Formule 1 en CO2-uitstoot: de twee zijn onlosmakelijk verbonden. Fans van de sport zeggen dat de motoren hypermodern zijn en daarom weinig uitstoten, anderen beweren dat het transport van de Formule 1 te veel vraagt van de wereld. Wij kijken graag op zondag naar de races, maar beseffen dat de tegenstanders van F1 ook zeker een goed punt hebben. Daarom stelden we onszelf de vraag: hoeveel reiskilometers (en dus CO2-uitstoot) kan de sport besparen door de kalender anders in te delen en een ideale F1-vliegroute toe te passen?
Vooropgesteld een aantal disclaimers: we weten natuurlijk dat je rekening moet houden met het klimaat van het land waar je racet. Zo kun je door de hitte bijvoorbeeld moeilijk in de zomer een GP organiseren in het Midden-Oosten. Daarnaast vliegen de teams niet altijd. Als de afstanden te rijden zijn, gebruiken ze vrachtwagens voor het transport. Tot slot kunnen ze nieuwe onderdelen los met het vliegtuig laten komen en kunnen ze zelf ook terugvliegen naar de fabriek. Dat rekenen we voor nu even niet door. In beide gevallen (de echte kalender en die van ons) gebruiken we voor onze berekening de vliegkilometers van race naar race, met ter illustratie de bijbehorende CO2-uitstoot voor één persoon.
Uitstoot van het vliegtuig
De CO2-uitstoot per kilometer van een vliegtuig hangt onder andere af van hoe ver het vliegen is. Bij kortere vluchten wordt er per kilometer gemiddeld meer uitgestoten, omdat vliegtuigen die op grote hoogte vliegen minder brandstof verbruiken. En op een korte vlucht zit je natuurlijk nooit erg lang erg hoog.
Volgens verschillende bronnen stoot een personenvliegtuig op een vlucht van 700 kilometer tussen de 250 en 270 gram CO2 per persoon per kilometer uit, terwijl een vlucht langer dan 2.500 kilometer ruim onder de 200 gram per persoon per kilometer uitkomt. Omdat de afstanden van de vluchten in de F1 nogal uiteenlopen, gaan we er voor deze niet-wetenschappelijke lossepolsberekening tussenin zitten: 220 gram CO2 per kilometer per persoon.
Is de ideale F1-vliegroute ruim de helft korter?
Voor onze vergelijking kijken we eerst naar de huidige kalender en de afstand van racelocatie tot racelocatie. In de nieuwe kalender voor het F1-seizoen van 2023 legt het hele circus ongeveer 138.586 kilometer af. Dat komt neer op 30.488,92 kilo CO2 voor één persoon. Na wat husselen met de locaties om de ideale F1-vliegroute te creëren, komen wij uit op 66.306 kilometer vliegen. De uitstoot in ons rekenvoorbeeld zou dan krimpen naar 14.587,32 kilo CO2. Zelfs als je een hogere uitstoot van 270 gram hanteert (want gemiddeld kortere vluchten), kom je nog altijd uit op 17.902,62 kilo CO2. De huidige vliegroute stoot dus ongeveer twee keer zoveel uit als de ideale route. Om je er een beeld bij te geven: een Nederlands huishouden stoot in een jaar gemiddeld 19.000 kilo CO2 uit.
Nogmaals: dit is allemaal nogal arbitrair en tot stand gekomen tijdens ons ochtendoverleg met wat sterke koffie en een hoop gekrabbel op servetjes. In de huidige planning van de races stak de F1 aanzienlijk meer werk, durven we wel te stellen. Toch laat het wel zien dat er hier en daar nog wat te winnen moet zijn als het gaat om het terugdringen van de voetafdruk van de F1 in zijn geheel. Zo’n volksverhuizing van Las Vegas naar Abu Dhabi van 13.000 kilometer, of van Qatar naar Austin van ongeveer net zo lang, da’s gewoon niet heel handig.
Hieronder vind je ons schema met de ideale F1-vliegroute. Omdat het merendeel van de teams om en nabij Londen gevestigd is, begint daar onze reis.
Ideale F1-vliegroute
Locatie | Afstand in km |
Brazilië, Autódromo José Carlos Pace | 9.371 |
Mexico, Autódromo Hermanos Rodríguez | 7.239 |
Verenigde Staten, Circuit of the Americas | 1.212 |
Verenigde Staten, Las Vegas Street Circuit | 1.754 |
Canada, Circuit Gilles Villeneuve | 3.602 |
Verenigde Staten, Miami International Autodrome | 2.255 |
Engeland, Silverstone Circuit | 7.046 |
Nederland, Circuit Zandvoort | 377 |
België, Circuit de Spa-Francorchamps | 236 |
Spanje, Circuit de Barcelona-Catalunya | 1.027 |
Monaco, Circuit de Monaco | 486 |
Emilia-Romagna, Autodromo Enzo e Dino Ferrari (Imola) | 354 |
Italië, Autodromo Nazionale Monza | 190 |
Oostenrijk, Red Bull Ring | 510 |
Hongarije, Hungaroring | 341 |
Azerbeidzjan, Baku City Circuit | 2.560 |
Bahrein, Bahrain International Circuit | 1.587 |
Qatar, Losail International Circuit | 101 |
Abu Dhabi, Yas Marina Circuit | 345 |
Saoedi-Arabië, Jeddah Corniche Circuit | 1.537 |
Australië, Albert Park Street Circuit | 12.803 |
Singapore, Marina Bay Street Circuit | 6.057 |
China, Shanghai International Circuit | 3.808 |
Japan, Circuit Suzuka | 1.478 |
TOTAAL | 66.306 |
Reg heeft op 22 september 2022 geschreven:
Bij de koffie? Bij het bier denk ik. Omdat er in de planning ook een zomerpause zit waarbij iedereen teruggaat naar base, is het veel handiger om de route als een 8 te creeren en dus twee lussen te maken. Vanuit UK dus eerst een paar in Europa, dan wat verder weg, weer een paar in Europa en dan de pause. Erna weer wat starten met twee in Europa en dan de plas over. En de laatste wedstrijden dan weer in Europa.
Niet dat het dan interessant wordt want niemand zit te wachten op 6 wedstrijden achterelkaar in de Amerikas.