Ach, Subaru bedoelt het zo goed met de BRZ. Een redelijk kleine, achterwielaangedreven sportauto met niet zó veel vermogen dat elke vangrail zich zorgen moet maken – wie kan daar wat op tegen hebben? Nou...
Niet eerlijk? Niet eerlijk? Bespottelijk is het. En schandalig, ook nog. Het ene megacontainer na het andere cruiseschip ‘stoomt’ onze havens binnen. Op Schiphol blèrt dit jaar meer dan 500.000 keer een vliegtuig het zwerk in of uit. En wie betaalt de milieuschade? Juist: de Subaru BRZ.
Als er toch één merk het volste recht heeft op een Calimero-complex, dan is het Subaru. Het naar verhouding piepkleine merkje wringt zich al jaren in allerlei bochten om allerlei mensen tevreden te stellen. Toegegeven: het zijn onnavolgbare bochten voor wellicht wat eigenaardige mensen. Zo bedient het merk sinds jaar en dag aan de ene kant boswachters (gezien de Forester), en aan de andere kant net zo makkelijk mensen die van wat onooglijke dwergautootjes houden (denk Vivio, MiniJumbo en Justy). Voor ‘s werelds saaiste middenklasser kon je ook bij ze terecht – je hoefde alleen maar om een Impreza te vragen. Tegelijkertijd bouwden ze die ook zomaar om tot een weergaloos rallymonster dat in zijn burgerversie voor een bijzondere soort milieuschade zorgde. Het aantal (vaak jonge, licht-overmoedige) mensen dat zich op enig moment afvroeg waarom ze die boom toch zo hard door de zijruit van hun Subaru WRX op zich af zagen komen, is ontelbaar. Hele bossen kunnen er (niet meer) over meepraten.
Heeft Subaru de verkeerde keuzes gemaakt?
Toch is dat niet eens de oorzaak dat Subaru daar nu een hoge prijs voor betaalt. Dat heeft meer te maken met twee eigenzinnige keuzes die het merk ooit heeft gemaakt en die het zijn gaan typeren. De eerste: vierwielaandrijving. Veruit de meeste Subaru’s hebben het, omdat men heilig gelooft in de veiligheid die het, qua grip, met zich meebrengt. Terecht, maar de onontkoombare bijwerking is een hoger brandstofverbruik. En dat is tegenwoordig, zeker in Nederland, foei-bah. Wat meteen een forse overheidsboete in de vorm van slurptaks oplevert.
De tweede keuze is die voor de boxermotor. Ook gemaakt met de beste intenties, want jij als kenner weet natuurlijk: een boxermotor is lager en platter (vandaar flat six, in het Engels), en kan lager gemonteerd worden. Dat is goed voor het zwaartepunt en dus de wegligging. Maar ook hier geldt weer: boxermotoren hebben meer dorst dan andere types. Foei. Bah. Slurptaks.
Dat alles houdt in dat je nu voor een WRX STI, die zijn leven ooit begon voor de prijs van 55.000 gulden, liefst 85.000 euro moet neerleggen. Het feit dat onze zuidervrienden voor exact dezelfde auto maar 42 mille betalen, spreekt boek-, nee: encyclopediedelen. Het is, zeggen we nog maar eens, niet eerlijk.
Is de Subaru BRZ de redding voor het merk?
Iets dergelijks geldt voor de BRZ, een vreemde eend in de toch al zo eigenaardige Subaru-bijt. Je zou zeggen dat het merk wel een model zou kunnen gebruiken dat wat geld opbracht, maar qua verdienmodel bungelt een ‘kleine tweezits sportcoupé’ ergens onderaan de lijst. De Subaru BRZ zal dan ook meer een idee geweest zijn van Toyota, dat een groot deel van de aandelen van Subaru bezit, bakken met geld heeft en verlegen zat om een imagobouwertje. Toch aardig dat Subaru een tweelingzusje van die GT86 mocht maken.
De keuze voor een Subaru-motor pakt, (puur voor Nederland) toch weer verkeerd uit. Want, daar gaan we weer, de heerlijke 2,0-liter boxermotor kucht er elke kilometer 180 grammetjes CO2 uit, goed voor een knalrood G-label en veel vies-bah-boete. Dus kost een BRZ in België een schappelijke 33.795 euro, en in Nederland… 51.295 euro. Kansloos. We gaan verhuizen. Door de hoge prijs is de Subaru BRZ waarschijnlijk exclusiever dan een Ferrari
Het is vooral zo zonde omdat de BRZ zo’n vermakelijke auto is. Hij is zojuist vernieuwd, dat is ook eigenlijk de reden dat je hem op deze pagina’s tegenkomt. Dat we daar nu pas over beginnen, ligt natuurlijk grotendeels aan het enorme onrecht dat we aan de kaak willen stellen. Maar ook aan het feit dat de facelift niet zo bar veel om het lijf heeft. Zelfs als je er een oude BRZ naast zet (succes daarmee, vind er maar eens een), zal je nauwelijks opvallen dat de voorbumper íets anders oogt. Of dat er nu led’jes in de koplampen zitten. Het opvallendst is de achterspoiler; nu een dunne reep aluminium die los op de kofferbak staat in plaats van erin geïntegreerd te zijn.
En hoe ziet de Subaru BRZ eruit?
Het interieur is ook ongewijzigd, al is het stuur een fractie kleiner geworden (‘meer beleving!’), zit er nu rechts van de grote toerenteller een schermpje voor wat extra informatie en lijkt het multimediasysteem een upgrade te hebben gekregen. Details, details. Waar het bij een auto als de BRZ om gaat, is het rijden, en daar is hoegenaamd niets aan veranderd. En dat is maar goed ook.
De Subaru BRZ een beetje hetzelfde recept als Mazda met de MX-5, dat voorschrijft dat je geen enorme hoeveelheden vermogen nodig hebt om enorme hoeveelheden rijplezier te hebben. En Subaru slaagt daar met bijna evenveel gemak in. De besturing is licht en precies, maar laat je perfect weten wat de voorwielen aan het uitspoken zijn. De motor grossiert met zijn 200 pk niet in vermogen, maar is gretig en reageert altijd ad rem op wat je hem met het gaspedaal laat weten. Hij produceert er een beste bult herrie bij, al kennen we boxermotoren die hun typerende roffel aansprekender laten horen. Dit is op de een of andere manier meer hard dan melodisch.
Wat niet uitmaakt. De Subaru BRZ toont zich in alles, van zitpositie tot stuurgedrag, van onderstelafstemming tot de manier waarop de versnellingsbak of remmen zich laten bedienen, een fervent voorvechter van de stelling dat autorijden niet alleen leuk mag zijn, maar het zelfs moet zijn. Des te jammerder dat dat in het steeds puriteinser wordende Nederland kennelijk niet meer mag. Het is niet eerlijk.
Subaru BRZ
Motor 1.998 cc
viercilinder boxer
200 pk @ 7.000 tpm
205 Nm @ 6.400 tpm
Aandrijving achterwielen
6v handbak
Prestaties 0-100 km/u in 7,6 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld) 7,8 l/100 km
180 g/km CO2 G Label
Afmetingen 4.240 x 1.775 x 1.320 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.216 kg
50 l (benzine)
243 l (bagage)
Prijzen € 51.295 (NL)
€ 33.795 (B)
Vonnis: Niet extreem snel of hardcore, wel een auto die je elke meter laat weten hoe leuk autorijden zou moeten zijn. Door zijn vrij kansloze prijsstelling waarschijnlijk exclusiever dan een Ferrari. Iets wat eeuwig zonde is natuurlijk
Reacties