Als je een beetje om je heen kijkt, zou je zeggen dat de hele wereld alleen nog maar in SUV’s geïnteresseerd is. Maar hoewel er geen autosoort bestaat die harder in populariteit groeit, mogen we niet vergeten welke carrosserievorm sinds jaar en dag de ruggengraat vormt van de Europese automarkt. Precies: je zult heel wat meer moeten meebrengen dan een hoge zitpositie en een paar matte plastic sierstukken om ons uit onze kleine, slimme en efficiënte hatchbacks te krijgen. Seat weet dat als geen ander: zij hebben inmiddels de afgelopen decennia 5,4 miljoen Ibiza’s weten te slijten. En dat terwijl ze er de afgelopen tijd behoorlijk weinig moeite in hoefden te steken. De vorige generatie debuteerde bijna tien jaar geleden en werd sindsdien twee keer gefacelift, en nog aardig minimaal ook. Een in de basis nogal sterk ontwerp dus, en al met al een prima karretje, maar de Ibiza was ondertussen een van de langst meelopende b-segmenters op de markt en begon een beetje buiten adem te raken in z’n pogingen om op te boksen tegen de meer geavanceerde concurrentie.

Wat heeft Seat in de tussentijd gedaan?

Met auto’s als de Leon en Ateca wist Seat ondertussen vele handen op elkaar te krijgen, waaronder die van ons, dus de verwachtingen voor de nieuwe generatie Ibiza waren bij voorbaat hooggespannen. De eerste voortekenen zijn alvast in orde: Seat mocht als eerste gebruikmaken van VW’s ingekrompen A0-versie van het MQB-platform, waar in de toekomst ook de nieuwe Polo en Audi A1 op komen te staan. Hoe slim deze basis is, blijkt meteen uit de droge cijfertjes: de nieuwe Ibiza is niet langer dan de vorige – hij is zelfs twee hele centimeters korter – maar z’n wielbasis groeide met bijna tien centimeter. Dat uit zich in veel meer bewegingsvrijheid voor de achterpassagiers, en een grotere bagageruimte als extra bonus. De ontwerpers moeten er ook blij mee zijn geweest: ze gaven de Ibiza spontaan de optie van grotere velgen mee (tot 18 inch) en zetten hun penseelstreken met kracht, trots en overtuiging op, eh, hun scherm. Als je, zoals wij, hoopte dat de Ibiza zou aanhaken bij de frisse, scherpe styling van de Leon, dan zul je bij het zien van deze plaatjes een wellicht een klein kreetje van plezier slaken. Het front is imposant, met puntige koplampen, een lage grille en een breed uitlopende luchthapper eronder. En als we de rest van de carrosserie bekijken – de geprononceerde vouwen in de motorkap, de diep ingemasseerde lijnen en inkepingen in de flanken – kunnen we niet anders dan concluderen dat dit het lekkerst ogende kleintje van dit moment is. De Leon was in zijn soort al een visuele verademing; de Ibiza voert deze aanpak naadloos door in de compacte klasse. Toegegeven: op de foto’s zie je de FR, de sportieve telg van de familie, maar het andere uiterste – de nieuwe Xcellence-uitvoering, die meer op chic gaat – ziet er nauwelijks minder indrukwekkend uit.

Zit Seat in de goede hoek met de nieuwe Ibiza?

Seat lijkt met de nieuwe Ibiza een zekere focus gevonden te hebben, en niet alleen wat betreft z’n uiterlijk. Het merk zit tegenwoordig weer in de zwarte cijfers en heeft grootse plannen om deze opwaartse trend verder door te zetten. Zo brengen ze de nieuwe Ibiza in niet minder dan 75 landen op de markt en zien ze af van andere carrosserievarianten naast deze vijfdeurs. Inderdaad: er komt geen driedeurs SC en geen ST-­stationwagen. Al is men in ons land nog zo dol op die laatste, in de rest van de wereld is er niet genoeg vraag naar. Hetzelfde geldt voor de Cupra, die ook niet terug zal keren. Tenminste, dat zegt Seat op dit moment. Het zou ons niets verbazen als ze zichzelf uiteindelijk toch niet kunnen bedwingen. De Ibiza komt in eerste instantie met meerdere 1,0-liter benzinemotoren. Er valt te kiezen uit de turboloze instap-MPI met 75 pk en de fijne TSI met 95 of 115 pk, waarvan de laatste ook een DSG-optie krijgt. De Nederlandse instapprijs voor de MPI ligt op 15.900 euro, een mille hoger dan de oude 1.0 TSI 95 pk, dus dat is even slikken. Later volgen de 1.6 TDI’s (70, 85 en 115 pk, de middelste even­tueel met DSG), een 1.0 TGI op aardgas met 90 pk, en de versie die voor benzinehoofden het interessantst is: de FR met de nieuwe 1,5-liter TSI-motor, die eerder dit jaar debuteerde in de Volkswagen Golf. Net als de 1.4 TSI die hij vervangt, heeft ie 150 pk en 250 Nm, waardoor het op papier lijkt alsof ie alleen maar een beetje in inhoud is gegroeid. Toch is ie wezenlijk anders: hij gebruikt de thermisch efficiënte Miller-verbrandingscyclus en heeft een turbo met variabele geometrie – uniek in dit segment. De Ibiza werd als geheel echter ook iets zwaarder, wat er mogelijk aan ten grondslag ligt dat de 1.5 TSI toch 0,1 seconde trager van 0 naar 100 km/u gaat dan z’n voorganger.

Is dat erg in het geval van de Seat Ibiza 1.5 TSI FR?

Goed, dat is niet wereldschokkend, en een geslaagde rijervaring draait om meer dan alleen getallen. Het is een cliché om te stellen dat het begint bij het instappen, maar clichés zijn er niet voor niets. In de Ibiza FR parkeren we onszelf in prettig diepe, goed verstelbare stoelen met een alcantara hart en wangen van een leerachtige substantie. Het stuur laat zich ver het interieur in trekken, zodat we onszelf in een kwestie van seconden een geslaagde houding kunnen aanmeten. Vervolgens kijken we uit over een sober maar helder opgezet dashboard, met glimmend zwart gelakte sierstukken (niet aanzitten als je je nagels niet hebt geknipt) en twee sportieve klokken voor je neus. In de loop van volgend jaar komt er een volledig digitaal instrumentarium beschikbaar, zo haast Seat zich te zeggen, maar wij denken niet dat we daar in een FR voor zouden kiezen. Deze metertjes, met hun in de ruststand hangende wijzers, zijn toch veel leuker.
De eerste tekenen in een Seat dat de riem tijdens de ontwikkeling wat aangetrokken moest worden in vergelijking met duurdere VW-merken, vind je doorgaans in het interieur. Ook deze top-Ibiza heeft nog altijd een dot-matrix-boordcomputertje, een handmatig bediende handrem (hulde daarvoor) en een hemeltje van een soort gehard karton waar je je stapeltje houten balken van de bouwmarkt tijdens het inladen liever niet tegenaan wilt prikken. Bovendien zijn het dashboard en de deurpanelen van knalhard plastic. Vergis je echter niet: als iemand zelfs een interieur van minder hoogwaardig materiaal er geraffineerd kan laten uitzien, zijn het de ingenieurs van VW. Daarnaast zijn alle knopjes en bedieningselementen echt prima; dus zolang je niet als een halve malloot over je dashboard gaat zitten aaien, is er geen man overboord.

Hoe zit het met de gadgets in de Ibiza?

Het 8-inch infotainmentscherm dat Seat aanbiedt, is alles wat je wilt dat het is. Het heeft geen nutteloze gebarenbediening, maar er verschijnen wel extra keuzemogelijkheden in beeld zodra het je hand ‘voelt’ naderen. Het systeem spreekt Apple, Android en MirrorLink en werkt snel en vloeiend, volkomen logisch ook. Eronder vind je een draadloos-oplaadvakje voor je telefoon. Je kunt kiezen voor zaken als botspreventie, voetgangersherkenning en adaptieve cruisecontrol. Ook is er keyless go, 300-watt audio van Beats en staan er voor het eerst in deze klasse full-led-koplampen op de optielijst. De carrosserie van de Ibiza werd 33 procent stijver en de spoorbreedte groeide, wat te merken is zodra je op gang komt en een bocht in stuurt. De auto blijft mooi vlak en volgt zonder morren of wringen de lijn die je inzet, waarbij de besturing je ongeacht de rij-modus weliswaar weinig teruggeeft, maar wel mooi lineair reageert. Het FR-onderstel zit er voor iets tussen, met z’n 15 millimeter lagere en 20 procent hardere veren; toch valt ook in een standaard Ibiza te bespeuren dat het weggedrag bij de ontwikkeling op een hoog plan stond. Er is simpelweg weinig zijdelingse speling in de voorwielophanging en hoewel spannende situaties worden vermeden – verwacht niet dat de auto bij gas los snel zijn kont omgooit, bijvoorbeeld – geeft de Ibiza je een solide en voorspelbare cadans wanneer je je op de betere feestweggetjes begeeft. Of op rotondes buiten de bebouwde vinex-kom, zo je wilt. Bij constante snelheid valt op hoe stil het in het interieur is, ook qua wind- en bandengeruis en onderstelgebonk. Het veercomfort is in orde en de rechtuit-stabiliteit is uitstekend – geen zenuwachtig gedrag in dit kleintje.

Wat gebeurt er als je het gaspedaal intrapt?

De Seat Ibiza 1.5 TSI FR begint vanaf zo’n 2.000 tpm te sleuren en houdt dit door het toerengebied betrekkelijk lang vol. Het enige dat zijn enthousiasme in de kiem smoort, zijn de eco-geobsedeerde verhoudingen van de zesbak: de derde versnelling is zo lang dat je bij krappe weggetjes bergop beter met jankende motor in z’n twee kunt blijven rijden, anders valt het toerental zo ver terug dat je momentum verloren gaat. Maar ook hier geldt: tenzij je midden in de Ardennen woont, zul je hier in de Benelux vrij weinig last van hebben. Wat dan overblijft, is een welgemanierde aandrijflijn met meer dan voldoende pit, die als het kan haast onmerkbaar de helft van z’n cilinders uitschakelt. De nieuwe Ibiza stemt ons vrolijk. Seat komt met een auto die qua design een schot in de roos is, maar ook op praktisch en dynamisch vlak goed scoort. Ze mogen daar in Spanje dan al 33 jaar Ibiza’s in elkaar schroeven, met deze vijfde generatie Seat Ibiza 1.5 TSI FR zetten ze hun bestsellertje sterker neer dan ooit.

Seat Ibiza 1.5 TSI FR



Motor
1.495 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 7,7 s
top 215 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,8 l / 100 km
111 g/km CO2

Afmetingen
4.059 x 1.780 x 1.444 mm (l x b x h)
2.564 mm (wielbasis)
1.164 kg
40 l (benzine)
355 l (bagage)

Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Vonnis:
Al zijn ze volop met een SUV-offensief bezig, Seat weet nog altijd prima hoe je een toffe hatchback maakt. De Ibiza is er niet goedkoper op geworden, maar kijk nou naar ‘m: heb je voor zo’n snoetje niet een hoop over?

Reacties

  • Albert kroon heeft op 1 januari 2024 geschreven:

    Ik heb al 7jaar een Seat Ibiza ben zeer tevreden ik heb praktisch geen onderhoud klachten bij de normale beurten alles is nog steeds in prima conditie lang leve de Seat!!!!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)