
Max Verstappen is geen fan van de vorige Aston Martin Vantage. Niet omdat hij de pre-facelift grille eruit vindt zien als een meerval, maar omdat hij de F1-safetycar wat te traag vond. Hij vergeleek de Vantage met een schildpad en zag liever Mercedes-AMG GT Black Series voor zijn neus. Overigens zal Pérez het daar niet helemaal mee eens zijn. Goed nieuws voor de regerend wereldkampioen dus dat de vernieuwde safetycar van Aston Martin wat meer vermogen krijgt.
Volgens Aston Martin had de nieuwe Vantage geen upgrade aan de motor, koeling of remmen nodig om te transformeren tot een F1-safetycar, want de 4,0-liter V8-motor is 155 pk en 115 Nm sterker dan het vorige model. Daarmee produceert de achtcilinder in totaal 665 pk en 800 Nm. Al is hij nog wel een tandje slapper dan de safetycar van Mercedes die 730 pk aan vermogen heeft. De Vantage gaat in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 325 km/u.
De transformatie naar F1-safetycar
Om voor Verstappen te blijven, krijgt de straat-Vantage een gigantische achtervleugel en flinke een splitter onder de neus. Daarnaast zou de vloer opnieuw zijn vormgegeven en is er en aerodynamischere lichtbalk op het dak. Komen deze upgrades (minus de lampen bovenop de Aston Martin) ook op nog een Vantage F1 Edition? De tijd zal het leren.
Vanbinnen zijn er ook wat aanpassingen, zoals nieuwe stoelen en een op maat gemaakte middenconsole met extra knopjes voor de bediening van de lichtbalk. Ook zijn er twee extra schermen voor de bijrijder waar de inzittenden kunnen zien wat de rondetijden zijn, welke coureur zich waar op het circuit bevindt en het beeld van de achteruitkijkcamera.
Safetycar-coureur Bernd Mayländer heeft al wat kilometers gemaakt met de nieuwe Vantage en noemt de auto ‘een plezier om in te rijden’. ‘Mijn eerste indrukken zijn positief doordat ik meteen de verbetering in gevoel en, natuurlijk, vermogen kon voelen’, voegt hij nog toe. Dit weekend maakt de nieuwe safetycar zijn debuut bij de GP van Saoedi-Arabië. Alhoewel, als alle auto’s net zo betrouwbaar zijn als afgelopen weekend, dan krijgt de Aston weinig schermtijd. Ook dit seizoen wisselt de Vantage zijn plek als safetycar af met de GT Black Series.
Meer van TopGear


Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Deze Aston Martin is de enige straatlegale Vantage AMR Pro en hij is te koop

De nieuwe Aston Martin Vantage is krachtiger dan de 911 Turbo S

Aston Martin verdient leuk aan de F1, maar niet per se aan het raceteam

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Aston Martin verdient leuk aan de F1, maar niet per se aan het raceteam

Pérez geeft toe dat de safetycar te snel reed voor hem tijdens de GP van Singapore

Sergio Pérez is niet ontslagen, maar zelf opgestapt (en waarom Lawson de verkeerde keuze is)

Pijnlijk: Helmut Marko deelt nog even flinke sneer uit aan Sergio Pérez

Hoe laat begint de Formule 1 in Mexico? En McLaren klaagt over vorige week

Waarom Pérez ineens sneller is dan Verstappen (en waarom dat goed nieuws is)

Alles wat je moet weten om mee te kunnen praten over F1 op Zandvoort komend weekend

Hoe laat begint F1 op Spa? En alles over de GP van België 2024

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Kan de ‘benzine van de toekomst’ ervoor zorgen dat de V8 of V10 terugkomt in de F1?

Dit is de auto van de zaak van Max Verstappen, de nieuwe Red Bull RB21

Formule 1 kijken kost je 17 euro per maand en dan krijg je nog reclame ook

Robert Doornbos denkt dat dit team het kampioenschap gaat winnen in 2025 (en het is niet Red Bull)

Schelden is nu verboden in de Formule 1, drie keer raden wie nu de F1 catering gaat doen (en nee geen grap)
