De vorige Aygo was een slim autootje en je kon er best goed mee voetballen, maar om nou te zeggen dat ie ons het hoofd op hol bracht: nee. Nu is de volgende generatie hier om een nieuwe poging te doen.
Wie heeft de toekomst? Jongeren. En wie kopen er op dit moment geen auto’s? Juist: jongeren. Men schijnt te denken dat dat komt doordat ze auto’s niet langer interessant vinden, maar de werkelijkheid is natuurlijk dat ze er gewoon geen geld voor hebben – of het liever aan andere dingen besteden dan aan dezelfde rollende steunzool waar hun oma in rijdt. Ha, zei het altijd meedenkende Toyota, dan zorgen we gewoon dat we iets betaalbaars maken dat er uitziet als een uit de kluiten gewassen smartphone-hoesje. Dat is helemaal geen gek idee.
Zo werd de nieuwe Aygo in één klap gepromoveerd van suffig theemutsje naar het leukst uitziende autootje van het a-segment. Hij oogt dik, hij kijkt boos en er zijn oorlogskleuren op z’n smoeltje geschminkt in de vorm van een grote ‘X’. Je kunt ‘m in hoge mate aan je eigen smaak aanpassen en als je smaak is veranderd, rij je gewoon even langs de dealer, bestelt wat nieuwe opklik-onderdelen en geeft je Aygo letterlijk een nieuw gezicht. Toyota spreekt erover alsof het iets revolutionairs betreft, waarbij ze voor het gemak even vergeten dat dit bij Smart vijftien jaar geleden al kon. Ach, beter goed gejat dan slecht verzonnen.
We rijden de Aygo in de topuitvoering, X-Wave geheten, wat betekent dat je zo’n beetje alle hippe opties hebt, inclusief een elektrisch, stoffen schuifdak. Hij wordt er een beetje duur van – je hebt bijvoorbeeld ook een Renault Clio voor dit geld – maar van zo’n dak geniet je iedere dag weer. Het interieur is knus, al past in de achterbak nu gemakkelijk een kratje bier naast je boodschappentas; ook belangrijk.
De Aygo stuurt licht en wiebelt behoorlijk op z’n bandjes heen en weer. Dat past bij z’n kleine-autootjeskarakter. In tegenstelling tot Peugeot en Citroën met de 108 en C1 biedt Toyota geen sterkere motor aan; je zult het met de 1.0 met 69 pk moeten doen. Dat is niet erg, want het mag van de Aygo dan geen snelheidsmonster maken, het motortje is kwiek, enthousiast en reageert vlot op je rechtervoet zonder kleverig of kortademig aan te voelen. Maak je wat toeren dan trakteert ie je op een aanstekelijk driecilinder-roffeltje.
Naast z’n uiterlijk heeft de Aygo nog iets unieks ten opzichte van z’n Franse broertjes: hij is als enige met ingebouwde navigatie leverbaar. Het op zich aardig werkende MirrorLink-systeem vertrouwt bij de C1 en 108 op je telefoon om de weg te wijzen. Toyota heeft begrepen dat dat helemaal niet handig is en biedt een navigatie-module als losse optie aan. Waarvoor hulde.
De Nederlandse instapprijs voor de Aygo is 9.695 euro (10.800 euro in België), maar reken in ieder geval op een extra duizendje of twee om hem leuk aan te kleden. Dat is niet veel geld voor een auto, maar wel voor een smartphone-hoesje, dus de tijd zal leren of de Aygo de autoverkoop onder generatie Y kan stimuleren. Een ding is zeker: hij verdient het.
Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-Wave 5-deurs
14/20
Motor
998 cc
driecilinder
69 pk / 95 Nm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 14,3 s
top 160 km/u
Verbruik (gemiddeld)
3,8 l/100 km
88 g/km CO2
A-label
Afmetingen
3.455 x 1.615 x 1.460 mm (l x b x h)
2.340 mm (wielbasis)
830 kg
35 l (benzine)
184 l (bagage)
Prijzen
NL € 14.195 (14%)
BE € 14.840
Het vonnis
Een Up of i10 is volwassener, maar wie wil er nou volwassen zijn? De Aygo zal vele harten veroveren met z’n cartooneske voorkomen, brutale snoet en betaalbare guitigheid. Bestel ‘m in exact deze kleurstelling
Reacties