit op een Rolls-Royce, moeten we onze uitspraken van toen wellicht heroverwegen. Dat komt natuurlijk doordat we zo jong, onbevreesd en avontuurlijk zijn.
De ruimte in de Rolls-Royce Black Badge Cullinan
Hoewel de Cullinan fors is, is hij niet onmogelijk groot. Hij heeft geen derde zitrij, dus zijn lengte is nog enigszins beschaafd – hij is ruim 40 centimeter korter dan een niet-verlengde Phantom – en de Ram pick-up van je hovenier is een centimeter of acht breder. En toch: wanneer je instapt, voorin maar zeker ook achterin, waan je je in een met leer beklede balzaal.
De achterbank wordt qua hoofd- en beenruimte alleen naar de kroon gestoken door de rand van de Grand Canyon. En weinig dingen geven ons zo’n pervers genoegen als onze afgetrapte sneakers diep laten wegzakken in de lamswollen tapijten van een Rolls. De bagageruimte is dan weer vrij bescheiden, maar dat komt ook doordat deze Cullinan een verhoogde vloer heeft met een paar knopjes ernaast. Druk daarop, en er schuiven twee uitklapbare stoeltjes en een tafeltje uit. Je eigen uit de kluiten gewassen picknickset op wielen. We wisten niet dat we zoiets nodig hadden in ons leven, maar nu wel.
Het wemelt in het interieur van de onderscheidende elementen, zoals de lemniscaat die symbool staat voor de ‘oneindige kracht’ van de Black Badge-serie en die we terugzien in de achterbank en op het dashboard. De bekende Rolls-Royce-sterrenhemel is uiteraard aan boord, inclusief sporadische vallende sterren die je kinderen een tijdje zoet zullen houden. Smetteloos leer in zwart met contrasterend geel strekt zich uit tot in de deurvakken. De koolstofvezel accenten, want die moet je hebben als je generatie Y wilt aanspreken, zijn door vaklieden in een uniek patroon geweven. Rolls noemt het Technical Carbon en meldt dat het materiaal zes laklagen heeft en dat het 21 dagen duurt om het te fabriceren. We betrappen onszelf erop dat we gefascineerd met onze neus op het stuur gedrukt zitten om het spul van dichtbij te bekijken.
Geen geluid
Hoewel de grepen in de deurpanelen de grootste zijn die we ooit op een auto zagen, sluit je bij Rolls-Royce je portier natuurlijk niet zelf. Houd simpelweg een knopje ingedrukt en het valt discreet dicht. Vervolgens start je de twin-turbo V12, die in de Black Badge 600 pk heeft in plaats van 571, en vraag je je af of er misschien iets mis is. Want je hoort of voelt niks. Tik je het subtiele stuurhendeltje in D (wel op blijven letten: wij pakken meerdere keren per ongeluk de ruitenwisserstengel, die ernaast zit) en geef je gas, dan kun je wellicht ergens in de verte bespeuren dat er een ruim bemeten, zijdezachte benzinemotor aan het werk is. Maar bovenal verbaas je je erover dat de rest van de wereld geen geluid meer maakt. Het is werkelijk onvoorstelbaar hoe stil het is in de Cullinan. Vergeet het uiterlijk vertoon, de luxe en de kracht: dit, het isolement, is zonder meer de hoofdattractie van deze auto.
Een toerenteller ontbreekt, net als flippers achter het stuur, dus wat de motor en transmissie doen weet je eigenlijk niet – en hoef je ook niet te weten. De Power Reserve-meter op het verfrissend simpele dashboard geeft aan hoeveel procent van het vermogen je niet gebruikt. Dat is psychologisch waarschijnlijk geruststellender dan hoeveel je wél gebruikt. Verstel de aircoknoppen (warmer of kouder – temperatuurdisplays zijn voor het plebs), schakel je massagefauteuil in, aai nog eens over je stripjes Technical Carbon en ontspan je.
Personalisatie van de Rolls-Royce Black Badge Cullinan
Zoals gezegd hoeft een Black Badge niet per se zwart te zijn – al neemt Rolls-Royce wel aan dat het gros van de klanten voor die kleur zal kiezen. Wil je je onderscheiden, dan ga je dus voor een andere van de in totaal 44.000 (!) lakopties. En mocht daar ook niets voor je tussen zitten, dan mag je elke willekeurige andere kleur aandragen die je maar kunt verzinnen. Ook de haarfijne, met de hand aangebrachte pinstripe op de flanken is uiteraard naar wens in te vullen. De wielen en rode remklauwen zijn uniek voor de Black Badge, maar als die je niet bevallen, kun je daar vast iets aan laten doen.
In het interieur is het aantal mogelijkheden eveneens eindeloos, waarbij de gele accentkleur van onze testauto – Forge Yellow – nieuw werd ontwikkeld voor de Black Badge. Ook in de Viewing Suite – de picknickset – komt je gekozen bekleding terug. De sterrenhemel bestaat uit 1.344 glasvezelpuntjes en kan worden samengesteld naar aanleiding van een bepaalde datum en plek op aarde. Zo kun je dus het plafond van je auto matchen met hoe de hemel eruitzag toen je werd geboren of trouwde. Natuurlijk heeft dit alles een prijs. Dat startbedrag dat je hieronder bij de specificaties ziet? Doe daar voor dit testexemplaar maar ruwweg een tonnetje bij…
Een sportstand?
Het rijden in de Rolls-Royce Black Badge Cullinan kan in het begin wat vervreemdend werken. Zo laten de remmen zich zo licht en luchtig bedienen dat je bij de eerste pedaalbeweging lichte paniek ervaart: je voet zakt dieper weg dan je verwacht. Toch is de kalibratie hiervan een van de zaken die werd aangescherpt voor de Black Badge, samen met de respons van het gaspedaal en de achttraps automaat, de afstelling van het onderstel en de gewilligheid van de vierwielbesturing. Op de transmissiehendel prijkt een Low-knop, waarvan we in eerste instantie denken dat het een lage gearing voor ruw terrein betreft. Het blijkt Rolls’ idee van een sportstand te zijn. De Cullinan wordt er wat levendiger van en er klinken zowaar brabbelende geluidseffecten, ergens ver achter je. Maar vergis je niet: de aluminium constructie ten spijt is dit een hoge, logge auto van 2.600 kilo. Black Badge of niet, je hoeft niet te verwachten dat je hem zo vlot en sportief een paar bochten in kunt gooien als de Mercedes GLC van je au pair.
Daar heb je achter het stuur van de Rolls-Royce Black Badge Cullinan ook helemaal geen zin in. Liever zet je hem in voor wat hij het best doet: jou verplaatsen in volmaakte ontspanning. Zwevend boven het asfalt zie je de wereld aan je voorbijtrekken. Buiten adaptieve cruisecontrol en wat ‘Intelligent Safety’-gimmicks heeft deze Black Badge geen actieve, semi-zelfrijdende tech aan boord. Dat siert hem, want hij wordt er minder vermoeiend en ingewikkeld van. De digitale smog blijft binnen de perken: simpele bediening, simpele functies, een simpel genoegen. De vraag is of de beoogde doelgroep dat ook ziet zitten, maar ons bevalt het prima.
Licht rebels
Als we het moeten inschatten, heeft Rolls-Royce hier precies gedaan wat ze binnen de reikwijdte van hun merk konden doen om zich te verjongen. Knalhard en agressief past niet bij hen, en er zijn al genoeg merken die menen dat een compromis tussen comfort en sportiviteit een beter idee is dan een van die beide uitersten. Kies je voor een Rolls, dan kies je hoe dan ook voor ultieme luxe. Ook bij de volgende generatie multimiljonairs zullen fijnproevers zitten die bewust daarnaar op zoek zijn. De Rolls-Royce Black Badge Cullinan zet deze weelderigheid enkel aan met een licht rauw en rebels randje. Hij bezit een gezonde opstandigheid: genoeg om zijn eigen karakter te vormen, niet zo extreem dat ie z’n familie choqueert, wordt verstoten en onterfd. Hij is goed bezig.
Specificaties Rolls-Royce Black Badge Cullinan (2020)
Motor
6.592 cc
V12 biturbo
600 pk @ 5.000 tpm
900 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,0 s
top 280 km/u
Verbruik (gemiddeld)
16,4 l/100 km
373 g/km CO2, G-label
Afmetingen
5.341 x 2.000 x 1.835 mm (l x b x h)
3.295 mm (wielbasis)
2.660 kg
100 l (benzine)
526 / 1.930 l (bagage)
Prijzen
€ 475.000 (NL)
n.n.b. (B)
Rolls-Royce heeft op 10 november 2021 geschreven:
Ik ben een Rolls-Royce dromer.
eric heeft op 15 oktober 2020 geschreven:
nice nice car for meeee loll !!