Bezoekers van de GP van Nederland mogen niet met de auto of de helikopter komen en dat betekent dat ze overwegend de trein zullen nemen. Om te zorgen dat het hele evenement niet ontspoort door de drukte, gaat ProRail twee extra perrons bouwen, zo meldt NH Nieuws. En incidenteel lossen ze het probleem op van asociale mensen die al instappen voordat iedereen is uitgestapt.

Nu is er één perron met aan elke kant een spoor bij Station Zandvoort. De nieuwe perrons komen parallel aan het bestaande te liggen. ProRail legt niet meer spoor neer: de extra perrons zijn er om éénrichtingsverkeer te faciliteren. Het ene perron is voor mensen die instappen, en het andere is voor mensen die uitstappen. Oftewel: de deuren aan beide kanten van de trein gaan open en het is zaak dat je aan de goede kant gaat staan.

Per uur komen op dit moment twee treinen aan op Station Zandvoort. In de zomer groeit het aantal naar vier om de badgastenstroom te verwerken. Tijdens het F1-weekend in mei doen tien tot twaalf treinen per uur het station aan. Volgens Kees Rutten, regiodirecteur Randstad Noord, moet er elke vijf minuten een trein vertrekken om de stroom van 40.000 mensen per uur aan te kunnen. Het eerste perron moet in februari klaar zijn, het tweede in maart.

Foto: NS

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)