Laten we beginnen met het slechte nieuws. De nieuwe Subaru BRZ komt helaas niet naar Nederland. En dat is jammer, want de oude was een geweldig apparaat. En kijk eens naar de nieuwe BRZ hierboven. Ziet er goed uit, toch? Hij is ongeveer even groot als zijn voorganger, maar heeft een krachtiger motor, een steviger onderstel en een beter interieur.

Die motor die we noemden is een 2,4-liter atmosferische viercilinder boxer met 231 pk en 250 Nm. Daarmee heeft hij 31 pk en 38 Nm meer dan de 2-liter die hij vervangt. Hij stopt pas met toeren maken als de meter 7.500 aangeeft. Alleen de achterwielen worden aangedreven en dat wordt gedaan via een zestraps handbak en een LSD. Je kunt ook een automaat met flippers bestellen. De nieuwe stability control schijnt vijf standen te hebben. Zolang een daarvan ‘helemaal uit’ is, zijn wij tevreden.

De BRZ rust op een op maat gemaakt onderstel dat een vrijwel perfecte gewichtsverdeling zou moeten hebben en een stuk steviger is dan dat van de vorige BRZ. Niet geheel verrassend zal dit onderstel gedeeld worden met de lang verwachte vervanger van de Toyota GT86. Ook binnenin heeft de BRZ een upgrade gekregen. Je staart nu naar een zeven-inch scherm waar je meters eerst zaten, en in het midden van het dashboard zit een acht-inch touchscreen scherm met CarPlay.

Voor Amerikanen is de nieuwe BRZ volgende herfst te koop voor een prijs waar wij waarschijnlijk alleen maar van kunnen dromen. Nu maar hopen dat we wel worden gezegend met de nieuwe GT86.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear