Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX

Hebben de hedendaagse Ignis en de SC100 uit de jaren tachtig meer gemeen dan alleen hun vreemde c-stijlen?

Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX
Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX
Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX
Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX
Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX
Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX
Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX
Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX
Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX
Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX
Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX
Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX
Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX
Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX

Als je in de jaren tachtig iets sportiefs wilde dat in het oog sprong en de motor achterin had, dan was er eigenlijk maar één keuze mogelijk. Nee, niet de Porsche 911, saaimans. Het was iets Japans met wellicht de beste naam van alle auto’s ooit. Maak kennis met de Suzuki Cervo, ofwel de SC100 GX Coupé, ofwel de Whizzkid, zoals ze ‘m in het Verenigd Koninkrijk noemden (en zoals hij eigenlijk overal had moeten heten).

Ehm, de SC100 GX Coupé?

In Japan werd ie gelanceerd in 1977 met een 539 cc kleine, amper 30 pk leverende driecilinder tweetaktmotor, zodat ie voldeed aan de kei-car-regels. Bij ons arriveerde de SC100 in 1979 met een machtige 970 cc viercilinder met zo’n 50 pk. Ogenblikkelijk waren er liefhebbers en zelfs fans. In Nederland verkocht de firma Nimag 3.290 exemplaren van de SC100 in de drie jaar dat ie leverbaar was, en in Engeland werden er 4.693 van verkocht. Doordat de carrosserie sneller bruin en rot werd dan een bananenschil, zijn er hooguit nog een handvol overgebleven.

Het eerste wat je aan ‘m ziet, is dat ie klein is. Als in: heel klein. Als in: het gemiddelde pak cornflakes is groter. Met een lengte van 3.190 millimeter en een breedte van 1.395 millimeter is ie maar iets langer en aanzienlijk smaller dan een Smart ForTwo – maar die heeft slechts twee zitplaatsen, de Whizzkid heeft er vier. Nou ja, vier: om achterin te passen, moet je wel piepklein zijn. Het is wellicht verstandiger om de achterruit open te klappen en de achterbank te gebruiken als aanvulling op de bagageruimte die hij, à la 911, voorin biedt.

Als je je toch aan z’n achterkant bevindt, bekijk dan meteen even de motor, die boven de achteras hangt (Suzuki moest ballast toevoegen in de voorbumper om de zwaardere 970 cc motor tegenwicht te bieden – dat is geen punt als je hele auto maar 648 kilo weegt), en bestudeer zeker ook de drie ribbels in de dikke c-stijl – drie lijnen die na-echoën in z’n moderne incarnatie, de Ignis.

Hoe rijdt de oude Whizkid?

Als je ‘m rijdt, geeft ie je het geweldige en zeldzame gevoel dat je leeft; al lijken bepaalde sensaties je eigenlijk de hele tijd te willen wijzen op het feit dat je zo meteen dodelijk zult verongelukken. We doelen op zaken als het stuur, dat vreemd genoeg onder een hoek naar links staat (terwijl de pedalen juist helemaal rechts zitten), en dat zelfs als je het een kwartslag draait nog niet reageert. Of dat overweldigende gevoel van kwetsbaarheid – een Fiat 500 ziet er in de achteruitkijkspiegel uit als een monstertruck.

De Whizzkid is niet echt snel, zoals z’n officiële tijd van 0 naar 100 km/u bewijst – 16,5 seconden – maar dat vergeet je onmiddellijk doordat je kont een paar millimeter boven het asfalt lijkt te hangen en je gezicht zich een paar millimeter van de voorruit bevindt. Hij voelt snel aan.

Nee, wacht even: hij voelt happig aan, moedig, klaar voor een spurt en met de motor die achter je rug raspt, vergeet je al snel z’n leeftijd en zeldzaamheid en hou je ‘m constant op z’n maximale 7.000 tpm. Je smijt ‘m bochten in alsof ie gisteren uit de fabriek is gekomen. Hij is net een iets te energiek, rondrennend kind. Op een zeker moment slaken we een hoorbaar gilletje. Vreemd.

Maar het vreemdst van alles is nog wel dat die drie ribbeltjes achterop niet cynisch bedoeld blijken. Het DNA van de Whizzkid zit ook in de Ignis. Ja, de nieuweling heeft bredere wielbogen en meer deuren, denkt dat ie een pseudo-SUV is en de motor mag dan voorin liggen, maar de Ignis is verwekt vanuit hetzelfde rabiate enthousiasme als z’n verre voorganger, een enthousiasme dat alleen de kleinste Japanse auto’s in hun genen hebben zitten. Je rijdt altijd met je rechtervoet op de vloer, je wringt de motor helemaal uit – dat is hoe zo’n auto moet worden behandeld. Suzuki wist en weet hoe dat werkt – als geen ander.

Specificaties

Suzuki SC100 GX Coupé ‘Whizzkid’ (1982)

Motor
970 cc
viercilinder
49 pk @ 5.000 tpm
83 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
4v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 21,0 s
top 132 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,3 l/100 km
CO2-uitstoot n.b. (geen label)
Afmetingen
3.200 x 1.395 x 1.210 mm (l x b x h)
2.030 mm (wielbasis)
648 kg
26 l (benzine)
bagageruimte n.b.
Prijzen
€ 5.352 (NL)
n.b. (B)

Suzuki Ignis 1.2 Select (2017)

Motor                             
1.242 cc
viercilinder
90 pk @ 6.000 tpm
120 Nm @ 4.400 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 12,2 s
top 170 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,6 l/100 km
104 g/km CO2 (C-label)
Afmetingen
3.700 x 1.690 x 1.595 mm (l x b x h)
2.435 mm (wielbasis)
785 kg
32 l (benzine)
260 / 1.100 l (bagage)
Prijzen
€ 15.999 (NL)
€ 15.199 (B) – Grand Luxe

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken