Wie koopt er tegenwoordig in hemelsnaam nog een zevenzitter als een Seat Tarraco? Je begaat toch niet vijf keer dezelfde fout (al krijg je er nog zo veel voor terug)? Nee, maar scheiden is ongekend hip. Vorig jaar strandde volgens het CBS 38,8 procent van alle huwelijken. De gemiddelde duur van de eeuwige verbintenis was daarbij 15,1 jaar. Meer dan genoeg tijd om minimaal twee keer de toekomst van je genen veilig te stellen.

Hoewel ze dolgelukkig zijn (op Facebook, tenminste), zijn ook deze mensen weer op zoek naar liefde. En zo ontstaan samengestelde gezinnen. Dan moeten pap en ‘niet mijn echte mamma’ op zoek naar iets met drie zitrijen. En een Dacia Lodgy willen de mensen niet meer. Nee, mensen willen iets stoers, het liefst met 20-inch wielen en een hoge zit. Mensen willen, net als in elk ander segment, een SUV.

Daarom kwam Skoda met de Kodiaq en Volkswagen met de Tiguan Allspace. Seat mocht hetzelfde platform inzetten om de Tarraco te scheppen. Met optioneel een derde zitrij en dus wettelijk gezien ook een zevenzitter. Ruimtelijk gezien iets minder. Zonder het verdrag van Genève te overtreden krijg je geen volwassenen achterin. Raceauto’s met volledige rolkooien bieden een makkelijkere instap. Alleen bedoeld voor kinderen en hypermobilisten dus, die derde zitrij. Meer naar voren wordt alles beter. Je kunt met gemak twee personen van 1,90 meter achter elkaar parkeren op de eerste en tweede zitrij.

Rijdt zo’n Seat Tarraco 1.5 TSI een beetje?

De 1,5-liter Evo-motor van Volkswagen kennen we inmiddels. Het viercilindertje loopt heerlijk soepel en is een favorietje. Over de turbomotor zelf dus niets te klagen. In deze Tarraco van 1.600 kilo voldoet ie, maar het houdt niet over. Voor het platte Nederland allemaal prima, maar als je net iets meer te besteden hebt, neem dan de 2.0 TSI met een DSG-bak. Deze aandrijflijn brengt veel meer rust in de auto. Overigens is dat niet de insteek van deze grote kapsones-Seat. Nee, de Tarraco moet de sportiefste SUV in zijn klasse zijn.

Gelukt? Nou, een hot hatch is het niet, maar in de bochten voelt ie stabiel aan, hij stuurt alleraardigst in en je kunt er best een stukje mee spelen. Geblinddoekt zul je, door het gewicht en het hoge zwaartepunt, altijd voelen dat het een SUV is. Maar hou zeker niemand voor de gek, bestel die stuiterige 20-inch wielen ook maar af en kies een comfortabeler formaatje. Op dat moment heb je gewoon een fijne, hoge auto die braaf alles doet wat ie moet doen.

Het interieur van de Seat Tarraco

Die lijn trekt de Tarraco ook door in het interieur. Ergonomisch dik in orde, maar niemand zal er enorm warm of koud van worden. De afwerking is helemaal in orde, al leidt het goedkope materiaal van de sierstrip over de breedte van het dashboard iets af. Het enige bijzondere zijn de twee welvingen op de motorkap. Die vallen net binnen het blikveld en met een bepaalde lichtval speelt er een schaduwenspel in je perifere zicht. Je zult er de eerste paar keer misschien een beetje van schrikken. Dat is het enige unieke aan deze Tarraco – hij onderscheidt zich niet, maar zal elk gescheiden stel tevreden kunnen stellen.

Motor
1.498 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,7 s
top 201 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,3 l/100 km
165 g/km CO2
Afmetingen
4.735 x 1.839 x 1.658 mm
(l x b x h)
2.790 mm (wielbasis)
1.599 kg
58 l (benzine)
760 / 1.920 l (bagage)
Prijzen
€ 40.600 (NL)
€ 36.670 (B)

Vonnis:
Naast de platformen kan de Tar­raco ook VW’s stereotype hergebruiken: stelt iedereen tevreden, maar zal niemand euforisch maken. Stuurt vast marginaal sportiever dan een Kodiaq, maar koop ’m vooral omdat je ’m mooier vindt

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)