Speedweek 2012: met open vizier

De BMW M6 Cabrio. De Porsche Boxster S. Blazen ze het dak eraf?
 
Cabriolets zijn tot dusver nooit echt voer geweest voor de, eh, normale TopGear-prestatietests – want van oudsher zijn cabrio’s toch een tikkie te week, te veel allemansvrienden, en bovendien ontworpen om mee te patsen en niet om mee te scheuren. Maar de afgelopen jaren is het spel, zogezegd, op de wagen – de open wagen. Dezer dagen geven cabrio’s serieus partij aan hun dichte broeders en zusters.
 
En dat doen ze terwijl ze, als vanouds, de zinnen prikkelen. De BMW M6 Cabrio en de Porsche Boxster S bevinden zich in de voorhoede van de cabrio’s die afrekenen met oude vooroordelen, en hebben zich een heel nieuwe, moderne houding aangemeten.
 
Samen produceren ze zo’n 870 pk. Ze accelereren van 0 naar 100 km/u in minder dan vijf seconden (4,3 voor de M6, 4,8 voor de Boxster), en beide hebben topsnelheden die je ongewild een facelift geven (250 km/u – begrensd – voor de BMW, 277 km/u voor de Porsche).
 
Gezien die getallen is het nauwelijks verbazingwekkend te noemen dat geen van beide snelheid tekort kwam op ons circuit; zelfs de serieuze supercars die van de partij waren, hadden het niet makkelijk om de cabrio’s bij te houden op het rechte eind. En allebei winnen ze snelheid zonder een krimp te geven – je plant je rechtervoet, je flippert wat met de peddels en dan rijd je zo hard dat je je rijbewijs kunt kwijtraken. De vlotte versnellingsbakken helpen je daarbij.
 
Bij bochten schakel je terug en kun je meteen daarna alweer gas geven zodat je met flinke vaart aan de rechte stukken begint. Je moet echt opletten dat je niet te vroeg begint met gas geven, want beide auto’s reageren daar ogenblikkelijk op.
 
In het geval van de BMW is dat zelfs wel heel erg ogenblikkelijk, met name als je een aantal knoppen hebt ingedrukt. Tijdens onze eerste ronde, toen we de Chicago uitkwamen, dachten we een klein beetje gas bij te geven. Dat was al een klein beetje te veel: de M6 draaide zich om met de snelheid van een straatvechter – z’n achterkant wilde dolgraag een andere kant op. Dat gedrag is kenmerkend voor ‘m, de achterkant leek zelfs op het rechte eind naar de Hammerhead te blijven duwen en trekken. Hilarische powerslides zijn in de M6 geen enkel probleem.
 
En dat is dan nog in de Sport Plus mode, en niet met alle systemen uit, wat dus ietwat beangstigend is als je erover nadenkt. Maar als je echt wilt, kun je de M6 beheersen. Zoals in de M5 kun je de besturing, demping, de gasrespons, het head-up display en de instelling van de bak naar eigen wens instellen. Als je je favoriete instellingen hebt gevonden, kun je die bewaren in een van de twee M-knoppen op het stuur. Met andere woorden: je kunt een stadsmodus inprogrammeren, en een aanvalsmodus, en naar gelang je wensen op een bepaald moment tussen die twee kiezen. Maar – hoe leuk en indrukwekkend dat ook allemaal is – dat maakt ‘m nog geen sportauto.
 
Want altijd zijn er natuurkundige wetten van kracht, en een auto met de motor voorin die meer dan 2.000 kilo weegt, zal het op een circuit altijd moeilijk hebben.
 

 
De Boxster, daarentegen, is veel chirurgischer, vooral op een baan als die van Dunsfold. Hij heeft een middenmotor, is lichter, heeft ruimschoots genoeg grip en vermogen – en is veel minder een schreeuwlelijk dan de M6, maar schenkt je uiteindelijk veel meer rijplezier.
 
De Porsche is veel preciezer en je voelt je veel meer betrokken bij z’n gedrag, dus rijd je er soepeler in en dientengevolge zet je betere rondetijden neer. Hij genereert snelheid zonder terug te blaffen zoals de BMW, en in elke bocht weer word je geholpen door de geweldige remmen. Hij voelt scherper aan, preciezer, als een echte sportauto. Dat leidt ertoe dat je ‘m ook op de weg wilt gaan rijden, om die vrolijke, harde zes cilinders eens lekker te laten krijsen.
 
‘Verfijning is allemaal mooi en prachtig, maar het mag niet ten koste gaan van het gevoel’
 
Maar als we een van deze twee zouden moeten kiezen om er de hele dag naar te moeten luisteren, dan, tja, dan zou het toch de M6 zijn: hij is rauw, hij gromt vanuit z’n buik en laat je ingewanden al trillen als ie nog maar weinig toeren maakt. In beide auto’s word je niet gescheiden van enig motorgeluid. Vanuit onze optiek levert dat de cabrio’s pluspunten op – ze klinken zo veel lekkerder dan hun dichte broers en zussen. Dak naar beneden, maximaal toerental, en je oren zuigen allemaal heerlijke geluiden naar binnen.
 
Maar deze twee auto’s zijn veel meer dan branie en een prachtig geluid. De bouwkwaliteit van beide is ongelooflijk, ze zijn verfijnd, en hun weggedrag is heel indrukwekkend. Beide zijn te gehoorzaam als je ze vergelijkt met Duitse supercars, en dat is waar ze in de problemen komen. Dit is TopGears Speedweek, tenslotte, en we willen van onze helden dat ze ons van oor tot oor laten grijnzen vanwege hun dolle gedrag.
 
Verfijning is allemaal mooi en prachtig, maar het mag niet ten koste gaan van het gevoel. De BMW heeft te veel van het eerste en niet genoeg van het tweede. Het probleem is dat ze inzetten op een ervaring die te beheersen is, en in de pogingen daartoe is veel van de rauwe aantrekkingskracht van de vroegere modellen verloren gegaan. Het is net alsof er een dikke laag bont tussen jou en de auto is geplakt. De M6 doet te hard z’n best om van alles en nog wat te zijn – een GT, een stadsauto, een lekkere b-wegenridder – zonder ons ooit duidelijk te maken wat ie nou het liefst wil zijn.
 
De Boxster is heel duidelijk losgezongen geraakt van z’n voorganger, dus is ie niet meer zo ruig en spannend, hoewel ie nog steeds een prachtig uitgebalanceerde auto is. En hij zou heerlijk moeten zijn om op de openbare weg te rijden, want hij is zo ontzettend goed in heel veel dingen. Maar dit is niet de openbare weg. Dit is Dunsfold, en hier gelden andere regels. Sorry daklozen, we zullen meedogenloos moeten zijn. Door naar de volgenden.

Specificaties
BMW M6 Cabrio
 
Techniek: 4.395 cc V8 twinturbo, zevenbak met dubbele koppeling, achterwielaandrijving
Power: 560 pk @ 6.000 tpm, 680 Nm @ 1.500 tpm
Prestaties: 0-100 km/u in 4,3 sec., top 250 km/u
Gewicht: 2.055 kg
Prijs: € 162.700 (NL) / n.n.b. (BE)
 
 
Porsche Boxster S
 
Techniek: 3.436 cc zescilinder boxer, zevenbak met dubbele koppeling, achterwielaandrijving
Power: 315 pk @ 6.700 tpm, 360 Nm @ 4.500 tpm
Prestaties: 0-100 km/u in 4,8 sec., top 277 km/u
Gewicht: 1.425 kg
Prijs: € 78.000 (NL) / € 64.432 (BE)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken