Toyota Land Cruiser

Al 65 jaar rijdt, klimt, waadt, kruipt en springt de Toyota Land Cruiser rondt met hetzelfde ladderchassis. En de stokoude techniek mag nog niet met pensioen

toyota land cruiser 2018
toyota land cruiser 2018
Toyota-Land-cruiser-2018
Toyota-Land-cruiser-2018
Toyota-Land-cruiser-2018
Toyota-Land-cruiser-2018
toyota land cruiser 2018
toyota land cruiser 2018
Toyota-Land-cruiser-2018
Toyota-Land-cruiser-2018
Toyota-Land-cruiser-2018
Toyota-Land-cruiser-2018

Pas blikten we terug op een minder gelukkig moment uit de TopGear-geschiedenis: Die keer dat we een Ford F-150 Raptor verdronken. Bij de Toyota Land Cruiser lukt dat niet. Hoe hard we ook proberen

Als je iets maar lang genoeg volhoudt, wordt het vanzelf een selling point. De beugelflessen van Grolsch zijn een mooi voorbeeld. Of de plaatsing van de motor bij Porsche. En zo’n beetje alles in de kleding en mode.

Wat is het selling point van de Toyota Land Cruiser?

Toyota houdt al 65 jaar vast aan het ladderchassis. Zijn soortgenoten evolueerden naar het lichtere zelfdragende chassis of stierven uit, zoals de Land Rover Defender. Toyota noemt de oude techniek onverwoestbaar. En dat klopt wel: je ziet ze overal ter wereld, werkend en wel. Van het merk dat de Hilux maakt, had niemand iets anders verwacht.

Toyota-Land-cruiser-2018

De nieuwe Toyota Land Cruiser is weer een stapje verder in de 65-jarige evolutie. Elke generatie voert Toyota een stel wijzigingen door. Dit keer is het bijvoorbeeld de deuk in het midden van de motorkap. Hij is dieper geworden, zodat je bij het oprijden van een helling niet tegen de bolle motorkap aan tuurt. Een spiekgaatje dus.

Are you spieking to me?

En niet alleen kijk je door de motorkap heen, je kunt in de Toyota Land Cruiser zelfs door de voorwielen heen kijken. De slimmeriken bij Toyota monteerde een cameraatje bij de voorwielen (bij offroad-pakket van 2.190 euro). Het beeld zie je met enige vertraging op je scherm terug. Zo zie je dus waar je nu met je voorwielen tegenaan staat te beuken. Lijntjes geven de breedte en de stand van je wielen aan. Handig als je over twee boomstammen de rivier moet oversteken. De graphics op het 8-inch touchscreen lijken overigens ook uit 1965 te komen. En nee, dat wordt niet weer cool als je het maar lang genoeg hetzelfde houdt.

toyota land cruiser 2018

Uniek is het crawl control. Een soort cruisecontrol voor offroad-rijden. Je stelt een tempo in en de enorme Toyota baant zich een weg door lastig terrein. Dit werd verbazingwekkend goed. Op een gegeven moment zou je zweren dat je vaststaat, en al is het maar met 1 km/u, de Land Cruiser beweegt voort. Dat doet hij door elk wiel individueel aan te sturen. Iets wat jij met alleen een gaspedaal dus niet kunt. Toyota liet zich inspireren door een baby-schildpad die vanuit zijn ei door het rulle zand naar de zee moet kruipen (crawlen, snap je?). En net als die schildpad kan een Land Cruiser niet zelfstandig op zijn pootjes terugkomen als je hem op z’n dak rolt. De naam Water Cruiser zou ‘m ook prima staan met een doorwaaddiepte van 700 millimeter. Of Alles Cruiser.

De prijs van de Toyota Land Cruiser

En dan de beste verbetering van de Land Cruiser. De 2,8-liter dieselmotor werd een stuk zuiniger waardoor de overheid minder hard met de bpm-moker zwaait. Als particulier rij je al een Land Cruiser voor 69.575 euro. Voorheen was dit 695.750 euro, ongeveer. Een andere onrendabele dinosauriër, de Mitsubishi Pajero, kost je minimaal 119.625 euro. En met die prijs wilt Toyota ‘m ook graag aan particulieren slijten. Uitstekend dagelijks vervoer, zo’n Land Cruiser, maar bedenk je dat je voor hetzelfde geld ook een Lexus LS hebt. Interessant als je toch nooit gaat baggeren. Op grijs kenteken betaal je voor de Land Cruiser trouwens 31.895 euro. Even naar de KVK?

Video: Toyota Land Cruiser door het water

13
20
Specificaties

Specificaties Toyota Land Cruiser

Motor
2.755 cc
viercilinder turbo
177 pk @ 3.400 tpm
450 Nm @ 1.600 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u n.n.b.
top 175 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,4 l/100 km
194 g/km CO2 (G-label)

Afmetingen
4.840 x 1.885 x 1.845 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
2.215 kg
87 l (diesel)
621 l (bagage)

Prijzen
€ 96.865 (NL)
€ 63.860 (B) – [Lounge]

Vonnis
De Toyota Land Cruiser is een uitstekend werkpaard. Mocht je hem daarnaast als daily driver willen inzetten, krijg je daar geen spijt van. Maar ga je nooit offroad, dan kun je veel verfijndere alternatieven vinden voor hetzelfde geld

Reacties
  1. Gerard Smak zegt op 25 december 2018 om 18:00:

    Zoek de typefouten in uw artikel., gevonden op uw website.

    DE PRIJS VAN DE TOYOTA LAND CRUISER
    En dan de beste verbetering van de Land Cruiser. De 2,8-liter dieselmotor werd een stuk zuiniger waardoor de overheid minder hard met de bpm-moker zwaait. Als particulier rij je al een Land Cruiser voor 69.575 euro. Voorheen was dit 695.750 euro, ongeveer. 8

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws