Het is de maand van de waarheid voor de Formule 1. Voor het eerst dit seizoen rijden de teams drie weekenden achter elkaar. De eerste race van de ‘triple header‘ is in Spanje waarna het circuit verhuist naar Oostenrijk en een week later naar Silverstone. Maar de drie races zijn niet de enige reden voor de maak-het-of-kraak-het maand.

Red Bull lijkt de grip op het kampioenschap wat los te laten. Norris won al in Miami, was er in Imola dichtbij, Leclerc won in Monaco en in Canada moest Verstappen hard werken voor de overwinning. De voorsprong lijkt verdwenen, of ligt het aan de circuits? Red Bull zegt moeite te hebben met hobbels en kerbstones. Het biljartlaken in Barcelona zou de RB20 wel moeten liggen. Loopt Verstappen weer ver uit net als vorig jaar, dan is er werk aan de winkel voor de concurrentie. Zitten Ferrari, McLaren en/of Mercedes dichtbij Verstappen, dan moet Red Bull aan de bak.

We beginnen het GP-weekend in Spanje zoals altijd met de 1e vrije training. Bij Haas moet Nico Hülkenberg plaatsmaken voor degene die naar alle verwachtingen op zijn stoeltje komt zitten in 2025, Oliver Bearman. Daarnaast nemen de Racing Bulls een bijna compleet nieuwe auto mee naar Barcelona en Max Verstappen laat een nieuwe verbrandingsmotor, turbo, uitlaat en hybride systemen monteren.

Verstappen blij met de auto, Leclerc niet

De nieuwe auto van de Racing Bulls brengt nog niet waar het team op gehoopt heeft. Op het lange rechte stuk bij start-finish klikt Ricciardo de DRS op. Het gedeelte dat omhoog klapt flappert op en naar. Dat kan niet de bedoeling zijn. Ferrari heeft ook een probleem, maar dan met de motor. Sainz meldt het probleem, komt binnen en ziet hoe de monteurs een groot gedeelte van de training aan de SF-24 werken.

Sainz’ teamgenoot kan wel rijden, maar is niet tevreden. ‘De auto rijdt verschrikkelijk nu’, zegt Leclerc. Hoe anders is het gevoel in de auto bij Verstappen. De laatste tijd vlogen de scheldwoorden in het rond tijdens de trainingen, maar nu is de regerend wereldkampioen tevreden. Oké, er is onderstuur hier en de voorkant mag daar wat scherper, maar dat is klein bier. ‘De auto is over het algemeen niet slecht’, meldt Verstappen.

De 1e vrije training in Spanje wordt kort onderbroken door een rode vlag. Fernando Alonso is wat te wijd uit een bocht gekomen en komt daarbij op een hogere kerb. Door de verhoging schiet een stuk bodywork van de auto en belandt op de baan. Het onderdeeltje moet verwijderd worden door een marshall en dus wordt kort de rode vlag gezwaaid.

Het enige probleempje van Verstappen bij deze training

Na de onderbreking blijft het gevoel in de auto goed voor Max Verstappen. Het enige euvel is de koppeling die wat zeurderig doet. Vooralsnog ziet het er dus goed uit voor de Nederlandse coureur. Hij doet geen poging om een snelle rondetijd neer te zetten op de zachte band, maar eindigt alsnog op P2 op 0,024 seconden achterstand op Norris.

Uitslag van de 1e vrije training voor de GP van Spanje 2024

  1. Norris
  2. Verstappen
  3. Sainz
  4. Russell
  5. Pérez
  6. Piastri
  7. Hamilton
  8. Ocon
  9. Alonso
  10. Albon
  11. Leclerc
  12. Bottas
  13. Gasly
  14. Stroll
  15. Ricciardo
  16. Zhou
  17. Magnussen
  18. Sargeant
  19. Bearman
  20. Tsunoda

Hoe laat begint F1 in Spanje?

Vrijdag 21 juni
2e vrije training: 17:00 uur – 18:00 uur

Zaterdag 22 juni
3e vrije training: 12:30 uur – 13:30 uur
Kwalificatie: 16:00 uur – 17:00 uur

Zondag 23 juni
Race: 15:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)