Ooit was de Smart Forfour een redelijk normale hatchback, maar deze nieuwe generatie is anders van opzet. Dit is, zo je wilt, meer een limousine-versie van de Fortwo, een ruimer alternatief met dezelfde hippe kenmerken. Een goed idee? Wij reden in ieder geval in de Smart Forfour met 71 pk.

Eigenlijk hebben we de vorige Smart Forfour nooit begrepen

Was het merk net lekker z’n eigen weg ingeslagen met de unieke Fortwo en de bijzonder geinige Roadster, gingen ze plots een standaard hatchbackje maken op basis van de Mitsubishi Colt. Natuurlijk, er was een handige verstelbare achterbank en het zag er allemaal reuze vrolijk uit. Maar was ie de naam Smart waardig? Wat ons betreft niet. En de rest van de wereld leek het met ons eens te zijn. Al na drie jaar beet de Forfour in het stof vanwege lage verkoopaantallen.

Reden genoeg om het bij poging twee anders aan te pakken. De samenwerking met Renault, die de nieuwe Twingo op hetzelfde platform plantte, gaf Smart de mogelijkheid om een vierdeurs auto samen te stellen met hun huiskenmerken. Het driecilindertje achterin, achterwielaandrijving en ongekende wendbaarheid. De familieband met de Fortwo is deze keer overduidelijk. Het gevolg zou moeten zijn dat de Forfour een vanzelfsprekende keuze wordt voor mensen die de tweezitter qua concept wel interessant vinden, maar toch net niet bereid zijn om bij elk uitje hun vrienden en familie met de trein te sturen.

Toch blijft Smart extreem kleine auto’s bouwen

We rijden de Forfour met een atmosferische driecilinder benzinemotor, goed voor 71 pk. Jammer, want juist de turboversie met 90 pk (die we eerder in de Fortwo reden) zou het goed doen met meerdere personen aan boord. Opvallend is de zitpositie, die totaal anders is dan bij de Fortwo: hoger en minder fijn. De Smart Forfour met 71 pk rijdt oké met z’n vlot schakelende vijfbakje en een prettig onderstel. De besturing is licht en duidelijk afgesteld op het stadsleven. Het voelt minder gepast aan dan bij z’n kwieke, kleine broertje. De ruimte achterin houdt niet over. De kruinen van je volwassen passagiers zullen een iets te innige relatie met het hemeltje niet uit de weg kunnen gaan.

Het meest jammere aan deze Smart Forfour met 71 pk – en daar kan ie op zich niets aan doen – is dat ie een chronisch gebrek aan karakter heeft. De Fortwo heeft het in vrachtladingen. De Renault Twingo ook, maar de Forfour blijft aanvoelen als een wannabe. Een echt net-niet-gevalletje. Hij heeft dezelfde styling als de Fortwo. Dat betekent dezelfde Tridion-veiligheidskooi en hetzelfde kleurige dashboard. De draaicirkel is met 8,65 meter ook behoorlijk klein. Maar het is alsof je een salade en een glas melk bestelt in een fastfood-restaurant. Je wilt wel een Smart, maar je durft niet voor ‘het echte werk’ te gaan.

Wie gaat deze Forfour kopen?

Nu heeft de Forfour genoeg handige geintjes om ‘m interessant te maken voor mensen die simpelweg een praktisch autootje zoeken. Zo kun je de zitting van de achterbank tegen de vloer klappen voor meer laadruimte en slaan de achterdeuren bijzonder ver open (tot 85 graden), wat fijn is bij het monteren van je kinderzitjes. Misschien is dat wel waar het wringt: de Forfour is meer utilitair dan revolutionair, en van een Smart verwachten we dat laatste toch wel een beetje.

Specificaties Smart Forfour 71 pk Prime



Motor
999 cc
driecilinder
71 pk / 91 Nm

Aandrijving
achterwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 15,9 s
top 151 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,2 l/100 km
97 g/km CO2
B-label

Afmetingen
3.495 x 1.665 x 1.554 mm (l x b x h)
2.494 mm (wielbasis)
975 kg
28 l (benzine)
185 / 975 l (bagage)

Prijzen
NL € 12.994 (20%)
BE € 14.286

VONNIS
Op zich een aardig vierdeurs stadsgebakje, maar daarvan zijn er meer. De Forfour wist ons niet dezelfde frisse vibe te geven als de Fortwo. In tegenstelling tot de technisch identieke Renault Twingo, die ook nog goedkoper is

Reacties