Vergeten concept: Porsche Tapiro

Als je denkt aan auto’s die naar dieren zijn genoemd, denk je waarschijnlijk aan Jaguars, Mustangs, Vipers en misschien ook Panda’s. De nederige tapir staat allicht wat lager in de pikorde van het dierenrijk.

Maar we hebben het over naamgeving anno 1970, toen het gebruik van drugs zo normaal was als nu het drinken van een kop koffie. Dus vergeven we Porsche dat het een conceptcar noemde naar het neuzige zoogdier. De auto had tenslotte ook een puntige neus. En een lange romp. Beide zaken waren het werk van Giorgetto Giugiaro, die net daarvoor Italdesign had opgericht. Twee jaar lang werd de auto op shows neergezet, maar hij haalde nooit het productiestadium. Jammer, al was het maar omdat er daarna nooit meer een auto naar een tapir vernoemd werd.

1
Gebaseerd op de Porsche 914/6, had de Tapiro dezelfde luchtgekoelde zescilinder boxermotor, al was die wel gegroeid van 1.990 cc naar 2.400 cc, en op die manier goed voor iets meer dan 220 pk. Zoals ook in de 914 bevond de motor zich in het midden van de auto, maar in tegenstelling tot de 914 kwam de lucht naar de motor door middel van een opening midden op het dak.

2
Voor degenen die onbekend zijn met Giugiaro’s latere werk, is de Tapiro een fijne beginnerscursus. De richels boven de achterlichten zijn eender aan die van de DeLorean, en de wigvorm heeft veel weg van de latere Lotus Esprit.

3
Twee setjes vleugeldeuren: een voor de passagierscabine en een voor de bagageruimte boven de achterwielen – iets wat Giugiaro ook gebruikte voor de motorkleppen van de De Tomaso Mangusta. Die auto was op zijn beurt genoemd naar een stokstaartje. Vraag ons niet waarom.

4
De Tapiro werd uiteindelijk verkocht aan een rijke Spaanse industrieel, maar er bestaat enige onduidelijkheid over wat er later met ‘m gebeurde. Er wordt beweerd dat ie spontaan in brand is gevlogen, maar er doen ook verhalen de ronde dat de eigenaar ruzie kreeg met zijn werknemers, die de auto vervolgens tijdens een staking door middel van een bom lieten ontploffen. Het verkoolde chassis werd later teruggekocht door Italdesign en in een museum gezet.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken