De concurrentie aanpakken

Bij z’n introductie in 2008 was de Seat Ibiza een uitstekend autootje, maar inmiddels wordt ‘m het leven zuur gemaakt door vlotte nieuwkomers als de Renault Clio. Echter, er is een aantal directe concurrenten, de Ford Fiesta en Fiat Punto bijvoorbeeld, die ook de modernste niet meer zijn. Daarnaast verkoopt de Ibiza nog altijd aardig, dus heeft Seat niet extreem veel haast met z’n opvolger en nemen ze voor nu met een opfrisbeurtje genoegen. Waarbij ze natuurlijk hopen dat jij dat ook doet.

Het uiterlijk veranderde nauwelijks – licht gewijzigde koplampen met leds, optionele kleurpakketten, andere velgen – ‘omdat de huidige styling nog steeds in de smaak valt’. Oftewel, omdat grotere ingrepen een beetje prijzig zouden zijn. In plaats daarvan werd er onder de kap flink gesleuteld: de oude motoren maakten plaats voor schoner en zuiniger spul in de vorm van een 1,0-liter driecilinder, een 1.4 TSI met cilinderuitschakeling en nieuwe 1.4 TDI-diesels, bekend uit andere modellen van de Volkswagen Groep. De 1.0 wordt in Nederland een belangrijke en is er in drie smaken, waarvan twee met turbo. Voor de gelegenheid pakken we de sterkste versie met 110 pk en DSG-bak.

Lekker schakelen

Bij lage toeren, als de turbo nog net niet lekker meewerkt, zit zo’n kleine driecilinder om koppel verlegen. Dit maakt het samen met het wat kleverige aangrijpen van de DSG-koppeling nog wel eens lastig om vlot en vloeiend op te trekken, zeker op lichte hellingen. De oplossing: bestel een handbak, blijf op de vlakke Nederlandse wegen en/of ga gewoon nooit stilstaan, want eenmaal op gang is deze Ibiza een heerlijk autootje. De motor maakt graag toeren, heeft in het middengebied kracht te over en laat zich dan juist prima combineren met de feilloos schakelende transmissie. De besturing, die wat directer werd maar nog altijd erg licht is, en het iets aangescherpte onderstel geven de Ibiza een nauwkeurig middle of the road-karakter: niet extreem dynamisch, niet uitgesproken soft, maar met een balans die een grote groep mensen zal aanspreken.

Seat gaf het interieur een nette update: er werden hier en daar mooiere materialen gebruikt, er is een nieuwe audio-installatie en de losse TomTom-navigatie op het dashboard werd vervangen door VW’s beproefde infotainmentsysteem, compleet met Apple CarPlay en Android Auto. Ook hier kun je wat felgekleurde accenten aanbrengen om de boel wat op te leuken en te voorkomen dat het geheel wat al te grauw gaat ogen.

Met een handvol subtiele en enkele ingrijpende aanpassingen kan de Seat Ibiza er weer even tegen. Met de nadruk op ‘even’, want de tijden dat de levensduur van een model door middel van slimme updates eindeloos te rekken was, zijn wel voorbij. Daarbij zijn wij wel te porren voor een kleine, scherpe Leon-achtige, dus Seat: vamos!

Seat Ibiza SC 1.0 EcoTSI 110 pk DSG

12/20

Motor
999 cc
driecilinder turbo
110 pk @ 5.000 tpm
200 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 9,3 s
top 197 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
102 g/km CO2
A-label

Afmetingen
4.043 x 1.693 x 1.428 mm (l x b x h)
2.469 mm (wielbasis)
1.040 kg
45 l (benzine)
292 / 930 l (bagage)

Prijzen
NL € 17.950 (20%)
BE € 16.600 (Style)

Het vonnis
Een overbekend gezicht, maar nog steeds een leuk ding om te zien, die Seat Ibiza. Zeker als driedeurs SC in een knallend kleurtje. De 1.0 TSI DSG is een fijne machine, maar wij zouden voor de handbak gaan

Reacties