
Mercedes kan trots op zichzelf zijn. Nadat ze eerder deze maand met de AMG GT 4-Door al het Ringrecord voor snelste vierdeurs in handen kregen, kondigen ze vandaag aan dat ze diezelfde dag ook hét record wisten te pakken. De Mercedes-AMG GT Black Series is officieel de snelste onaangepaste productieauto die ooit over de Nordschleife joeg.
In de handen van GT3-snelheidsspecialist Maro Engel wist de nieuwe AMG GT Black het monstercircuit te ronden in 6 minuten en 43,616 seconden. Dit is ruim een seconde sneller dan de vorige recordhouder, de Lamborghini Aventador SVJ. Het gaat dan om de veelgebruikte korte versie van 20,6 kilometer, zonder het stuk bij T13 (meer uitleg hier). Wanneer je dat meerekent en het dus gaat om de volledige 20,832 kilometer van de Nordschleife, was de tijd 6 minuten en 48,047 seconden.
De Mercedes-AMG GT Black Series is het non plus ultra van AMG’s sportiefste model. Met een speciaal aangepaste V8 met vlakke krukas heeft hij 730 pk en 800 Nm, goed voor een 0-100-tijd van 3,2 seconden en een top van 325 km/u. Bovendien heeft hij meer spoilers dan een The Walking Dead-forum.
Mercedes is niet te beroerd om te vertellen welke instellingen ze voor de recordpoging hanteerden. ‘De koolstofvezel splitter was ingesteld op de Race-stand. De bovenste en onderste delen van de achterspoiler stonden beide in de middelste positie. De instelbare ophanging werd vóór met 5 en achter met 3 millimeter verlaagd. De wielvlucht stond op de maximale stand van -3,8 graden vóór en -3,0 graden achter. De instelbare stabilisatorstangen stonden op de hardste van de drie instellingen.’ Verder gebruikte Engel stand 6 en 7 van de negenvoudig instelbare tractiecontrole, afhankelijk van waar hij zich op de baan bevond. De banden waarop werd gereden, waren de standaard Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO’s.
‘Dit was een indrukwekkende rit’, aldus Engel. ‘Met snelheden van bijna 270 km/u bij Kesselchen en meer dan 300 km/u op het lange rechte stuk van Döttinger Höhe is de Mercedes-AMG GT Black Series veel sneller dan mijn GT3-auto.’ Hoe dat eruitziet, zie je hieronder.
Mercedes-AMG GT Black Series rijdt Ringrecord
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear




Deze knaloranje AMG is de duurste Mercedes die in Nederland verkocht werd in 2022


De Mercedes-AMG GT2 is de krachtigste AMG-raceauto voor klanten ooit


Mercedes-AMG GT R brandt (spontaan?) uit op de Nürburgring


De Renntech Mercedes-AMG GT Black Series is de krachtigste Black Series ter wereld


FIA tegen Verstappen: Snelheid is niet hoofddoel safetycar



Mercedes-AMG C 63 S E Performance review: Hoe rijdt PHEV-AMG met viercilinder?


Toto Wolff vindt het geen probleem om de auto van Red Bull te kopiëren




Luister naar de opvolger van de Mercedes-AMG GT


Dit gebeurt er wanneer Mansory een hybride Mercedes-AMG GT 4-Door aanpakt (880 pk!)


Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé review: Oneindig koppel


De nieuwe Mercedes GLC Coupé is in elke uitvoering hybride



Deze knaloranje AMG is de duurste Mercedes die in Nederland verkocht werd in 2022


Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche


Het Circuitwapen van het Jaar 2020


1e Mercedes-AMG GT Black Series in Nederland


Nürburgring vanuit de lucht gezien


Nürburgring-compilatie: Greatest Moments 2020


Compilatie: Bijna-crashes op de Nürburgring 2020


Springfoto van auto op Nürburgring


Dit doen 36 rondes Nürburgring met je auto


Zicht op de Nürburgring tijdens de 24 Uur


Dit is het record voor de langste stoet aan Lamborghini’s


De laatste Bugatti Chiron is geveild voor een recordbedrag


De Rimac Nevera zet een nieuw snelheidsrecord neer voor elektrische productieauto’s


Mieters: Duitse studenten bouwen de snelst accelererende EV ter wereld


Zo ziet een auto eruit die 50.000 kilometer non-stop reed (maar liefst negen dagen lang)


Zeekr, zustermerk van het brave Volvo, zet wereldrecord voor snelste EV-drift


Het einde van de V8-musclecar nadert: ook de Chevrolet Camaro is binnenkort dood


De nieuwe Lamborghini LB744 (met V12) is in de stad langzamer dan een Golf GTI


Als je toch genoeg kids hebt, is hier een dragracer van Toyota voor kinderen


De Challenger Demon 170 is de laatste benzine-musclecar van Dodge (1.000+ pk)


Deze Pagani Huayra Dinamica Evo Roadster is een heel speciale one-off




Luister naar de opvolger van de Mercedes-AMG GT



Mercedes-AMG C 63 S E Performance review: Hoe rijdt PHEV-AMG met viercilinder?



Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)



Volkswagen moet de eerste Nederlander betalen voor een sjoemeldiesel


Het grootste festival voor Volkwagen-busjes is terug (en je mag zonder busje komen)


Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden


De nieuwe Volkswagen ID.2All heeft de tellers van de Golf 1 of Kever


Dit Nederlandse bedrijf verkoopt volledig vernieuwde Lancia Delta’s met 400 pk


Mag een vrachtwagen zonder oplegger wel harder dan 80 km/u?


Beide rijbanen van de A2 rijden nu richting Utrecht vanwege wegafsluiting


Frankrijk schaft trajectcontroles af omdat ze te goed werken



Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)



Reacties