Mercedes-AMG GT Black Series grijpt Ringrecord

Sneller dan welke andere productieauto dan ook

Foto('s): MercedesMercedes-AMG GT Black Series grijpt Nürburgringrecord
Foto('s): MercedesMercedes-AMG GT Black Series grijpt Nürburgringrecord
Foto('s): MercedesMercedes-AMG GT Black Series grijpt Nürburgringrecord
Foto('s): MercedesMercedes-AMG GT Black Series grijpt Nürburgringrecord
Foto('s): MercedesMercedes-AMG GT Black Series grijpt Nürburgringrecord
Foto('s): MercedesMercedes-AMG GT Black Series grijpt Nürburgringrecord
Mercedes-AMG GT Black Series grijpt Nürburgringrecord
Mercedes-AMG GT Black Series grijpt Nürburgringrecord
Mercedes-AMG GT Black Series grijpt Nürburgringrecord
Mercedes-AMG GT Black Series grijpt Nürburgringrecord
Mercedes-AMG GT Black Series grijpt Nürburgringrecord
Mercedes-AMG GT Black Series grijpt Nürburgringrecord

Mercedes kan trots op zichzelf zijn. Nadat ze eerder deze maand met de AMG GT 4-Door al het Ringrecord voor snelste vierdeurs in handen kregen, kondigen ze vandaag aan dat ze diezelfde dag ook hét record wisten te pakken. De Mercedes-AMG GT Black Series is officieel de snelste onaangepaste productieauto die ooit over de Nordschleife joeg.

In de handen van GT3-snelheidsspecialist Maro Engel wist de nieuwe AMG GT Black het monstercircuit te ronden in 6 minuten en 43,616 seconden. Dit is ruim een seconde sneller dan de vorige recordhouder, de Lamborghini Aventador SVJ. Het gaat dan om de veelgebruikte korte versie van 20,6 kilometer, zonder het stuk bij T13 (meer uitleg hier). Wanneer je dat meerekent en het dus gaat om de volledige 20,832 kilometer van de Nordschleife, was de tijd 6 minuten en 48,047 seconden.

De Mercedes-AMG GT Black Series is het non plus ultra van AMG’s sportiefste model. Met een speciaal aangepaste V8 met vlakke krukas heeft hij 730 pk en 800 Nm, goed voor een 0-100-tijd van 3,2 seconden en een top van 325 km/u. Bovendien heeft hij meer spoilers dan een The Walking Dead-forum.

Mercedes is niet te beroerd om te vertellen welke instellingen ze voor de recordpoging hanteerden. ‘De koolstofvezel splitter was ingesteld op de Race-stand. De bovenste en onderste delen van de achterspoiler stonden beide in de middelste positie. De instelbare ophanging werd vóór met 5 en achter met 3 millimeter verlaagd. De wielvlucht stond op de maximale stand van -3,8 graden vóór en -3,0 graden achter. De instelbare stabilisatorstangen stonden op de hardste van de drie instellingen.’ Verder gebruikte Engel stand 6 en 7 van de negenvoudig instelbare tractiecontrole, afhankelijk van waar hij zich op de baan bevond. De banden waarop werd gereden, waren de standaard Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO’s.

‘Dit was een indrukwekkende rit’, aldus Engel. ‘Met snelheden van bijna 270 km/u bij Kesselchen en meer dan 300 km/u op het lange rechte stuk van Döttinger Höhe is de Mercedes-AMG GT Black Series veel sneller dan mijn GT3-auto.’ Hoe dat eruitziet, zie je hieronder.

Mercedes-AMG GT Black Series rijdt Ringrecord

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws